روز سه شنبه گذشته شورای شهر تهران به تمامی مفاد لایحه ساز و کار نظارت و کنترل برگه معاینه فنی خود روها در شهر تهران با 7 ماده و 3 تبصره رای موافق داد . طبق این لایحه قرار است مقررات سختگیرانه تری در برخورد با خودروها در شهر تهران اعمال شاود .
کد خبر: ۴۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵ 06 June 2015
این مصوبه به سامانه یکپارچه معاینه فنی اشاره دارد که پیش از این نیز از سوی مقامات دولتی و معاینه فنی تهران مورد تأکید قرار گرفته بود، طبق این مصوبه معاینه فنی خودروها با بهره گیری از زیرساخت های الکترونیک به ساختار یکپارچه ای دست می یابد که منطبق با اطلاعات باشد، پلیس راهنمایی و رانندگی هم به اعمال مقررات خواهد پرداخت. به عبارت دیگر مشخصات تمام خودروهایی که از مراکز مکانیزه معاینه فنی برگه تأییدیه دریافت می کنند در این سامانه اطلاعاتی ثبت و توسط وزارت کشور تجمیع می شود.

همچنین ستاد معاینه فنی خودروهای تهران باید ظرف مدت 3 ماه آینده ترتیبی اتخاذ کند که خودروهای فاقد معاینه فنی که در محدوده اضطرار و طرح ترافیک شهر تهران تردد می کنند، به وسیله دوربین های نظارت تصویری و دیگر روش های کنترل مکانیزه شناسایی شوند و در اختیار راهنمایی و رانندگی برای صدور قبض جریمه قرار گیرند.

یکی از مهم ترین بخش های این لایحه که البته در قالب پیشنهاد به مجلس ارائه شده، مربوط به کاهش زمان معاینه فنی از 5به 2سال است. نظر اعضای شورای شهر این بود که باتوجه به تأثیر مستقیم معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد ضروری است که مجلس شورای اسلامی در مصوبه خود تجدید نظر کرده و زمان معاینه فنی خودروها را کاهش دهد.

تأکید علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه این بود که حتما باید مراکز معاینه فنی خودرو به بخش خصوصی واگذار شوند. تقی پور، سخنگوی شورای شهر نیز بابت اینکه بر خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی هستند کنترلی صورت نمی گیرد، انتقاد کرد. از نظر وی کنترل شدید باعث می شود تا راه دور زدن قانون سخت شود و رانندگان با مراجعه به مراکز معاینه فنی خارج از تهران به دنبال دریافت برگه معاینه فنی نباشند.

مرتضی طلایی که در نبود مهدی چمران ریاست جلسه روز سه شنبه گذشته را برعهده داشت نیز پیشنهاد کرد که شهرداری با هماهنگی پلیس نسبت به ایجاد بانک اطلاعات جامع خودروها و موتورسیکلت ها اقدام کند. 

پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت نیز با طرح این سؤال که آیا واقعا به دنبال حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی هوا هستیم یا می خواهیم به درآمد زایی مراکز معاینه فنی خودرو کمک کنیم ، گفت: بررسی ها نشان داده برخی خودروها حتی بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی موفق شده اند برگه تأییدیه بگیرند، ضمن اینکه تناسبی میان ظرفیت خودرو با مراکز معاینه فنی وجود ندارد و این امر منجر به کاهش کیفیت معاینه فنی شده است.

غلامرضا انصاری هم از کافی نبودن تعداد مراکز معاینه فنی انتقاد کرد و از اینکه بخش خصوصی به تعهدات قانونی خود به طور کامل عمل نمی کند، گلایه کرد. پیشنهاد وی این بود که معاینه فنی خودرو به صورت رایگان انجام شود. اسماعیل دوستی نیز قوانین مجلس را وحی منزل ندانست که نتوان تغییرشان داد. نگرانی معصومه آباد نیز این بود که این لایحه فقط موضوع نظارت بر برگه های معاینه فنی خودرو را تأکید می کند و هیچ ارتباطی با مصوبات قبلی شورا در مورد لزوم به روزرسانی تجهیزات سخت افزاری، نرم افزاری و مدیریت این مراکز به منظور ارتقای کیفی کار ندارد.

بنابراین گزارش روز سه شنبه گذشته اعضای شورای شهر تهران موضوع تعیین نماینده شورای شهر در کمیسیون بدوی رسیدگی به کفالت نظام وظیفه را نیز بررسی کردند. این بررسی پس از تقاضای استعفا از سوی رحمت الله حافظی از این سمت مطرح شد اما اعضا پس از بحث و بررسی تصمیم گرفتند شورای شهر نسبت به تدوین آیین نامه جامعی اقدام کند که موضوع نمایندگی های اعضای شورای شهر را در حدود 160مجمع سروسامان دهد.

برای این منظور کمیسیون حقوقی مأمور شد تا ظرف یک ماه در مورد تعیین نماینده های شورای شهر در مجامع گوناگون با رعایت قوانین اقدام و آن را به منظور تصمیم گیری به صحن شورای شهر ارائه کند. در مورد استعفای رحمت الله حافظی نیز با توجه به غیبت وی در جلسه روز سه شنبه قرار شد تا فردا (یکشنبه) موضوع استعفای وی از نمایندگی در کمیسیون بدوی رسیدگی به کفالت نظام وظیفه بررسی شود.

اعضای شورای شهر همچنین به بررسی لایحه «دستورالعمل انضباطی بهره برداران از اماکن، میادین و غرفه های سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران» پرداختند. البته به پیشنهاد مرتضی طلایی قرار شد لایحه قبلی از دستور کار خارج شود و کمیسیون های حقوقی، سلامت و محیط زیست و برنامه و بودجه به صورت مشترک ظرف 2هفته لایحه پیشنهادی جدید شهرداری را مورد بررسی قرار دهند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار