امسال با توجه به کاهش بارندگی، مشکلی دیگر به مشکلات کشاورزان افزوده شد که امیدواریم مسئولان با اهتمام جدی در بحث جلوگیری از واردات برنج، حمایت‌های لازم را از کشاورزان داشته باشند تا همچنان برنج‌کاران مازندران بتوانند سهمی در تولید محصول استراتژیک کشور داشته باشند.
کد خبر: ۴۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 07 June 2015
به گزارش تابناک، هر سال با آغاز فصل کشت‌وکار بحث واردات برنج مطرح می‌شود و این موضوع به‌‌ویژه در زمان برداشت محصول سبب رنجش برنج‌کاران می‌شود، کشاورزان برنج‌کار در سرمای فصل زمستان و گرمای تابستان مشغول به فعالیت هستند و هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنندو درست وقتیکه میخواهند حاصل اینهمه رنج و زحمت را ببینند و محصول آنان در آستانه ورود به بازار است واردات برنج‎های خارجی خستگی را به تن این قشر سخت کوش جای می گذارد.


نگرانی‌ها درباره واردات برنج همواره وجود داشته و از زمانی که پای برنج‌های خارجی به بازارهای ایران باز شد، این مشکلات گریبان‌گیر کشاورزان شده، کشاورزانی که در سخت‌ترین شرایط مشغول کشاورزی هستند و واردات برنج لطمه بزرگی به آنها می زند.

البته واردات برنج پیامد‌های بسیاری به‌همراه دارد یکی از عواقب ناگوار آن این است که برنج‌کاران به‌دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تمایلی به کاشت برنج در زمین‌های‌شان نداشته و زمین‌ها را با تغییر کاربری با قیمت ناچیز به فروش می‌رسانند و زمین‌ها هم رفته‌رفته تبدیل به ویلا می‌شوند.

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اعلام کرد: همه‌ساله در هنگام برداشت برنج جلوی واردات گرفته می‌شود و ما به‌دنبال این هستیم که علاوه بر تعرفه، عوارض گمرکی مابه‌التفاوت به آن اضافه کنیم تا قیمت برنج وارداتی کمتر از برنج داخل نباشد.

حیدرپور گفت: افزایش تعرفه و گرفتن مابه‌التفاوت با واردات برنج در شش ماهه گذشته عملیاتی شده و به‌ازای هر کیلوگرم، 450 تومان مابه‌التفاوت علاوه بر تعرفه بوده که امسال نیز پیگیر این مصوبه هستیم تا بتوانیم از تولید‌کنندگان برنج داخلی حمایت کنیم.

وی با اعلام اینکه از اوایل مردادماه واردات برنج ممنوع است، افزود: در حال حاضر نیز وزارت جهاد کشاورزی مجوزی صادر نکرده و تنها یک‌سری مجوزهای باقی‎مانده، از قبل بوده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که محصولات سالم‌تر به‌دست مصرف‌کننده برسد، هرچه میزان محصول ارگانیک افزایش یابد، در بازار مصرف استقبال بیشتری می‌شود.


 نیازآذری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز در اینباره گفت: با توجه به اینکه کشاورزان مازندران 44 درصد برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند، ضرورت حمایت بیش از پیش اجتناب‌ناپذیر است.

نیازآذری با اعلام اینکه همچنان مدافع تولید و کشاورزان هستیم، گفت: همچنین درخواست شده برنج باید به‌موقع از دست کشاورزان و نه دلالان و واسطه‌ها خریداری شود.

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم برنامه‌ای که از سال قبل در بحث ممنوع بودن واردات برنج داشتیم، این برنامه را امسال نیز در دستور کار داشته باشیم.



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
چه جالب باید طلا گرفت
امیدواریم بتوانیم برنامه‌ای که از سال قبل در بحث ممنوع بودن واردات برنج داشتیم، این برنامه را امسال نیز در دستور کار داشته باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار