شبکه تلویزیونی سی ان ان دروغگویی‌های دونالد ترامپ را در سال 2007 میلادی افشا کرد.
کد خبر: ۴۴۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 13 June 2017

به گزارش تابناک : اندرسون کوپر، مجری این شبکه ابتدا گفت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، اخیراً گفته صد در صد آماده است که تحت سوگند شهادت دهد به جیمز کومی، رییس سابق «اف بی آی» نگفته بود که به تحقیقاتش درباره ارتباطات مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، با روسیه پایان دهد. مجری افزود: سارا هاکبی ساندرز، معاون سخنگوی کاخ سفید، هفتهِ پیش گفت که رییس جمهور درغگو نیست، اما دونالد ترامپ، هنگامی که یک شهروند عادی بود، بارها مسائلی را مطرح کرده بود، که حقیقت نداشت. وقتی ترامپ علیه یکی از خبرنگاران آمریکایی که کتابی نوشته و در آن، میزان ثروت ادعایی ترامپ را زیر سؤال برده بود، شکایت کرد، ترامپ خودش نیز مجبور شد در دادگاه حاضر شود و تحت سوگند شهادت دهد.

رندی کی، خبرنگار این شبکه، طی گزارشی از نیویورک درباره دروغگویی های ترامپ، پیش از ریاست جمهوری اش، در سال 2007 که طی شهادت دادنش در دادگاه نیویورک برملا شد، گفت: در دسامبر 2007، شهادت ترامپ در دادگاه نشان داد که ترامپ، فردی چندان صادق نیست.
حتی پاسخ دادن به ساده ترین سؤال ها در آن دادگاه برای ترامپ دشوار شد. یکی از وکلا درباره لاف زنی های ترامپ پرسید که مدعی شده بود برای ایراد یک سخنرانی، یک میلیون دلار دستمزد دریافت کرده است. ترامپ در این خصوص گفته بود: به من بیش از یک میلیون دلار داده شد. ترامپ حتی در مصاحبهِ سال 2005 با لری کینگ، مجری وقت تلویزیون آمریکا، همین مطلب را تأیید کرده بود. لری کینگ خطاب به ترامپ گفت شما برای حضور در یک مکان و سخنرانی در آنجا یک میلیون دلار دریافت کردید و ترامپ بلافاصله پاسخ داد: بله، این صحیح است.
خبرنگار افزود: اما این صحیح نبود. آنچه ترامپ برملا نساخته بود، این بود که وی برای ایراد آن سخنرانی فقط چهارصد هزار دلار دستمزد دریافت کرده بود، ولی خودش تخمین زده بود که انجام آن سخنرانی، تبلیغاتی را برای وی درپی خواهد داشت که ارزش آن تبلیغات بیش از ششصد هزار دلار خواهد بود. از اینرو، در شهادت ترامپ در دادگاه مشخص شد که پول نقدی که وی برای آن سخنرانی واقعاً دریافت کرده بود، تقریباً 400 هزار دلار - نه یک میلیون دلار - بوده است.
خبرنگار افزود: ترامپ گزافه گویی ها و بزرگنمایی هایی از این دست فراوان انجام داده است که در جریان آن دادگاه برخی از آن ها افشا شد.
مثلاً ترامپ مدعی شده بود که در پروژهِ مِلکی 77 جریبی (تقریباً 25 هکتاری) در نیویورک، 50 درصد سهم داشته است. این در حالی است که وی هنگام شهادت در دادگاه مجبور شد حقیقت را بگوید مبنی بر این که سهم وی در آن پروژه فقط 30 درصد بوده است.
خبرنگار افزود: تیم اوبرایان، خبرنگار آمریکایی، که کتابی درباره ترامپ نوشته بود، در کتابش تأکید کرده بود که مجموع دارایی ها و سرمایه های دونالد ترامپ به مراتب کمتر از 5 تا 6 میلیارد دلاری است که ترامپ خودش مدعیِ آن است. از اینرو، ترامپ از وی به دادگاه شکایت کرد و خودش نیز مجبور به شهادت دادن تحت سوگند شد.
مثلاً وقتی در دادگاه درباره همین موضوع از ترامپ سؤال شد، وی پاسخی مبهم داد و گفت: ثروتِ من مدام در حال نوسان است و بسته به شرایط مختلفِ بازار، طرز برخوردها، احساسات و حتی احساساتِ خودِ من، بالا و پایین می رود.
خبرنگار در خاتمه افزود: این ها تنها نمونه هایی از دروغگویی های ترامپ است، زیرا تحقیقات روزنامه «واشنگتن پست» برملا ساخته است که دونالد ترامپ بیش از 30 بار دروغ گفته، بزرگنمایی کرده یا مطالبی را که حقیقت نداشته، بر زبان جاری کرده است.
شبکه سی ان ان در پایان به برخی دیگر از نمونه های دروغگویی های ده سال پیشِ ترامپ اشاره و تلاش کرد رییس جمهور آمریکا را شخصیتی که معمولاً با هدفِ خودنمایی، گزافه گویی و غلو می کند و حتی دروغ می گوید، معرفی کند.

00:0000:43
دانلود تصویر




منبع : صدا وسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار