مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت:استان کرمانشاه با ۲۰ درصد پوشش جنگلی جزو استان‌های برخوردار پوشش مرتعی است.
کد خبر: ۴۴۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 15 June 2017
به گزارش خبرگزار م خبرگزرای تابناک، مراد شیخ ویسی امروز در نشست خبری مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، تعاون روستایی، شرکت غله و بازرگانی و شرکت های حمایتی که در محل جهاد کشاورزی کرمانشاه برگزار شد، افزود: درختانی از جمله زالزالک، انجیر، بلوط و بنه توده ارزشمندی به طول ۳۰۰ و عرض ۶۰ کیلومتر سپر سبزی برای کشور محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: در بسیاری از نقاط استان تخریب درختان جنگل برای تامین سوخت بسیار زیاد شده که در این راستا دولت تمهیداتی اتخاذ نموده کهمانع از این تخریب ها شود.

شیخ ویسی تصریح کرد: برای 60هزار نفر  از خانوارهای روستایی استان پروانه مرتع‌داری صادر  شده است که نحوه استفاده از مراتع در بخث دامداری در آن لحاظ شده است.

وی ابراز داشت: ۳۵۰ هزار هکتار از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مراتع استان به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه و چرای دام به  متاسفانه به مراتع فقیر تبدیل شده‌اند.
 
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه اظهار داشت: در استان حدود ۳ میلیون راس دام سبک  داریم  و ۸۰ هزار خانوار بهره بردار به مراتع وابسته اند. 

وی گفت: استان کرمانشاه تنها استانی است که عشایر در آن کوچ استانی و برون استانی دارند و در واقع استانی هستیم که با وجود ۱۴ ایل و قبیله دام پروری در آن رونق داردو۱۰ تن در هکتار فرسایش خاک در استان داریم

شیخ ویسی تاکید کرد: در استان ۱۰ تن در هکتار فرسایش خاک داریم و تولید آن نیاز به صدها سال کار دارد و اگر خاک از دست برود کشاورزی ما با مشکل مواجه خواهد شد و اقتصاد مقاومتی زیر سوال خواهد رفت.


مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در ادامه افزود : تا امروز موفق شدیم برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی ۳۷ تشکل مردم نهاد در بحث منابع طبیعی تشکیل دهیم و نیروهای همیار طبیعیت از سال ۹۲ تا کنون به ۷ هزار نفر ارتقاء پیدا کرده که این مسئله در حفظ منابع طبیعی کمک بسیاری خواهد کرد.

شیخ ویسی ابراز داشت: طی ۲ سال اخیر ۱۴ تعاونی فراگیر جهت راه اندازی صندوق حمایت از محیط زیست راه اندازی شده است که ۱۰ هزار نفر عضو و ۴ میلیارد تومان سرمایه داردو در حال حاضر۱۶۲ تعاونی جنگل، مرتع و آبخیزداری داریم و جزو بیشترین تعاونی در زمینه منابع طبیعی هستیم.

شیخ ویسی گفت: به دلیل اینکه استان ما عرصه های بسیار خوبی دارد می توانیم توسعه باغات دیم را داشته باشیم لذا در همین راستا در بخش هایی از اورامانات و بخش شرقی استان برابر تبصره ۳ قانون، عرصه حفاظت این باغات را در اختیار آنها قرار دادیم که در پایان اگر درآمد خوبی داشتند درصدی را به صورت مالکانه به دولت بپردازند.استان کرمانشاه مرکز صادرات سقز در کشور است

به گفته این مسئول:در حال حاضر مرکز صادرات سقز در کشور، استان کرمانشاه است و استان ما همچنین بیشترین محصولات سقز و کتیرا را که صادراتی هستند را دارد و هر دوسه سال یکبار با نظارت منابع طبیعی نزدیک به ۱۵۰ تن سقز برداشت می شود که درصد کمی در داخل کشور مصرف و مابقی به خارج از کشور صادر خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تاکید کرد: سقز تاریخ مصرف ندارد، بنابراین جزو محصولات با ارزش است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار