فرماندار خلخال گفت: بی توجهی های 20 سال گذشته به جمعیت عشایری موجب کاهش جمعیت عشایری و خالی شدن روستاهای عشایرنشین و کوچنده این شهرستان شده است.
کد خبر: ۴۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴ 08 June 2015

به گزارش ایرنا، علی نظری در جلسه شورای عشایری خلخال افزود: جمعیت یک هزار و 200 خانواری عشایر خلخال در حالی که کمترین درصد جمعیت شهرستان را به خود اختصاص داده اما بیشترین سهم تولیدات دامی منطقه را داشته و با برخورداری از کمترین امکانات زندگی بالاترین میزان بهره وری تولید منطقه را دارند.

وی اظهار کرد: عشایر خلخال با در اختیار داشتن بیش از 42 هزار واحد دامی سالانه 900 تن شیر ، 360 تن گوشت قرمز و 38 تن پشم تولید می کنند و در حفظ صنایع دستی سنتی و باارزش منطقه نیز نقش مهم و ارزنده ای ایفا می کنند.

فرماندار خلخال اظهار کرد: 21 درصد از سطح مراتع استان اردبیل شامل 212 هزار هکتار مرتع در شهرستان خلخال واقع شده و این پتانسیل می تواند به عنوان یک ظرفیت مهم برای افزایش تولیدات دامی و لبنی عشایر مورد استفاده قرار بگیرد.

نظری همچنین با اشاره به مشکلات فراروی عشایر خلخال خواستار تلاش مسوولان عضو شورای عشایر این شهرستان برای حل این مشکلات از جمله ارتقای سطح بهداشتی عشایر ، اطلاع رسانی وضعیت و شرایط جوی از طریق پیام کوتاه تلفن همراه به عشایر برای مصون ماندن از خطر سیل و آبگرفتگی ، افزایش میزان نهاده های دامی و همکاری با عشایر در زمان کوچ بهاره و پاییزه از سوی مسوولان عضو این شورا و اداره کل امور عشایری استان شد.

قادر هنرمند مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت عشایر خلخال نسبت به ارتقای سطح زندگی و افزایش امکانات رفاهی عشایر در ییلاقات این شهرستان قول مساعد داد.

شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعیت در 105 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار