در گفتگو با متخصص قلب و عروق مطرح شد؛
بیماران قلبی در مورد مضرات دخانیات و روش ترک سیگار آموزش های لازم را ببینند، مصرف قلیان هم مضرات زیادتری دارد که جدی گرفته نمی شود و لازم است که بیماران قلبی نسبت به ترک آن اقدام کنند.
کد خبر: ۴۳۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴ 11 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از صاحب نیوز؛ احساس درد شدید در ناحیه سینه یا ایجاد درد از بالای ناف تا فک و آرواره‌ها می‌تواند نشان از یک حمله قلبی در فرد باشد.

سکته قلبی یک‌باره اتفاق نمی‌افتد، بلکه همراه با علائم متعددی است که طی روزها و هفته‌ها خود را نشان می‌دهد اما اغلب افراد به آن بی‌توجه‌اند. علائم سکته قلبی مختلف و در زنان و مردان متفاوت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۵ درصد زنانی که دچار حمله شده‌اند، از قبل علائمی غیر از درد قفسه سینه را تجربه کرده بودند.

بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگهای کرونر را مسدود می کند؛ رگهای خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند؛ ایجاد می شوند. لخته معمولاً در یک رگ کرونر که قبلاً به علت تغییرات آترواسکلروز باریک شده، تشکیل می شود. پلاک آترواسکلروزی داخل دیواره رگ گاهی ترک بر می دارد و این امر تشکیل لخته را که ترومبوز نیز نامیده می شود شروع می کند.

لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژن رسانی به عضله قلبی را مختل می کند که سبب مرگ سلولهای قلبی در آن ناحیه می شود؛ ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود برای انقباض را از دست می دهد و عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده وارد عمل خواهد شد.گاهی استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند.

* 80 درصد از حملات قلبی قابل پیشگیری هستند

سکته های قلبی یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر محسوب می شوند، 80 درصد از حملات قلبی قابل پیشگیری هستند، سبک زندگی سالم انسانها را از بروز سکته های قلبی نجات می دهد.

متخصص قلب و عروق در این زمینه بیان کرد: سکته قلبی یعنی گرفتگی یا تنگی رگ شریانی عضله قلب هست که خون رسانی می کند. عضله قلب عضله ای است که با خاصیت پمپاژ و عضلانی که دارد خون رسانی کل اعضای بدن را به عهده دارد و و این عضله هم نیاز به خون رسانی و اکسیژن رسانی از طریق شریان های کرونری دارد.

محمد رضا اخباری با اشاره به بروز سکته های قلبی افزود: سکته قلبی یعنی اینکه رگ هایی که به عضله قلب خون رسانی می کنند، مسدود شوند. عضله قلب دارای سه رگ اصلی است، این سه رگ قطر دو و 3 و یا چهار میلی متری دارند که این تنگی از حدود 20 سالگی و با پلاک شروع می شود و پلاکی در سرتاسر رگ ایجاد می شود و عوامل مختلفی هم در این زمینه دخیل هستند.

وی ادامه داد: معمولا وقتی بیشتر از 50 درصد قطر رگ تنگ شد باعث ایجاد علامت می شود که علایمی مثل درد قفسه سینه، تنگی نفس و موارد دیگر را بر دارد.

وی با تاکید بر انواع سکته های قلبی گفت: البته سکته قلبی دارای چند نوع است و آن نوعی که مد نظر هست عوارض وحشتناک و مرگ و میر بالایی را دارد که در این نوع رگ کاملا مسدود می شود، یعنی در اثر استرس، فشار خون ناگهانی بالا و مسائل مختلف، پلاک 50 درصدی پیشرفت کرده و 80 درصد میشود که منجر به مسدود شدن رگ شده و این اتفاق را حمله قلبی و سکته قلبی می گوییم.

* علائم هشدار دهنده

درد سینه پشت جناق(استخوان وسط سینه) یک علامت عمدۀ حملۀ قلبی است ولی در بسیاری افراد به خصوص در افراد مسن و بیماران دیابتی درد ممکن است ناچیز یا حتی اصلاً وجود نداشته باشد. گاهی اوقات درد تنها در یکی از این نواحی احساس می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درباره علائم هشدار دهنده سکته های قلبی اظهار کرد: علائم سکته قلبی شامل علائم اختصاصی و علائم عمومی است؛ علائم اختصاصی و مهم دردهای قفسه سینه و احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه است و از ویژگی های این درد حالت سوزشی بودن آن است که با سنگینی و احساس فشار همراه هست.

اخباری افزود: خصوصیت مهم دیگر این است که این دردها معمولا با فعالیت تشدید می شوند و با استراحت بهبودی پیدا می کنند، از نظر محل هم در ناحیه سمت چپ قفسه سینه و پشت جناق سینه، محل کلاسیک شان هست و مهم ترین علامت همین درد قفسه سینه با همین خصوصیت ها است.

*علل بروز سکته قلبی

این متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه دلایل بروز سکته قلبی متعدد است، اذعان کرد: اما دلایل مهم و شناخته شده ای که همه مردم با آن سر و کار دارند و در راس آن قند خون با دیابت هست، متاسفانه مهم ترین علت شیوع روزافزون این بیماری است.

اخباری ادامه داد: علت مهم دیگر فشار خون بالا و کنترل نشده است، علاوه بر این چربی خون مضر، مصرف دخانیات و سیگار و قلیان، چاقی، اضافه وزن، کم تحرکی، آلودگی هوا، سر و صدای زیاد، استرس و زندگی ماشینی از علت های دیگر بروز سکته های قلبی و شیوع این بیماری هستند.

وی تصریح کرد: یک خصوصیت دردهای قلبی این است که در بخش چپ هم درد وجود دارد و دردهای غیرقلبی هم در سمت چپ بیشتر احساس می شود، شاید به خاطر استرس، آسیب رسانی بیشتر به سمت چپ بوده، اما باید بررسی و معاینه توسط متخصص قلب صورت بگیرد.

* پیشگیری بهتر از درمان 

در سایت سازمان جهانی بهداشت تاکید شده که وقوع ۸۰ درصد از حملات قلبی و بروز سکته قلبی قابل پیشگیری هستند.

در ادامه این مطلب ذکر شده که رژیم غذایی سالم، تحرک و فعالیت بدنی منظم و نیز خودداری از استعمال تمام انواع محصولات دخانیات کلیدهای اصلی این موفقیت هستند.

پیشگیری بهتر از درمان است، سکته قلبی را می‌توان با استفاده از امکانات و تجهیزات پزشکی مثل استفاده از شوک و CCU تا حدودی درمان کرد ولی بیمار باید تا آخر عمر زیر نظر پزشک باشد.

باید تلاش شود الگوی صحیح زندگی، تغذیه مناسب و راه‌های به حداقل رساندن استرس و هیجان به مردم آموزش داده شود تا میزان سکته قلبی در جامعه به حداقل برسد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در زمینه پیشگیری از بروز بیماریها گفت: در کنترل بیماریها کنترل دیابت که سردسته هست، بسیار مهم است. کنترل هر کدام از این بیماریها منجر به پیشگیری از بیماریهای قلبی میشود، باید فرد مبتلا به فشار خون بیماری خود را جدی بگیرد و با مراجعه به پزشک و طبق نظر او داروها کم یا زیاد و یا قطع کند.

اخباری توضیح داد: بیماری فشار خون بی علامت بوده و باید با دستگاه فشارسنج فشار خود را گرفته و با نظر پزشک داروها را مصرف کنیم. بیماری دیابت هم همینطور است، بسیاری اوقات با مصرف قرص کنترل شده، گاهی اوقات با انجام فعالیت های بدنی، پرهیز غذایی و اصلاح سبک زندگی این بیماری کنترل می شود.

وی با تاکید بر کنترل بیماری دیابت عنوان کرد: دیابت باید به هر شکلی توسط متخصص داخلی کنترل شود، با کنترل چربی خون، کنترل تغذیه، اضافه کردن درمانهای دارویی، کنترل فشار خون می توانیم دیابت را هم کنترل کنیم. باید بیماران قلبی در مورد مضرات دخانیات و روش ترک سیگار آموزش های لازم را ببینند.

این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: توصیه می شود که بیماران مصرف سیگار به صورت ناگهانی ترک کنند و اینکار به مرور انجام نشود، البته داروهای ترک سیگار هم وجود دارد که می توان برای بیماران تجویز کرد، مصرف قلیان هم مضرات زیادتری دارد که متاسفانه جدی گرفته نمی شود و لازم هست که بیماران قلبی نسبت به ترک آن اقدام کنند.

اخباری یادآوری کرد: مواردی که اشاره شد قابل اهمیت بوده و جزء عوامل مهم پیشگیری کننده هستند؛ اضافه وزن، قند خون، چاقی و ترکیب این موارد که سندرم متابولیک به آن می گوییم و متاسفانه شایع است، وابسته به سبک زندگی افراد است.

وی تاکید کرد: زندگی بی تحرک، ورزش نکردن، غذای چرب و مصرف زیاد کربوهیدرات، مصرف زیاد نوشابه های گاز و مجموع این عوامل موجب ایجاد سندرم متابولیک می شوند که علت بسیار مهم و اساسی در ایجاد سکته های قلبی هستند.

این متخصص قلب و عروق، خاطر نشان کرد: در صورتی که مردم همان اندازه که به درمان اهمیت می دهند نسبت به پیشگیری توجه کنند، خیلی از مسائل اتفاق نمی افتد؛ باید بدانیم که در دستیابی به سلامتی پیشگیری مهم ترین امر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار