رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر دانشگاه گفت: 80 درصد بیماران تیروئید زنان هستند.
کد خبر: ۴۳۰۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱ 27 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،دکتر ویدا صنیعی افزود:2 درصد از زنان باردار طی دوران بارداری به اختلالات تیروئیدی دچار می‌شوند که بر روی جنین آثار سویی می ‌گذارد. مبتلایان به دیابت نوع II در 15 تا 20 درصد موارد به اختلالات تیروئیدی دچار می‌شوند. این در حالی است که احتمال ابتلا به بیماریهای تیروئیدی در مبتلایان به بیماریهای روماتولوژی هم وجود دارد. 

صنیعی در ادامه با اشاره به اینکه تیروئید غده ای پروانه ای شکل در بدن است که با ترشح هورمون کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: کم کاری ، پرکاری  ، بزرگی غده ، توده ها، سرطان و التهاب ، شایعترین مشکلاتی هستند که تیروئید را تحت تاثیر می‌دهند.

وی همچنین عقب ماندگی ذهنی و افت تحصیلی در نوجوانان و کودکان و اختلالات قدی و جسمانی را از عوارض بیماری‌های تیروئید برشمرد و افزود: با افزایش سن، شانس بروز بیماریهای تیروئید بیشتر می ‌شود به طوری که 17 درصد زنان و 9 درصد مردان بالای 60 سال به بیماریهای تیروئید دچارند.

صنیعی  عوامل ژنتیکی، زمینه‌ای و محیطی از جمله جنسیت،‌ افزایش سن، ازدواج فامیلی، سابقه ابتلا در بستگان، وجود بیماریهای خود ایمنی، ‌استفاده بیش از اندازه از محلول ضد عفونی کننده بتادین در دوران بارداری، زایمان و حین قطع بند ناف، سابقه رادیوتراپی گردن و سر، جراحی روی گردن را در ایجاد بیماری های تیروئید دخیل دانست. همچنین وجود پرکلرات فراوان در آب، کاهش آهن و کم خونی و مصرف برخی از داروها را از مواردی دانست که باعث تشدید مشکلات تیروئیدی می‌ شود. 

وی در پایان عنوان کرد: خوشبختانه امروزه در کشور ما مشکل کمبود ید وجود ندارد و اختلالات ناشی از آن تحت کنترل است. همچنین  غربالگری برای کم کاری مادرزادی تیروئید در روزهای 3-5 تولد از اهمیت خاصی برخوردار است که در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با پوشش 100 درصدی  برای متولدین زنده انجام می شود. در حال حاضر جهت پیشگیری ثانویه بیماری و شناخت بیماری های خفیف تیروئید در بزرگسالان، به نظر نمی رسد که غربالگری عموم را بتوان توصیه نمود، با این وجود در شرایط خاص و به ویژه در زنان بالای سن ۵۰ سال و در افراد جوان با داشتن گواتر، بیماریهای اتوایمیون، سابقة خانوادگی بیماری تیروئید به ویژه برای زنان جوان قبل از بارداری، غربالگری با اندازه گیری TSHسرم خون توصیه می شود

وی همچنین افزود:بیماری کم‌کاری تیرویید نوزادان، وضعیتی از کمبود هورمون تیرویید قابل درمان است که در صورت عدم تشخیص به هنگام و یا درمان نامناسب، می‌تواند موجب بروز عقب‌ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود در حالی که در صورت تشخیص به هنگام، درمان ساده، آسان، ارزان و موثر است.

لازم بذکر است:فدراسیون جهانی تیروئید با هدف افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری های تیروئید، عوارض و راه های پیشگیری و درمان آن، 25 ماه می را به عنوان روز جهانی تیروئید و از تاریخ 25 تا 31 ماه می به عنوان هفته اطلاع رسانی تیروئید نامگذاری کرده است. در ایران این هفته مصادف با 4 لغایت 10 خردادماه می باشد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار