توسط متخصصان پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شد
ساخت اقلام نقره ضریح مقامات خیمه‌گاه عتبات عالیات در پژوهشگاه مواد و انرژی مستقر در کرج انجام شد.
کد خبر: ۴۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 01 June 2015
سید محمدمهدی هادوی رئیس پژوهشگاه مواد انرژی صبح امروز در مراسم افتتاح خط تولید آلیاژ ساخت گوی و ماسوره ضریح مقامات خیمه‌گاه عتبات عالیات اظهار داشت: در ساخت این نوع آلیاژ 4 فعالیت ساخت ورق نقره آلیاژی، پوشش بر سطح ورق‌های نقره‌ای نصب شده و پوشش آلیاژ نقره بر مس را دنبال کردیم.
وی تاکید کرد: در بحث گوی و ماسوره بر تشکیل کمیته‌هایی بر جلای نقره‌ای به عنوان آنتی‌باکتریال، داشتن زیست‌سازگاری آلیاژ، استحکام صافی و مقاومت و سیاه نشدن تاکید شد.
این مسئول ادامه داد: البته برای ایجاد یک چنین کالایی باید مشخصه‌هایی از جمله ریخته‌گری دقیق را دنبال می‌کردیم که با فناوری پیشرفته به سمت تولید رفتیم که کمترین پرتی‌ را داشتیم.
هادوی با اعلام اینکه این نقره آلیاژ جدیدی است، تصریح کرد: روان شدن و براق بودن این آلیاژ از مهمترین ویژگی‌های این طرح است که به زودی ثبت می‌شود.
وی بیان داشت: آلیاژی که برای ساخت خیمه‌گاه حضرت عباس (ع) تحت ستاد عتبات عالیات بوشهر دادیم از این نوع آلیاژ فناور شده و پیشرفته است.
هادوی با بیان اینکه در فروردین ماه این محموله در ستاد بازسازی عتبات عالیات برای ساخت خیمه‌گاه حضرت عباس (ع) به بوشهر تحویل داده شد، افزود: محموله دوم ساخت این پروژه نیز به بوشهر ارسال شد که با تحویل  این محموله ساخت این پروژه به پایان رسید.
رئیس پژوهشگاه مواد انرژی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ورق نقره‌ای که قبلا به تولید می‌رسید سریع سیاه می‌شد، ادامه داد: برای کاهش این مشکل اقداماتی نیز از سوی این پژوهشگاه انجام شد.
هادوی ادامه داد: در این راستا با طراحی و ساخت آلیاژ جدید نقره گامی مهم در جهت بالا رفتن کیفیت آلیاژهای به کار رفته در ضریح انجام شد که گامی مهم در جهت تولید این آلیاژ انجام شد که کنترل کیفیت بسیار خوبی دارد.
به گفته وی این قطعه پس از ساخته شدن با مستندات تست شد که موفقیت‌آمیز بود و در مقابل آلیاژهای قبلی سیاه نشد.
هادوی بیان داشت: آمادگی داریم این آلیاژ جدید که با همکاری هنرمندان اصفهانی قلمکاری شده است را در کربلا نصب کنیم.
رئیس پژوهشگاه مواد انرژی خاطرنشان کرد: در هفته آینده تیم پژوهشگاه مواد و انرژی به کربلا اعزام واین آلیاژ در حرم مسلم بن عقیل (ع) نصب خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار