فعالان عرصه تولید و مسوولان دشتستان استان بوشهر براین باورند که حمایت بانک ها برای هموار کردن مسیر رونق تولید و اشتغال و ایجاد فرصت مناسب سرمایه گذاری در این شهرستان ن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
کد خبر: ۴۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶ 01 June 2015
تابناک بوشهر: شهرستان دشتستان با ظرفیت های ممتاز درحوزه های کشاورزی، صنعتی و معدنی و حتی گردشگری می تواند نقشی مهم در توسعه و پویایی و رشد اقتصادی جامعه داشته باشد.

وجود بیش از 29 هزار هکتار نخلستان و حدود چهارمیلیون و 200 هزار اصله نخل بارور که سالانه 120هزارتن خرما تولید می کند به عنوان یکی از قطب های مهم تولید این محصول درکشور به شمار می رود.

همچنین وجود معادن متعدد با توجه به واقع شدن درحاشیه انتهایی کوه های زاگرس جنوبی و برخوردار از ذخایر معدنی زیاد امکان این را دارد که صنایع معدنی ازجمله سیمان، گچ وسایر مواد معدنی توسعه پیدا کند و با ایجاد صنایع مرتبط تولیدی، بسته بندی وتبدیلی دراین حوزه ها تحولی در وضعیت اقتصادی و کاهش معضل بیکاری رقم بخورد.

با به فعلیت رساندن این استعدادها و استفاده از توان و استعدادهای بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی و شکوفایی منطقه می توان گام های موثری برداشت.

ازسوی دیگر با هموار کردن مسیر تولید و حمایت از کارآفرینان و ایده های علمی و کارشناسی آنها می توان ادعا کرد که چرخ توسعه و بالندگی منطقه به دستان پرتوان جوانان آن که شاید اکنون از بیکاری رنج می برند به گردش در آید.

افزایش تولید ملی، توسعه صنایع تولیدی، سوق دادن بخش های مهم اقتصادی جامعه به سمت توانمندی ها و ظرفیت های بخش خصوصی بدون حمایت موسسه های اقتصادی، مالی اعتباری و بانکها میسر نخواهد بود.

به همین دلیل حمایت و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تاثیرگذار و هدایت طرح های دارای توجیه اقتصادی با همکاری بیشتر بانک ها گامی موثر در راستای تحقق مقاومت و جهاد اقتصادی، حمایت از تولید ملی و کاهش وابستگی به واردات خواهد بود.

یکی از تولید و صادرکنندگان خرما درحوزه دشتستان ونماینده انجمن خرمای ایران دراستان بوشهر گفت: در این استان 150 هزار تن خرما تولید می شود که مشکلاتی درحوزه برداشت و فروش و بسته بندی آن وجود دارد.

نادرخدادادی افزود: درسال گذشته با تلاش مسوولان 10 هزار تن خرما با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد ولی هنوز این محصول درانبار مانده و هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: این خرماها که خرید آنها حدود 100 میلیارد ریال برای دولت هزینه داشت اکنون فقط برای استفاده دام مناسب است.

خداددای بیان کرد: نخلداران خرماهای خود را به امید بالارفتن قیمت درخانه ها به صورت غیراصولی نگهداری می کنند و در پایان فصل هم با مشکل فروش آن مواجه می شوند که این وضعیت باعث می شود تا دولت برای جلوگیری از زیان بیشتر کشاورزان هزینه هنگفتی را مانند سال گذشته با خرید تضمینی از آنها انجام دهد.

وی گفت: اگر دولت با یک برنامه اصولی و تشویق تولیدکنندگان، کاهش هزینه ها و حمایت بانکها از بخش خصوصی برای نگهداری خرما در سردخانه ها اقدام کند با خرابی محصول و مشکلاتی مشابه سال های گذشته برای محصول نخلداران و دولت مواجه نخواهیم شد.

خدادادی افزود: دربحث خوشه صنعتی خرمای بوشهر و گروه توسعه صنعتی خرما یکسری کارهای اصولی برای رونق و فروش و توسعه این محصول در دست اجراست که حمایت جدی دولت از خرمای استان را می طلبد.

وی افزود: یکی ازمشکلات عمده واحدهای تولیدی ما بدهکاری به بانک هاست که مشکل آفرین شده و برخی از آنها تسهیلاتی گرفته و برای توسعه و راه اندازی شرکت تولیدی خود هزینه کرده است و اکنون نیاز به حمایت و تنفس برای بازپرداخت دارند.

بانوی نوآور و کارآفرین استان بوشهر که تولیدکننده آبگرمکن و گل و گیاه صنعتی است در این نشست گفت: صنعت تولید آبگرمکن که 40 نیروی شاغل داشت در شهرستان دشتستان ورشکسته و نیروهای آن بیکار شده و درحال تعطیلی بود.

فاطمه جمشیدی افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، با فروش املاک در استان دیگری برای احیای دوباره این صنعت در دشتستان سرمایه گذاری کردیم و نیروهای بیکار شده را با پرداخت مطالبات آنها به کار بازگردانیم.

وی اضافه کرد: اکنون انتظار ما از دولت حمایت در زمینه پرداخت تسهیلات و همکاری بانکها برای خرید مواد اولیه است.

جمشیدی بیان کرد: به دلیل نبود حمایت های بانکی و مسائل و مشکلات ایجاد شده از سوی آنها در زمینه تسهیلات جرات انجام کارها را نداریم.

تولید کننده تابلو برق فشار ضعیف و قوی در دشتستان گفت: بیش از 25 سال درزمینه تولید تابلوهای برق فشار ضعیف و قوی در شهرستان دشتستان و استان بوشهر فعالیت دارم.

عبدالناصر بهادر افزود: یکی از مشکلات این واحد تولیدی فرسودگی ماشین آلات و دستگاه های مرتبط با کار است که قدمت 30 ساله دارند و باید تعویض شوند اما به علت ضعف بنیه مالی امکان نوسازی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: کالای تولیدی ما داخل استان و شهرستان با پایین ترین قیمت به مردم عرضه می شود م و انتظار داریم مسوولان بیایند از نزدیک کار تولید کننده و صنعتگران را ببینند تا هم آنها تشویق شوند وهم جلوی برخی از افراد که با سوء استفاده منابع و تسهیلات را در مسیرهای دیگری هزینه می کنند نیز گرفته شود.

فرماندار دشتستان گفت: در سال گذشته 59 واحدهای تولیدی درشهرک صنعتی برازجان به بهره برداری رسیده است اما به دلیل روبرو بودن با مشکلات هم اکنون فقط 37 واحد فعال هستند.

ارسلان زارع افزود: این شمار واحدهای تولیدی صنعتی فعال نیز دارای مشکلات عدیده ای در بخش سرمایه در گردش و بازار فروش هستند.

وی اضافه کرد: پرداخت خسارت زلزله به واحدهای تولیدی، مشکل داشتن معوقات بانکی به دلیل فروش نرفتن محصولات تولیدی، از بین رفتن قدرت رقابت در بازار با شرکت های خارجی به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده محصول و درخواست ارائه تسهیلات و سرمایه در گردش از دغدغه های تولیدکنندگان دشتستانی است.

نماینده مردم دشتستان درمجلس شورای اسلامی گفت: برای حمایت وتشویق تولیدات داخلی استان بوشهر و توجه به توسعه آنها، شرکت های نفت و گاز مستقر در استان بوشهر نیروگاه اتمی بوشهر باید نیازهای کالایی خود را از صنایع تولیدی و صنعتی داخل استان تهیه کنند.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد افزود: یکی از مشکلات جدی درشهرستان دشتستان درحوزه تولید، صنعت و اشتغال است.

وی افزود: دشتستان به دلایل متعدد دارای تولید و عرضه بالایی است که برای توسعه این حوزه بانک ها با ارائه تسهیلات به کمک تولید کنندگان شهرستان بیایند.

موسوی نژاد بیان کرد: این درحالی است که این اتفاق درشهرستان رخ نداده و باعث کاهش ظرفیت و تولید و در نهایت تعطیلی برخی از صنایع شده که بانک ها باید با توجه به شرایط رکود اقتصادی به فعالیت صنعتی کمک کنند.

وی گفت: هزینه تولید بالاست و باید تمهیدات ویژه برای صنعتگران در نظر گرفته شود و دولت به کمک صنعت بیاید تا همه صنایع استان بوشهر فعال شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان بوشهر گفت: امسال برای حمایت بیشتر سرمایه گذاران و توسعه تولید در این استان وثیقه تسهیلات بانکی دریافتی سرمایه گذاران تا سقف 20 میلیارد ریال از طریق صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک تامین می شود.

وثیقه تسهیلات بانکی سرمایه گذاران تاسقف 20 میلیارد ریال تامین می شود

مهدی صفوی افزود: همواره یکی از مشکلات اصلی سرمایه گذاران تامین وثیقه های ملکی برای ضمانت های بانکی است.

وی اضافه کرد: دراین ارتباط تامین وثیقه برای ضمانت های بانکی کمک خوبی است که امسال در برنامه کاری صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان بوشهر گفت: 19 شهرک صنعتی و تولیدی با اشتغال زایی پنج هزارو 200 نفر در استان بوشهر فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: دراین شهرک ها درحد نیاز مردم امکانات وجود دارد و زیرساخت های لازم نیز برای فعالیت صنعتگران و تولیدکنندگان در این شهرک ها آماده و مهیا است.

صفوی، درباره چگونگی سرمایه گذاری متقاضیان دراین شهرک ها بیان کرد: مجموعه شهرک های صنعتی استان بوشهر فضا و زمین لازم را برای اجرای طرح های صنعتی و تولیدی در اختیار سرمایه گذاران می گذارد.

وی اظهارکرد: در بحث واگذاری زمین برای اجرای طرح درابتدا 30 درصد هزینه زمین از متقاضیان دریافت می شود و 70 درصد مابقی با یکسال تنفس به صورت اقساطی سه ساله سه ماه یکبار اخذ می شود.

صفوی در باره دیگر فعالیت های ایت شرکت گقت: درچند روز اخیر برای حمایت و آشنایی تولید کنندگان استان بوشهر با دیگر تولید کنندگان داخلی و خارجی تور صنعتی از شهرستان دشتستان در نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی و مواد غذایی تهران شرکت کردند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان بوشهر یادآورشد: آشنایی تولید کنندگان دشتستانی با آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی وایجاد فضای لازم برای ارتباط مستقیم با دیگر تولیدکنندگان داخلی و خارجی از مهمترین اهداف این تور صنعتی است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در بازدید از شهرک صنعتی برازجان از پرداخت 106 هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی در کشور از طریق شبکه بانکی خبر داد.

مجتبی خسرو تاج افزود: مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی دشتستان چه در بخش سرمایه در گردش و چه دربخش سرمایه ثابت در قالب مصوباتی در شورای اعتبار و یا در بخش تسهیلاتی که بانک مرکزی سیاست های کلان خود را به بانک ها اعلام می کند، پیگیری می شود.

وی یادآورشد: کمبود نقدینگی مشکل فراگیر همه بنگاه ها درکشور شده است و از زمانی که قیمت دلار از 10 هزار ریال به 30 هزار ریال افزایش پیدا کرده درعمل قدرت نقدینگی واحدهای تولیدی صنعتی کاهش یافته است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به همین دلیل برای این شرایط باید بانک ها با تسهیلات بیشتری به این واحدهای تولیدی عمل کنند.

وی اظهار کرد: عمده مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی دشتستان به مسائل مالی و به سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه که نیاز به منابع دارند برمی گردد.

خسرو تاج افزود: امروز نیاز است با اولویت بندی و با همان منابعی که در شبکه بانکی وجود دارد بتوانیم به مشکلات بنگاه های تولیدی برسیم.

وی یادآور شد: در سالجاری اگر واحدهای تولیدی صنعتی با حداقل دو شیفت در ظرفیت کاری کار کنند و اگر دو بار در سال بتوانند سرمایه در گردش داشته باشند چیزی بالغ بر 175 هزار میلیارد تومان نیاز مالی دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درسال گذشته 106 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی پرداخت شد و امیدواریم با پیگیری هایی که داریم این مبلغ را افزایش دهیم.

وی گفت: باید برای افزایش تولید، یافتنبازار فروش و ایجاد تقاضا در حوزه اقتصاد و تولید حرکت کنیم.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت های واقعی استان بوشهر در بخش آبزیان و کشاورزی بویژه محصول صنعتی خرما است.

وی افزود: یکی از محصولات مهم کشاورزی استان بوشهر محصول خرما است که محصولی صنعتی است و با توجه به ظرفیت های خوب این حوزه باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

وی گفت: توجه به تولید داخل موضوعی است که از ابتدای انقلاب مورد توجه مسوولان بوده و همواره بنیانگذار انقلاب اسلامی عنوان می فرمودند که ما می توانیم و این سرلوحه کار ما در طول عمر نظام بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ایجاد واحدهای تولیدی در حجم تولید بالا باعث رونق اقتصاد کشور می شود در صورتی که از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد.

خسرو تاج تاکید کرد: یکی از وظایف بنگاه های صنعتی موضوع فروش تولیدات است که این جزو وظایف اصلی خود بنگاه هاست و دولت در کنار آنها فقط موانع را در زمینه فروش برطرف می کند و شرایط لازم را برای فروش محصولات و تولیدات فراهم می کند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد:یکی از محورهای اصلی ما همواره در جلسات شورای پول و اعتبار مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی است که مهمترین بحث نیز موضوع تسهیلات و منابع مالی این واحدها می باشد.

خسرو تاج گفت: از زمان تشدید تحریم ها و منابع نفتی نیز منابع مالی و اعتباری متاسفانه محدود شده از سوی دیگر افزایش قیمت دلار و کاهش توان نقدینگی واحدهای تولیدی در کشور را با مشکل مواجه کرده است.

این مسئول گفت: با تشکیل کارگروه های استانی ویژه واحدهای تولیدی، واحدهای تولیدی و صتعتی در حوزه مالی و تسهیلاتی مورد حمایت قرار می گیرند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: در خصوص جبران خسارت ناشی از زلزله به واحد های تولیدی صنعتی شهرستان دشتستان و ایجاد شرایط و تسهیلات روان پولی و اعتباری از طرف بانکها پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.

هم اکنون 159 واحد صنعتی در دشتستان بهره برداری شده در شهرستان دشتستان وجود دارد که از این شمار 104 واحد فعال هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار