عاون جهاد کشاورزی ملایر از مبارزه با آفت سن در حدود ۲۹ هکتار از اراضی ملایر در سال جاری خبر داد.اد کشاورزی ملایر از مبارزه با آفت سن در حدود ۲۹ هکتار از اراضی ملایر در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۴۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲ 02 June 2015

معاون جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه تاکنون در حدود ۱۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان با سن مادر مقابله شده است گفت: در بیش از ۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان نیز با علف‌های هرز و در ۸ هزار هکتار نیز با پوره سن مبارزه شده است.

به گزارش تسنیم؛ حجت‌الله مصطفوی با اشاره به حمایت‌های انجام شده از کشاورزانی که باغ‌های آنها دچار سرمازدگی شده است، گفت: بازدید‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم و اخیرا تسهیلاتی در سطح استان اعلام شده که سهمیه ملایر نیز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات خوبی در رابطه با باغ‌هایی که از سرمازدگی آسیب دیده بودند اعلام شده که بتوانیم تا هفته آینده آن‌ها را برای گرفتن وام به بانک معرفی کنیم، افزود: در خصوص این مسئله که چرا کشاورزان باغ‌ها را بیمه نمی‌کنند اشکال از بیمه است.

مصطفوی تصریح کرد: شما زمانی که یک ماشین را بیمه می‌کنید اگر تصادف کنید بیمه حق تعمیر ماشین را به صورت کامل به شما می‌دهد اما بیمه کشاورزی متاسفانه‌ تنها هزینه جاری اولیه را به کشاورز پرداخت می‌کند.

وی افزود: برای نمونه اگر در باغی به 5 تن انگور آسیب وارد شود بیمه باید این تولید را ساپورت کند ولی آن‌ها تنها هزینه اولیه مانند کود، اسپار و غیره را حساب می‌کنند که مبلغ کمی است و در این زمینه کشاورزان درست می‌گویند.

مصطفوی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها باغات نیم درصد بیمه‌اند اما بیمه‌هایی مانند بیمه حوادث باغ را در برابر عواملی که احتمال خطرشان بالا است مثلا در برابر سرما، گرما و غیره بیمه می‌کنند و ضمن اینکه اتحادیه قوی هم دارند اما در حال حاضر پولی دست کشاورز ما را برای انجام این کار نمی‌گیرد و به بیمه به صورت حمایتی نگاه نمی‌شود.

معاون جهاد کشاورزی ملایر همچنین با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای مبارزه با سن غلات در ملایر اظهار داشت: مبارزه با سن غلات در ملایر در دو مرحله انجام شد که در یک مرحله در حدود 13 هزار هکتار از اراضی شهرستان با سن مادر که هدف‌گذاری ما بیشتر بر روی آن قرار داشت مبارزه شد و در بیش از 8 هزار هکتار از اراضی شهرستان نیز با علف‌های هرز مقابله شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تلاش ما در مرحله دوم مبارزه با پوره‌های سن است که بسیار خوب با آن‌ها مقابله شده و مردم نیز مشارکت بسیار عالی دارند، تصریح کرد: در بسیاری جاها مردم در سم‌پاشی از ما جلو بوده‌اند و جمعیت سن از سال گدشته در ملایر پایین آمد.

مصطفوی با اشاره به تلاش زیادی که سال گذشته انجام شد، گفت: سال گذشته در 20 هزار هکتار از اراضی شهرستان با سن مادر و همین میزان نیز با پوره سن مقابله شد که مبارزه‌ای اساسی و با دقت بود و مردم همکاری بسیار خوبی داشتند.

وی با تاکید بر اینکه امسال نیز در 8 هزار هکتار از اراضی شهرستان با پوره سن مقابله شده است که پیش‌بینی می‌کنیم به 14 الی 15 هکتار برسد، تصریح کرد: هدف ما مبارزه به موقع است که به محصول و گندم آسیب وارد نشود و خوشبختانه سال گدشته و امسال در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار