در چند دهه‌‌ی اخیر، نوعی پوشش و لباس محلی به اشتباه به عنوان لباس سنتی مردان آذربایجان و همچنین رقص سنتی مردم قفقاز به عنوان رقص سنتی مردم آذربایجان معرفی شده است. در ادامه‌ی بررسی این مسئله، همراه ما باشید.
کد خبر: ۴۵۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ 01 July 2017

به گزارش تابناک : لباس محلی و رقص سنتی، بخشی از تاریخ و هویت یک ملت است و اصالت آن قوم را نشان می‌دهد. متاسفانه در چندین دهه‌ی اخیر، به دلیل عدم آگاهی مردم، عدم اطلاع‌رسانی لازم و سهل‌انگاری از سوی مورخان و محققان این حوزه، سبب شده که نوعی پوشش و لباس سنتی و رقص سنتی مردم قفقاز، به عنوان لباس و رقص سنتی مردم آذربایجان معرفی شود. 

این امر در لایه‌های مختلف جامعه نفوذ کرده و تقریبا می‌توان گفت به طور کامل جا افتاده است که امروزه از آن به عنوان یک حقیقت تاریخی و فرهنگی یاد می‌شود. 

لباس و رقص سنتی قفقازی

در بررسی‌هایی که در مورد آثار نقاشی و تصاویر برجای مانده از دوران صفویان، افشاریان و قاجاریان که در حوزه‌ی هنری آذربایجان خلق شده، انجام شده است، هیچ نشانی از این نوع که در تصویر مشاده می‌کنید، دیده نمی‌شود. از آنجایی که در دوران قاجار، تبریز ولیعهدنشین بود، خوشبختانه اولین نسل از دوربین‌های عکاسی همزمان با تهران، به تبریز نیز وارد شد و به همین علت، امروزه عکس‌های تاریخی بسیاری از بزرگان و مردم عادی آذربایجان وجود دارد. در این عکس‌ها به جز نیروهای قزاق و منسوبین این نیروها، چنین لباس‌هایی که در عکس می‌بینید، بر تن هیچ یک از بزرگان و مردم آذربایجان دیده نمی‌شود. 

لباس آذری

متاسفانه برخی افراد و محافل فرهنگی و هنری آذربایجان در دهه‌های اخیر، با پیروی کورکورانه از هویت‌سازی‌های جعلی و رنگارنگ محافل بادکوبه‌ای، سبب شده که تحریف و کج‌روی‌های آشکاری در معرفی تاریخ و فولکلور آذربایجان ایجاد شود. ستارخان، باقرخان، علی مسیو، طالبوف و دیگر اهالی آذربایجان همان طرح لباس‌های رایج در کشور را می‌پوشیدند که سردار اسعد بختیاری، عارف قزوینی، میرزا آقاخان کرمانی و دیگر مردم ایران می‌پوشیدند. پوشش اهالی قفقاز برای اولین بار در سال ۱۲۵۸ هجری شمسی، با ورود اولین گروه‌ از نیروهای قفقاز به کشور وارد شد. این نیروها به درخواست ناصرالدین شاه از دولت روسیه، وارد خاک ایران شده بودند. این لباس‌ها، پوشش مردم منطقه‌ی بزرگ قفقاز تبار مثل گرجی‌ها و اوستیایی‌ها است. 

لباس آذری

لازم به ذکر است که در اسناد قدیمی و نقاشی‌های موجود از نیروهای قزاق، هیچ نشانی از این نوع پوشش دیده نمی‌شود و احتمال دارد که نیروهای قزاق در فاصله‌ی بین قرن‌های ۱۸ و ۱۹، از مردمان منطقه‌ی قفقاز این نوع پوشش را الگو گرفته باشند. 

رقص سنتی قفقازی با انواع سبک‌های اجرایی، مختص مردمان قفقازی به ویژه گرجی‌ها، لزگی‌ها، آبخازی‌ها، آسی‌ها، چچنی‌ها، چرکس‌ها و بالکارها است که همگی با نام همین منطقه شناخته می‌شود. هیچ سند تاریخی مکتوب و حتی شفاهی وجود ندارد که نشان دهد  این رقص‌ها در منطقه‌ی آذربایجان اجرا می‌شد. هرچه هست، مربوط به ۵۰ سال اخیر است که رقص قفقازی وارد آذربایجان شده است.

رقص قفقازی

هیچ فرد بالای ۷۰ سال روستایی یا شهری آذربایجانی را نمی‌توان یافت که اجرای چنین رقص‌هایی را در منطقه‌ی آذربایجان دیده باشد و این نوع رقص را بشناسد. لباس و رقص سنتی قفقازی، با تمامی زیبایی که دارد، هیچ گونه ارتباطی با هویت، تاریخ و فورکلور آذربایجان ندارد. 

رقص آذری

گفته می‌شود تمامی این جعل‌ها، از عصر استالین و به وسیله‌ی پان‌ترکسیم‌هایی مثل باقرواف و میرزا ابراهیم اف با هدف ملت‌سازی معارض با هویت ایرانی برای مسلمان‌های قفقاز انجام شده است. متاسفانه پس از فروپاشی شوروی و بی‌توجهی مسئولین، چنین نمادهایی به نام موسیقی، رقص و لباس آذربایجانی وارد ایران شد.







منبع : آذری ها 
برچسب ها: لباس محلی ، رقص سنتی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
متاسفانه جمهوری باکو در زمان خلأ فرهنگی در کشور مان مستقل شد و با هزینه زیاد شروع به فرهنگسازی کردند به طوریکه برای افراد قوم گرا بیان و بحث این موارد به مانند توهین شمرده میشود ، لباس ، ساز آکاردئون وووو و از همه مهمتر نام آذربایجان هدیه شوروی است به آن دیار ...در آرشیو لباسهای مردم اردبیل و تبریز به هیچ عنوان شما با این لباسها روبرو نمیشود و لباسهای بر تن آنان همان لباسهایست که مردم در تهران ، قزوین و اصفهان می پوشیدند ...راه آنان مشخص است مرز بندی و دور کردن مردم از یکدیگر ، نفرت ، ووو متاسفانه بخش فرهنگیمان کم کار میکند ...امیدوارم نسل باسواد آذربایجان واقعی متوجه این دو رویی ها بشوند
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
قبل توهم یکسر به موزه آذربایجان در شهر تبریز برو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
قبل از همین جوری دروغ بافی اولا:

1. در مورد فلوکلور آذربایجان کتاب بخون و تحقیق کن و ببین ادبیات و روایات و رسوم مردم آذربایجان ایران با کشور آذربایجان یکسانی دارد.

2. این سازی که در اروپا آکاردئون نامیده میشه در آذربایجان و سراسر قفقاز قرن هاست قارمان نامیده میشه و همواره پایه ثابت مراسمات این نواحیست.

3.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
زبانه ترکی و آذربایجان رو زیر سوال میبری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
..ان فارس های بی ...
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
عالی بود با دلیل و مدرک ثابت کردید که این رقص و لباس متعلق به ترک های آذربایجان نیست
پاسخ ها
قادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
قبل از توهم بافی خواهشا کمی مطالعه کن ، بگو ببینم مدرکت چیه ؟؟؟
تو از یه انسانی که صدها کیلومتر با آدربایجان فاصله داره به چه حقی میای از آذربایجان مینویسی؟؟ آیا تابحال از نزدیک یه فرد کهنسال آذری رو دیدی از نزدیک ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
دلیل و مدرکش چی بود دقیقا؟؟؟
چقدر نژادپرستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
نژادپرستی باعث شده حتی نام کشوری را بادکوبه بنویسید خود مازنی ها فاس نیستند بلکه زبان خود را سالها پیش از دست داده‌اند شما از نسل کاسی هستید که خیلی وقت پیش از ارییا ییان میزیسته اند
ترک با غیرت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
-4
پاسخ
شمشاد امیری خراسانی
شمشاد امیری خراسانی
نویسنده
پاسخ دادن به لیلا
5 سال قبل
درود
بله حتما

-3
پاسخ
زیبا
زیبا
پاسخ دادن به شمشاد امیری خراسانی
5 ماه قبل
تاریخچه هفت هزار ساله زبان ترکی در آزربایجان

گاها افردای را میبینم که ادعا دارند آزربایجان ابتدا فارسی زبان( یا آذری زبان) بوده و بعد از حمله مغولها و دیگر حکام مثل سلجوقیان غزنویان و صفویان و… به مرور زبانشان تورکی شده

برای همین تصمیم گرفتم مطلابی را در اثبات کذب بودن این ادعاها بنویسم

زبان آذری که ابدا احمد کسروی بود ۷۰ سال پیش پا به عرسه وجود گذاشت و در دروس اجباری مدارس گنجانده شد آغاز این تحریفات بود که به شدت هم از طرف رژیم منفور پهلوی حمایت میشد

طبق این نظریهكه ايشان (کسروی) نيم زبانهاي تاتي و تالشي موجود در بعضي از روستاهاي منطقه مرند را كه متكلمين آن حتي به چند هزار نفر هم نمي‌رسد را به عنوان زبان آذري تلقي كرده كه گويا زبان باستاني آذربايجان نيز بوده.البته اين ادعاها به هيچ گونه پايگاه علمي وابسته نيست، چرا كه كسي از گرامر، قواعد، دستورزبان،‌صرف و نحو زباني جعلي بنام آذري اطلاعي ندارد و قواعد آنرا تدوين نكرده از تاريخ رونق و ادامة حيات آن و كاربرد و قلمرو نفوذ ادعائي آن، فولكلور، داستان، افسانه و آثار برگزيدة نظم و نثر يا … اثري ملموس ارائه نشده، از نقش زبان ادعائي (آذري) در ادبيات فارسي و زبان تركي و زبانهاي ديگر، ماقبل و مابعد آن چيزي در بين نيست و اگر واقعاً هست در كجا تدريس مي‌شود؟ كسي تا حال آنرا ياد نگرفته و كسي ياد نداده . البته هیچ یک از زبان شناسان معروف دنیا نظریه ی موهون کسروی را تایید نکرد.

همچنین طرفداران این نظریه که گاه سلجوقيان، گاه غزنويان، گاه مغولها و گاه صفويان را موجب تُرك شدن تركهاي آذربايجان مي‌دانند. اما كسي كه كمترين اطلاعي از تاريخ داشته باشد، به خوبي مي‌داندكه مغولها از چين تا غرب آفريقا و از سيبري تا اقيانوس هند را تحت حكومت داشتند و خانهاي مغول بر تمام آسياي ميانه و هندوستان و ايران حكمراني مي‌كردند پس چرا مردم ساير مناطق غير ترك زبان را ترك نكرده‌اند؟ ثانيا زبان مغولي زباني متاوت از تركي است و اگر قرار بود انها زباني را تحميل كنند زبان مغولي بود نه تركي.

سلجوقيان، غزنويان، اتابكان، صفويان كه همگي ترك بودند در ساير نقاط ايران بيش از آذربايجان حكومت كرده‌اند و پايتخت ديرپاي صفويان و سلجوقيان، اصفهان بوده و شهرهاي تبريز و اردبيل كمتر به عنوان پايتخت حكومتهاي فوق بوده اما چرا در اين بين فقط مردم آذربايجان ترك شده ولي مثلاً مردم اصفهان ترك نشده‌اند و چگونه بعد از هفتاد سال تبليغات با استفاده از بيت‌المال و وسايل ارتباطي پيشرفته و آموزش اجباري فارسي، تركهاي آذربايجان فارس نشده‌اند، اما در زمان فلان شاه، باعدم وجود حتي يك صدم از اين امكانات مردم غير ترك يكباره ترك شده‌اند؟ و چرا اينگونه افراد در بررسي زبان مردم آذربايجان از زبان حداقل بيست و پنج ميليون آذربايجاني تُرك، چشم پوشي نموده و به گويش چند هزار نفر به لهجه‌هاي تاتي و هرزني پناه مي‌برند!

حال به منظور بررسي زبان آذربايجان در طول تاريخ، در ابتدا به بررسي تاريخ اقوام و حكومتهايي كه در آذربايجان بوده‌اند مي‌پردازيم. در مورد ملتهايي كه قبلاً در آذربايجان زيسته‌اند مي‌توان به سومئرها، ايلاميها، هوري‌ها، آراتتاها، كاسسي‌ها، قوتتي‌ها، لولوبي‌ها، اورارتوها، ايشغوزها (ايسكيت‌ها)، مانناها، گيلزان‌ها، كاسپي‌ها و … اشاره كرد كه زبان تمامي آنها التصاقي و جزو خانوادة زبانهاي تركي بوده.۴ از اين ميان سومئريها، ايلاميها و هوري‌ها اقوامي بودند كه اولين تمدنها و مدنيّتها را روي زمين بنا نهادند.

با توجه به كتب ارزشمندي چون كتابهاي پي‌يئرآميه، دكتر ضياء صدر، پروفسور دكتر زهتابي و … مي‌توان به صراحت گفت كه آذربايجان از حدود هفت هزار سال قبل جايگاه تمدنهاي نامبرده مي‌باشد.در اين مورد نيز چندي پيش يك هيأت باستانشناسي آمريكايي – ايراني در تپة حسنلو به كشفهاي ارزشمندي دست يافتند. رهبر اين هيأت (رائبرت دالسون) بعد از تحقيقات فراوان، تاريخ اين منطقه را به ده دوره تقسيم كرد كه اولين دوره حدود ۶۰۰۰ سال قبل از ميلاد و چهارمين دوره مربوط به ۱۳۰۰ سال قبل از ميلاد تا ۸۰۰ سال قبل از ميلاد مي‌باشد. كه اولين دوره مربوط به هوريها و آخرين دوره مربوط به مانناها مي‌باشد.۵

۱ – جايگاه اصلي هوريها در هزاره ۳ و ۴ (۶۰۰ سال قبل) در آذربايجان و مناطقي از قسمتهاي شمالي زاگرس و كوههاي توروس بود.۶ همچنين از ربع سوم هزارة قبل از ميلاد (۲۴۰۰ سال قبل از ميلاد) سند نوشته‌اي بدست آمده كه با الفباي اككد و به زبان التصاقي هوري بوده كه اين سند متعلق به يكي از پادشاهان هوري بنام تيشاري مي‌باشد و نيز نام يكي ديگر از پادشاهان هوريها به نام ساشانار كه در ۱۴۵۰ سال قبل از ميلاد حكومت مي‌كرده نيز معلوم است.۷

۲ – كاسسي‌ها: درست است كه كاسسي‌ها در آذربايجان نبودند ولي در همسايگي آنها مي‌زيستند. و تقريباً ۳۰۰۰ سال قبل از ميلاد مابين ايلام و مناطقي از آذربايجان ساكن بودند۸ و به دليل همزباني و ارتباط سياسي، فرهنگي، اجتماعي تاثير زيادي در تاريخ آذربايجان داشته‌اند.

۳ – قوتتي‌ها در ۲۸۰۰ سال قبل از ميلاد و لولوبي‌ها ۲۵۰۰ سال قبل از ميلاد در شرق و جنوب درياچه اروميه و قزوين و همدان ساكن بوده و حكومت كرده‌اند.۹

۴ – اورارتوها ۱۰۰۰ سال قبل از ميلاد در آناتولي و پيرامون درياچه وان و كوههاي زاگرس و اطراف درياچه اروميه و شهرهاي ماكو و نخجوان امروزي صاحب تمدن بوده‌اند.۱۰

۵ – در اوايل عصر ۱۹ قبل از ميلاد، قبايل مانناها با به هم پيوستن، دولت بزرگي در آذربايجان به وجود آورده و حكومت كرده‌اند.۱۱

۶ – مادها كه اولادهاي قوتتي‌ها و لولوبي‌ها بودند ۶۷۰ سال قبل از ميلاد با اعتلاف با مانناها حكومتي قدرتمند به وجود آوردند كه همدان، اراك، ساوه، زرند، سونقور، كاشان، قم ، قزوين ، زنجان و … تحت حاكميت آنها بوده.۱۲

واما در مورد زبان، همچنين ارتباط زباني مادها و سومئرها دياكونوف در فصل ۴۲ كتاب خود مي‌نويسد كه در ليست نامهاي شاهان ماد يعني قوتتي‌ها، به نامهايي بر مي‌خوريم كه در ليست نام شاهان سومئر مي‌باشد.

از ديگر همسايگان مادها كه همزمان با آنها بوده و زبان هردوي آنها از يك خانواده مي‌باشد مي‌توان به ايشغوزها اشاره كرد كه در قرنهاي ۷ و ۸ قبل از ميلاد در قسمتهايي از آذربايجان زندگي كرده‌اند.

برخلاف آنچه كه امروز شايع شده مادها نوة يك قبيلة منفرد بودند كه به اصطلاح از ساير آريائيها جدا شده و در آذربايجان ساكن شده‌اند و نه به رغم عقيدة شايع، داير بر اينكه منابع مربوط به تاريخ ماد فوق العاده ناچيز است، منابع آشوري از قرن هفتم تا قرن نهم قبل از ميلاد نه تنها براي احياي تاريخ باستان آذربايجان كافي است بلكه جزئيات مهمي را نيز روشن مي‌سازد. با تغيير و تحولات در اوضاع سياسي آنروزگار در آذربايجان، هفت قبيله آذربايجان باستان كه قبلاً جزو اتحاديه ماننا و اورارتووساكايي بودند اتحاديه‌اي تشكيل دادند كه بعدها يونانيان باستان آنها را ميديا آنچه ما، ماد مي‌ناميم ناميدند، اين قبايل را هرودوت تاريخ نگار يوناني چنين نام مي‌برد:

۲ – پارتلاكئنوي Parelakenoi

۱ – بوآساي Bousai

۴ – مغ Magai

۳ – آستروخات Stroukhotes

۶ – آري زانتوي Ariazantoi

۵ – بوديو Boudioi

۷ – ماد Mid

و نيز مطالعه نامهاي شهرها و ولايات ماد نشان مي‌دهد كه آنان آريايي نيستند.

بعد از آشنايي با تعدادي از اقوام و حكومتهاي آذربايجان، اينك به بررسي نوع زبان آنها مي‌پردازيم.

طبق تقسيم بندي متخصصان زبان‌شناس، كل زبانهاي موجود در دنيا به سه شاخه تقسيم بندي مي‌شود:۱۳

۱ – زبانهاي التصاقي كه تمام زبانهاي مربوطه به خانواده زبان تركي در اين شاخه قرار دارند.

۲ – زبانهاي تحليلي كه از مهمترين زبان اين شاخه مي‌توان به زبان عربي اشاره كرد (با توجه به اين كه فارسي نيز سي و سومين لهجه زبان عربي مي‌باشد بنابراين فارسي نيز در اين شاخه قرار دارد.)۱۴

۳ – زبانهاي هجايي كه از شاخص‌ترين زبانهاي اين شاخه نيز مي‌توان به زبان چيني اشاره كرد.

حال با توجه به اين تقسيم‌بندي و با توجه به اسناد تاريخي و علمي به بررسي نوع زبان اقوام ساكن در آذربايجان مي‌پردازيم.

طبق تحقيقات هومئل زبانهاي ايلام وسومئر از يك پايه و جزو زبانهاي اورال- آلتايي (التصاقي) مي‌باشد. ۱۵زبانهاي هوري و لولوبي نيز نه، تحليلي و نه هجايي بوده، بلكه آنهانيز جزو زبانهاي التصاقي مي‌باشند.۱۶

همچنين طبق نظريه ماراك دئميكين (آكادئميكين) زبان كاسسي‌ها، ايلامي‌ها، قوتتي‌ها، مادها و مانناها نيز التصاقي بود.۱۷

زبانهاي قوتتي‌ها، لولوبي‌ها همانند بوده و با زبانهاي اورارتوها و هوري‌ها خويشاوند مي‌باشند.۱۸

همچنين اپرت باستان شناس فرانسوي نيز بر تركي (التصاقي) آلتايي بودن زبان مادها اشاره مي‌كند. در جايي ديگر دياكونوف مي‌نويسد زبان اشكانيان نيز همانند زبان مادها و از خانوادة زبانهاي التصاقي بوده۱۹ كه در صورت مقايسه تحقيقات اپرت و دياكونوف مي‌توان به ترك بودن اشكانيان نيز پي برد. بدين ترتيب است كه از ۷۰۰۰ سال تا ۲۵۰۰ سال قبل يعني مدت ۴۵۰۰ سال به طور مطلق در منطقه جغرافيايي آذربايجان تنها و تنها اقوام التصاقي زبان (ترك) زندگي و حكومت كرده‌اند . همچنين اگر تاريخ بعد از ۲۵۰۰ سال قبل از ميلاد را بررسي كنيم باز آذربايجان در بيشتر مقاطع تاريخي مستقل از حكومت‌هاي ديگر منطقه بوده، به طوريكه در زمان هخامنشيان آذربايجان در مقابل آرياييها سرفرود نياورده و تا سرنگوني اين حكومت، تمام فرهنگها و آداب و سنن و زبان خود را حفظ كرده همچنين در تاييد گفتة بالا مي‌توان به كشته شدن كورش، شاه هخامنشيان توسط ملكه آذربايجان (تومروس) اشاره كرد.۲۰

در زمان سلوكيان نيز كل آذربايجان مستقل از حكومت سلوكيان بوده و اسكندر نتوانست آذربايجان را به تصرف درآورد.۲۱و در اين مورد استرابو جغرافيدان يوناني مي‌نويسد: در زمان حمله اسكندر، سرداري بنام آتوروپات آذربايجان را از چنگ اندازي اسكــندر محفوظ نگهداشت.۲۲

در زمان ساسانيان نيز آذربايجان مستقل بوده و حتي بعد از شاپور دوم، ساسانيان با هيتي‌ها (هياطله) پيمان اتحاد بستند تا در شمالغرب با روم بجنگد.۲۳ بعد از اسلام نيز تركان اغوز كه شمشير اسلام ناميده مي‌شده‌اند، در آذربايجان حكومت قدرتمندي بنا كرده و با ملازگرد مبارزه كرده و توسط آلپ ارسلان ضربه سنگيني به آنها واردآوردند. بعد از اغوزها نيز حكومتهايي كه در آذربايجان و گاهي در مناطقي از ايران حكومت مي‌كرده‌اند. از جمله غزنويان، سلجوقيان، خوارزمشاهيان،اتابكيان، تاتارها، آق‌قويونلوها، قره‌قويونلوها، صفويان، افشاريان و قاجارها تماماً ترك زبان (التصاقي) مي‌باشند.

در مورد تركي بودن زبان مردم آذربايجان اسناد و مدارك بسيار زيادي موجود است، مثلاً: ديونيوس پريگت جغرافي‌نگار و شاعر يوناني صدة چهار ميلادي ترك زبانان را ساكن اصلي اين منطقه مي‌داند و نيز محمد عوفي در ذكر خلافت عمربن عبدالعزيز كه از سال ۹۹ تا ۱۰۱ هجري ادامه داشت، از قيام بيست هزار ترك آذربايجاني سخن مي‌گويد.

همچنين اخبار موثّق عبيدبن‌شريعه جرهومي كه شخص معمّر و محترم در دربار اموي بوده در حضور معاويه سخن مي‌گويد: (آذربايجان از سرزمين تركان است) و اين خبر را طبري و به نقل از او بلعمي و حمزة اصفهاني و ابن اثير در كتابهاي تاريخ بلعمي، تاريخ طبري، تاريخ پيامبران و الكامل گزارش كرده‌اند كه از متون معتبر اسلامي به شمار مي‌روند.

از ديگر محققاني كه آذربايجان را به عنوان سرزمين تركها نام مي‌برند مي‌توان : ژ . اوپر، قرتيز هومئل، ا . م . محمد اوف، ت . حاجي يف، گ . ا . مليكشويلي، ع . دميرچي‌زاده، تيمور پير هاشمي، يامپولسكي، ي . ك . يوسف‌اف، يومينوس ، وروشل گوگازيان. زكي وليد دوغان، پروفسور دكتر محمد تقي زهتابي و دهها محقق و دانشمند را نام برد.

در اين ميان بهتر است به نظر يامپولسكي نيز اشاره كرد كه مي‌گويد: تركها در اطراف درياچه اروميه زندگي مي‌كنند و آشوريها آنها را توروك türük (يامون توروك به معني تركهاي نيرومند) نام برده‌اند و در سنگ نوشته‌هاي اورارتوئي هم سخن از قومي بنام توريخي رفته كه در آذربايجان مي‌زيستند. (اوايل هزارة قبل از ميلاد) و مي‌گويد توروكها يا توريخي‌ها همان تركها هستند.

منابع

۱ – نقدي بر كتاب زبان آذري نوشته دكتر جواد هيئت

۲ – نقدي بر كتاب زبان آذري نوشته دكتر جواد هيئت

۳ – سلماس در مسير تاريخ ده هزار ساله – توحيد ملك زاده.

۴ – تاريخ ديرين تركان ايران – پروفسور دكتر زهتابي و تاريخ ايلام – پي يئر آميه (ترجمه شيرين بياني) صفحات ۳ ، ۵۰ ، ۵۱ ،۶۰، ۶۶ .

۵ – آذربايجان در سير تاريخ – صفحه ۲۶۲ – تاريخ ديرين تركان ايران – پرفسور زهتابي .

۶ – تاريخ ديرين تركان ايران – پروفسور دكتر زهتابي صفحه ۹۴ .

۷ – تاريخ ديرين تركان ايران – پروفسور دكتر زهتابي صفحه۹۵ .

۸ – تاريخ ماد- دياكونوف صفحه ۱۰۰ .

۹ – تاريخ ماد – دياكونوف صفحه ۲۱۰ .

۱۰ – تاريخ ديرين تركان ايران- پروفسور دكتر زهتابي.

۱۱ – تاريخ آذربايجان – آ.ن قلي اوف صفحه ۱۷ .

۱۲ – تاريخ ديرين تركان ايران- پروفسور دكتر زهتابي صفحه۲۶۴ .

۱۳ – زبان تركي و لهجه‌هاي آن – دكتر جواد هيئت صفحه ۲۵ .

۱۴ – تحقيقات سازمان يونسكو در مورد زبانهاي دنيا – هفته نامه اميد زنجان چهارشنبه ۲۰ خرداد ۷۸ شماره ۲۸۶ صفحه ۳ .

۱۵ – سيري در تاريخ زبان و لهجه‌هاي تركي دكتر جواد هيئت صفحه ۲۱ .

۱۶ – تاريخ ماد – دياكونوف صفحه ۱۰۱ .

۱۷ – تاريخ ديرين تركان ايران – پروفسور دكتر زهتابي صفحه۲۵۴ .

۱۸ – تاريخ ماد – دياكونوف صفحه ۹۹ – و تاريخ ديرين تركان ايران صفحه ۹۵ .

۱۹ – اشكانيان – دياكونوف، ترجمه كشاورز صفحه ۱۱۶ .

۲۰ – ايران باستان – پيرنيا جلد يك صفحه ۴۵۲ – ۴۴۹ و تاريخ ديرين تركان ايران – صفحه ۶۳۷ .

۲۱ – اشكانيان – دياكونوف صفحه ۸ .

۲۲ – تاريخ اروميه – احمد كاويانپور ص ۵۵ – ۵۴ .

۲۳ – تاريخ اجتماعي ايران – مرتضي راوندي صفحه ۶۱۶ – ۶۱۱ .

۲۴ – غياث اللغات- صفحه ۶۳۳ .

۲۵ – مروج الذهب- جلد اول صفحه ۲۳۱ .

۲۶ – تاريخ گزيده حمد ا… مستوفي به اهتمام دكتر عبدالحسين نوابي – موسسه انتشارات امير كبير، تهران ۱۳۶۶ صفحه ۳۰ .

۲۷ – روزنامه جام جم – صفحه ۷ – پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۱ / سال سوم / شماره ۵۸۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
یک مطالعه‌ای در مورد اشتراک رقصهای ترکان از چین تا اروپا داشته باشید
تقریبا رقص ترکان شبیه بهم و از یک ریشه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
کم شعر بگو مومن تو بعنوان مازندرانی
ضد فاشیسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
درمورد تاریخ و. به شباهت لباس آذربایجانی تورکان اوغوز و اغور نظیر تورکان چین ، قزاقستان، ازبکستان، یافوتستان، تورکمنستان، قرقیزستان لطفا مطالعه فرمایید و ک..ص شعر نبافید … شما چرا اینقدر با تورک ها مشکل دارید نمیدانم اما فاشیسم و پریدن به هویت دیگر ملت ها جایز نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار