به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،عبدالرضا یاری، اظهار کرد: اخیرا شاهد تجمع مردم مقابل کافینتها و دفاتر خدمات ارتباطی برای ثبتنام در سامانه رفاهی هستیم که میزان آن هم در سطح استان گسترده شده است.
وی ادامه داد: چند مورد شکایت در این خصوص نیز به انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده ارسال شده است.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه با اشاره به بررسیهایی که در این زمینه صورت گرفته، اظهار کرد: اینگونه بین مردم شایع شده که با ثبتنام در این سایت مبالغی به خانوارها پرداخت میشود که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.
به گفته این مسئول، سامانه رفاهی از قبل هم وجود داشته و هدف آن شناسایی افراد نیازمند و بی بضاعت است که شرایط خاصی دارند و با ثبتنام در این سامانه درخواست میدهند که در صورت احراز شرایط و راستی آزمایی، تحت پوشش نهادهای حماتی مانند کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرند.
یاری تاکید کرد: متاسفاننه عدهای سودجو در این بین از ناآگاهی مردم سوءاستفاده کرده و از همه افرادی که مراجعه میکنند، در این سایت ثبتنام به عمل میآورند.
وی افزود: آنچه که به انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده مربوط میشود این است که هنگام ثبتنام مبالغی از افراد دریافت میشود که حتی گاهی برابر با تعرفه مصوب کافینتها برای ثبتنام در یک سایت نیست.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه با بیان اینکه برخی از کافینتها با عناوین مختلف مردم را گمراه میکنند، تصریح کرد: قرار نیست با ثبتنام در این سامانه، آب و برق و گاز برای کسی رایگان شود و یا مبالغی به حساب مردم واریز شود.
یاری در خصوص پیامدهای این وضعیت افزود: علاوه بر ضرر مالی که به مردم وارد میشود، وقتی که این همه افراد ثبتنام میکنند و مبلغی به آنها داده نمیشود، در آینده نوعی بی اعتمادی نسبت به دولت ایجاد خواهد شد.
وی اظهار کرد: انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده بنا بر ماده 12 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده موظف به اطلاع رسانی در این خصوص است و به این موضوع ورود کرده است.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه با اشاره به بازدیدی که از تعدادی از دفاتر ثبتنام به عمل آمده، تصریح کرد: به کافینتها هشدار دادیم که موظفند اطلاع رسانی لازم را به مردم داشته باشند که این ثبتنام برای همه مردم نیست.
به گفته این مسئول، مراکز موظفند راهنمایی که در خود سامانه رفاهی آمده و واجدین شرایط را اعلام کرده به صورت بزرگ و خوانا در محل کسب خود نصب کنند تا مردم ابتدا این راهنما را مطالعه کنند و آگاه شوند.
یاری عدم سرپیچی از این کار را گمراه کردن مردم دانست که بر اساس ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده تخلف است و با آن برخورد میشود.
وی گفت: به علاوه باید به مردم اطلاع داده شود که با ثبتنام در این سامانه، آنها به دولت اجازه میدهند برای راستی آزمایی اطلاعات حقوقی و شخصی آنها را بررسی کند.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه بیان کرد: به علاوه صحبتهایی هم مطرح است که حتی این سامانه ممکن است مرجعیت رسمی هم نداشته باشد.
یاری در پایان از نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد هم خواست اطلاع رسانی لازم را در این خصوص داشته باشند.