کد خبر: ۴۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۳ 10 June 2015
رییس سازمان استاندارد ملی ایران در تشریح دستاوردهای این سازمان در دولت تدبیر و امید، گفت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان در دولت تدبیر و امید از رتبه 31 به 27 از میان 163 کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد، رسیده است.
نیره پیروزبخت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار سازمان ملی استاندارد ایران موفق به درج واژگان فارسی در استانداردهای بین المللی ایزو 1-11090 و ایز 2-11090 توسط کمیته فنی متناظر ماشین افزار سازمان بین المللی استاندارد شد.
وی همچنین ثبت اطلاعات 2 هزار و 200 نقش فنی مربوط به افراد فعال کمیته های متناظر ایران در پورتال جدید سازمان بین المللی استاندارد و همچنین کسب 13 نقش رهبری پروژه و مسوولیت 13 گروه کاری بین المللی در کمیته های فنی سازمان بین المللی استاندارد توسط ایران را از دیگر دستاوردهای استاندارد ایران در دولت تدبیر و امید ذکر کرد.
پیروزبخت با اشاره به افزایش قابل توجه میزان مشارکت ایران در تدوین استانداردهای بین المللی و پاسخگویی و اظهارنظر نسبت به کلیه مدارک و پیش نویس استانداردهای بین المللی با رشد بیش از 50 درصدی نسبت به سال گذشته، تدوین برنامه عملیاتی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه استاندارد را از دیگر اقدامات این سازمان دانست.
وی همچنین خاطرنشان کرد: به منظور انجام برنامه عملیاتی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه استاندارد 113 مورد استاندارد پژوهش محور برای محصولات دانش بنیان صورت گرفته است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تنظیم و امضای تفاهم نامه در سطح بین المللی با موسسات استاندارد کشورهای عراق، ترکیه، عمان و پاکستان، تدوین و تجدید نظر قریب به 6 هزار و 500 موضوع استاندارد ملی در دولت تدبیر و امید با هدف افزایش پوشش استاندارد محصولات داخلی را از دیگر اقدامات صورت گرفته سازمان ملی استاندارد در دولت یازدهم ذکر کرد.
پیروزبخت همچنین از رکورد 3 هزار و 500 تدوین استاندارد در سال 93 خبر داد و اجرای طرح ویژه بازنگری و تجدیدنظر استانداردهای ملی مشمول مقررات اجباری با حساسیت و دقت ویژه در حوزه ایمنی و سلامت و اظهارنظر و صدور مجوز در مورد بیش از 195 هزار اظهارنامه صادراتی و وارداتی و تایید صلاحیت بیش از 400 آزمایشگاه همکاری بر اساس ضوابط ملی را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان برشمرد.
وی در ادامه با اشاره به عضویت ایران در هیات مدیره سازمان استانداردسازی کشورهای اسلامی و مشارکت فعال در خصوص تدوین استانداردهای حلال با همکاری اعضا، از 8 هزار و 15 مورد صدور پروانه و 31 هزار و 62 مورد تمدید کاربرد علامت استاندارد در دو سال گذشته خبر داد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: کنترل کیفیت کالاها در بازار از طریق بازرسی، نمونه برداری و آزمون آنها از دیگر اقدامات بوده که در این زمینه بیش از 435 هزار مورد بازرسی و نمونه برداری در سال 93 صورت گرفته و در نتیجه آن 220 مورد جعل علاقمت استاندارد کشف شده است.
پیروزبخت ادامه داد: به منظور اجرای اصل 44 قانون اساسی، بخش زیادی از فعالیت های تصدی گری به بخش خصوصی واگذار شده که با این هقدام تا کنون بیش از یکصد هزار نیرو حفظ و بکارگیری شده است.
وی اظهار داشت: به منظور فرهنگ سازی استاندارد و کیفیت در مناطق کم برخوردار، نخستین همایش دانش آموزی استاندارد در شهرستان یاسوج و با حضور شخصیت های ملی و بین المللی برگزار و مورد تقدیر نهادهای بین المللی مربوطه واقع شد و در همین زمینه در سازمان جهانی استاندارد کارگروه استاندارد و نسل آینده تشکیل شده است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه برگزاری جلسه شورای عالی استاندارد پس از 9 سال به ریاست معاون اول رییس جمهوری را از دیگر دستاوردهای این سازمان در دو سال گذشته دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار