مدیرعامل تشکل زیست محیطی پیام‌آوران اردیبهشت با بیان اینکه اکثر موارد آتش سوزی جنگل‌ها عامل انسانی دارد، گفت: بهترین راه این است که امکانات ابتدایی اطفای حریق در اختیار جوامع محلی قرار گیرد.
کد خبر: ۴۵۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴ 05 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،شیرین خوانساری ، با اشاره به شروع فصل گرما و آتش‌سوزی جنگلها و مراتع اظهار کرد: تقریبا تمامی آتش‌سوزی‌ها منشا انسانی دارند.

وی در خصوص مهمترین دلایل بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، جارسوزی را از عمده‌ترین این دلایل دانست که گاهی به دلیل خشک بودن منطقه، آتش از دست کشاورز خارج شده و محدوده وسیعی را در بر می‌گیرد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه روشن کردن آتش در طبیعت از سوی گردشگران نیز عامل مهم دیگری در بروز آتش‌سوزی‌ها است، یادآوری کرد: متاسفانه افراد پس از ترک طبیعت از خاموش شدن آتش مطمئن نمی‌شوند و یک باد می‌تواند آتش را گسترش دهد.

خوانساری یادآوری کرد: گاهی رها کردن خرده شیشه و یا بطری که آب داخل آن باشد، مانند ذره‌بین عمل کرده و باعث ایجاد آتش می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه برخی از آتش‌سوزی‌ها عمدا توسط کشاورزان صورت می‌گیرد، هدف از این کار را سوزاندن جنگل‌های اطراف و تجاوز به حریم جنگل برای افزایش زمین کشاورزی دانست.

مدیرعامل تشکل پیام‌آوران اردیبهشت عنوان کرد: مواردی از آتش‌سوزی عمدی در گیلانغرب هم داشتیم که به دلیل درگیری‌های قومی و قبیله‌ای رخ داده بود.

خوانساری گفت: در برخی موارد هم افراد برای به دست آوردن ذغال، جنگل و درختان را آتش می‌زنند.

وی از پیامدهای آتش‌سوزی در جنگل‌ها هم یاد کرد و ادامه داد: با هر بار آتش‌سوزی وسعت زیادی از جنگل‌ها و مراتع و گونه‌های گیاهی ما از دست می‌رود و این در حالیست که کرمانشاه به دلیل قرار گرفتن در معرض ریزگردها به پوشش گیاهی نیاز فراوان دارد.

به گفته این فعال محیط زیست بر اثر آتش سوزی علاوه بر نابودی گونه‌های گیاهی، بسیاری از گونه‌های جانوری مانند لاک پشت‌ها که کند هستند هم از بین می‌روند و یا پرندگانی که خانه 
آنها روی درختان بنا شده و مواردی دیده شده که پرنده تخم‌هایش را در آتش رها نکرده و خود نیز در کنار آنها سوخته است.

خوانساری خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی به معیشت جوامع محلی هم صدمه می‌زند، زیرا زندگی بسیاری از این افراد به جنگل‌ها و مراتع اطراف به شدت وابسته است.

وی در خصوص بیشترین موارد آتش‌سوزی که در استان کرمانشاه رخ می‌دهد نیز گفت: امسال و سال گذشته بیشترین موارد را از گیلانغرب داشتیم.

مدیرعامل تشکل پیام‌آوران اردیبهشت عنوان کرد: در مناطق قصرشیرین و سرپل ‌ذهاب هم موارد زیادی داشتیم که حتی گاهی تا نزدیک میدان مین به جای مانده از زمان جنگ نیز کشیده شده است.

خوانساری بیان کرد: مواردی هم داشتیم که آتش‌سوزی در مرز ایران و عراق رخ داده و چون متولی خاصی در طرف عراقی وجود ندارد، آتش مهار نشده و درون خاک ما وارد شده است.

وی با بیان اینکه در اکثر موارد آتش‌سوزی جوامع محلی نقش بسزایی در مهار آتش دارند، افزود: این افراد چون به منطقه نزدیک هستند، آشنایی بیشتری به منطقه دارند و زندگی آنها به جنگل وابسته است، سریع پای کار می‌آیند.

این فعال محیط زیست معتقد است، این افراد در اکثر موارد با دست خالی و حتی با لباسهایشان آتش را خاموش می‌کنند و حتی گاهی در این بین آسیب می‌بینند.

خوانساری تصریح کرد: البته یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست و سایر بخش‌ها هم پای کار هستند، اما چون آتش سوزی معمولا در مناطق صعب‌العبور رخ می‌دهد، رسیدن آنها زمان‌بر است.

وی با اشاره به اینکه قرادادهایی با هوانیروز برای استفاده از بالگرد در زمان بحران نیز وجود دارد، تاکید کرد: در این زمینه دو مشکل داریم، اول آنکه این بالگردها اختصاصی نیستند و برای اطفای حریق بالگرد اختصاصی نیاز است، از سوی دیگر چون این مناطق صعب‌العبور هستند فرود آمدن بالگرد بسیار دشوار است.

مدیرعامل تشکل پیام‌آوران اردیبهشت اظهار کرد: بالگرد هلال احمر بیشتر می‌تواند در چنین شرایطی کمک کند که اگر نیاز هم باشد هلال احمر معمولا پای کار است.

خوانساری یکی از مهمترین راه‌هایی که می‌اتواند به مدیریت آتش‌سوزی‌ها کمک کند این است که وسایل اطفای حرق اولیه مانند آتش کوب در اختیار مردم محلی قرار دهیم تا بتوانند موثرتر پای کار باشند.

این فعال محیط زیست در پایان به مردم هم توصیه‌هایی داشت که آتش در طبعیت روشن نکنند و یا اگر هم ضرورتی وجود داشت، مطمئن شوند که اطراف آتش خاک و سنگ باشد. 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار