بوی گاز همه فضا را پر کرده است؛ کنار جاده‌ای پر تردد، دکه‌هایی که کنارشان مملو از سیلندرهای کوچک و بزرگ گاز است، زرد، خاکستری، آبی و ... مردی آن میان با سیگاری روشن میان لب‌ها، پیچ شیلنگی را محکم کرده و پکی به سیگارش می‌زند.
کد خبر: ۴۴۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱ 18 June 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا: دود سیگار مرد با گاز متصاعد شده از کنار سیلندر گاز، با هم به هوا می‌رود و باز مرد پک محکم‌تری به سیگارش می‌زند و ته سیگار را به گوشه‌ای در میان کپسول‌های پر و خالی پرتاب می‌کند؛ بوی گاز همه فضا را پر کرده است و نیاز به پرسیدن نشانی نیست! همه جای پر و خالی کردن سیلندرهای گاز را می‌دانند، آنجا که هیچ ناظری ندارد، هیچ مسئولی پاسخگو نیست.

 سال‌های سال است که شارژ سیلندرهای گاز، بدون رعایت حداقل استانداردها، بی‌هیچ نظارتی در نقاط مختلف شهرها انجام می‌شود؛ اگرچه شاهد توسعه گازرسانی بوده‌ایم، اما پر کردن سیلندرهای خالی گاز،‌همچنان حرفه‌ای پر رونق است!!

از زمان گاز سوز شدن خودروها، پر کردن سیلندرهای ماشین‌های گازسوز هم به جمع مشتریان دائمی سیلندر پرکن‌های غیر مجاز پیوسته‌اند؛ مردمانی که سیلندرها را به قیمت جان مردم پر و خالی می‌کنند!

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در خصوص ساماندهی این شغل و فعالان آن گفت: بارها جلساتی از سوی فرمانداری در خصوص شارژ غیرمجاز سیلندرهای گاز برگزار شده اما راهکار مشخصی حاصل این جلسات نبوده؛ این معضل همچنان بدون راه‌حل مانده است.

محمد فرخ‌زاده تاکید کرد که جلساتی نیز با حضور معاون دادستان عمومی و انقلاب، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی، نمایندگان اتاق اصناف، استاندارد، شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، بازرسی شهرداری و خدمات شهری برگزار و در آن خواستار مقابله با افراد حقیقی و حقوقی که به شکل غیراستاندارد اقدام به شارژ سیلندرهای گاز خانگی یا خودرو می‌کنند، شده‌ایم.

وی با تائید وجود مراکز ناایمن شارژ و فروش گاز مایع یا ال‌پی‌جی و شارژ کنندگان سیلندرهای پیک‌نیک و ... در نقاط مختلف شهر شیراز، از انجام بازدیدهای ایمنی و پیشگیری خبر داد و گفت: بعد از این جلسه‌ای با سازمان‌های متولی برگزار و راهکارهای قانونی ساماندهی و ایمن‌سازی این اماکن و صدور مجوزهای قانونی بررسی و روش‌های مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی مطرح شد، اما هنوز راهکار مشخصی برای مقابله قانونی با این افراد و شرکت‌ها وجود ندارد.

فرخ‌زاده اضافه کرد: متاسفانه هنوز کسبه و افرادی هستند که به‌صورت غیر استاندارد، شارژ پیک نیک و سیلندر و نصب مخازن ال پی جی برروی خودروها را انجام داده و هیچ ارگانی یا دستگاهی مسئولیت برخورد با آنان را عهده دار نمی‌شود.

وی گفت: باید مشخص شود مسئول کیست و کدام ارگان یا سازمان در صورت بروز حادثه به دلیل این عملکرد غیر قانونی و نبود قوانین مشخص بازدارنده پاسخگو است؟

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز گفت: امسال 35 حادثه مربوط به حریق یا انفجار سیلندرگاز مایع (پیک نیکی و 11 کیلویی) در شیراز رخ داده که دو مورد آن مربوط به خودروهای ال پی جی بوده است. حادثه انفجار منزل مسکونی در دست خضر در فروردین ماه امسال به دلیل پرکردن غیراصولی پیک نیک، حادثه انفجار چند روز قبل در شهرک گلبهار و همچنین آوار و انفجار مرگبار کپسول‌های گاز مایع در منزلی واقع در شهرک اکبرآباد که 5 کشته و 6 مجروح برجای گذاشت، در خاطر بسیاری از شهروندان و آتش نشانان هنوز باقی مانده از جمله این حوادث بوده که هشداری جدی است. عامل‌های بازدارنده ناایمنی در شهر شیراز کاملاً مشخص نیست و در بعضی مواردحتی هیچ مانعی یا برخورد قانونی با فعالیت آنها وجود ندارد .

وی افزود: استفاده از سیلندرهای گاز مایع علاوه بر اینکه مصرف سوخت را بالا می‌برد موجب افزایش حوادث و آتش‌سوزی در خودروهایی می شود که از این کپسول‌ها استفاده کرده‌اند؛ البته باید تاکید کرد که نصب کپسول ال پی جی بر روی خودروها از نظر استاندارد ممنوع است.

فرخ‌زاده گفت: مکان‌های غیر قانونی شارژ سیلندرهای 11 کیلویی و پیک نیکی، در نقاط مسکونی و معمولا پر ازدحام و پرتردد شهر قرار دارد و همواره جان و مال مردم را تهدید می‌کند و باید در این خصوص چاره‌اندیشی کرد.

وی با اشاره به اینکه تنها سه شرکت دارای مجوز انجام خدمات مربوط به گاز ال پی جی در شیراز وجود دارد، گفت: در حال حاضر سه شرکت پرسی ایران گاز، پارس گاز و بوتان دارای مجوز قانونی فعالیت است حال آنکه طبق آمار فعلی91 مرکز توزیع و شارژ در شیراز وجود دارد که قریب به 97 درصد از آنها غیرقانونی فعالیت می‌کند و حتی آنهایی که مجوز دارند از لحاظ استاندارد مورد تایید نهایی نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: هر فعالیت صنفی باید دارای یک پروانه کسب باشد و مکان‌هایی که اقدام به ارائه سوخت سیلندرهای گاز مایع می‌کنند نیز از این قائده نباید جدا باشند؛ باید راهکاری قانونی برای مقابله با اقدامات خلاف چنین واحدهایی پیش‌بینی و اجرایی کرد.

فرخ زاده گفت: لازم است شرکت‌های توزیع کننده سیلندرهای گازهای مایع نسبت به ایجاد نمایندگی و مراکز استاندارد در نقاط مختلف شهر اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار