در گفت و گو با دو کارشناس فرهنگی اصولگرا و اصلاح طلب
فرهنگ دایره ای وسیع و زیرمجموعه ای بزرگ را در خود قرار داده تا جایی که مقوله های دیگر را باید ذیل آن تعریف کرد. رشد و اعتلای عرصه فرهنگ و هنر محوری است نیازمند توجه جدی، شایسته و بایسته . این موضوع مهم بخشی از مناظره دوم شش نامزد ریاست جمهوری را در برگرفت.
کد خبر: ۴۱۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ 07 May 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از خبرگزاری ایرنا،به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری، در این مناظره پاسخ به پرسش ها و تبیین برنامه های فرهنگی توسط نامزدها به نوعی چشم اندازی از نگرش نامزدها را پیش روی انتخاب کنندگان قرار داد. نظر به اهمیتِ حوزه فرهنگ و مباحث فرهنگی در مناظره با «سعید ابوطالب » فعال فرهنگی و نماینده اسبق مجلس و « علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دو کارشناس اصولگرا و اصلاح طلب به گفت وگو نشستیم. 
ابوطالب درباره نقش و جایگاه فرهنگ در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا اظهارکرد : انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود. پیشتازان انقلاب نیز اقشار فرهنگی، روحانیون، طلبه ها، دانشجویان و دانش آموزان بودند. به عبارتی دیگر مطالبات آن ها نیز بیشتر فرهنگی بود تا این که سیاسی و اقتصادی باشد. 
وی با بیان این که متاسفانه پس از انقلاب اسلامی کمتر به موضوع فرهنگی پرداخته شد، تاکید کرد: زمانی که فرهنگ درست شود، ذیل آن اقتصاد و سیاست نیز وضع بهتری پیدا 
می کنند. 
او درباره شعارهای انتخاباتی نامزدها در ادوار مختلف اظهار کرد: شعارهای انتخاباتی نامزدها نه در این دوره بلکه در دوره های پیشین نیز کمتر فرهنگی بوده و بیشتر رویکردهای سیاسی و اقتصادی را دنبال می کرده است. امشب نیز چنین رویکردی را مشاهده کردیم. 
این فعال فرهنگی و جامعه شناس در ادامه افزود: اگر چه انتظار می رفت که بیشتر نامزدها وقت خود را صرف فرهنگ کنند با این حال مباحث حول سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد بود و گاهی اشاراتی به حوزه فرهنگ می شد. مباحثی هم که درباره فرهنگ مطرح شد، بخش عمرانی و اقتصاد فرهنگ بود، در حالی که گفت و گویی منسجم و کامل درباره فرهنگ را ندیدیم و اساس مباحث تحت عنوان افشاگری یا حتی نقاط ضعف رقبای دیگر بود. 
او در زمینه سوال هایی که در زمینه فرهنگ مطرح شد، تصریح کرد: سبک زندگی یکی از سوالاتی بود که بحث ریشه ای راجع به آن نشد و مباحث کلی و کمتر مصداقی بود. 
نماینده سابق مجلس درباره مباحثی که در زمینه فضای مجازی مطرح شد، گفت: در زمینه فضای مجازی دو رویکرد قابل مشاهده بود؛ رویکرد نخست بحث آزادی فضا یا درجه آزادی رسانه ها و فضای مجازی بود و رویکرد دوم مباحث و نگرش امنیت محور به آن را مطرح می کرد. 
وی افزود: نامزدهای دولت مستقر سعی کردند نشان دهند که می خواهند آزادی در فضای مجازی را تضمین کنند. با این حال این آزادی مخالفانی دارد و دولت مستقر سعی در صیانت از آن دارد. هر چند مساله آزادی فضای مجازی کاملا اجرا نشده است اما نشان می دهد که دولت می خواهد این امر را پیگیری کند. در مقابل این نگاه، نگرش ارزشی وجود دارد و نگرش آن به رسانه ها امنیت محور است. 
ابوطالب درباره هنر های سینما، تئاتر و موسیقی که در مناظره پرداخته شد، گفت: اگر چه چندان به سینما و تئاتر پرداخته نشد با این حال اتفاق مثبتی که در این مناظره شاهد بودیم آوردن نام فیلم ها و مصداقی پرداختن به هنرمندان سینما و موسیقی بود. 
او در زمینه صورت بندی مناظره دوم تصریح کرد: این مناظره که مناظره دوم بود به نوعی تعیین کننده نتیجه انتخابات است. زیرا شعار اصلی کاندیداها مشخص و خط کشی های کلی معلوم شد. در واقع مناظره سوم در بالا و پایین بردن سبد رای نامزدها متاثر خواهد بود. 
ابوطالب در پایان افزود: مباحث و گفت و گو ها در مناظره دوم، نخبگان و گروه های مرجع را تقسیم بندی و مشخص کرد. به نظر می رسد از این پس قشر خاکستری که هنوز تصمیم گیری نکرده اند، رای خود را انتخاب می کنند. 

**سینما، رسانه تاثیر گذار 
«علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در زمینه مناظره دوم گفت: ‎مناظره دوم نشان داد، سینما رسانه ای نافذ و تاثیر گذار است. ‎در این مناظره، جلب نظر اهالی فرهنگ و هنر به عنوان چهره های مطرح ، مرجع و تاثیرگذار در جامعه، برای نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری حائز اهمیت بود. 
‎ او افزود: حمایت های دولت یازدهم در عرصه هنر و فرهنگ فارغ از جناح گرایی و در حد بضاعت ، همه طیف های هنری در کشور را در بر گرفت و ظهور نسل جوان خلاق و بالنده در عرصه تولید هنری ، نشاط و امید را در عرصه فرهنگ پدید آورد.
‎تابش با بیان این که سرمایه اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر در چهارسال گذشته در همه عرصه ها برای ملت و ‎دولت ایران افتخار به بار آورد، یادآور شد: ‎کم نبودند آثاری که در این سال ها توانستند در عرصه ملی و بین الملی دستاوردهای برجسته ای برای کشور به ارمغان بیاورند و فضای دیپلماسی عمومی را به نفع مصالح ملی جهت دهند. در چنین فضایی فرهنگ و هنر و هنرمند و اهالی فرهنگ می توانند حرکت خلاقه و بالنده داشته باشند.
وی افزود: کسب افتخارات ملی و بین المللی، مشخصا در حوزه سینما و همچنین جهش اقتصادی سینما در این سال ها که نتیجه آشتی و تعامل خوب مردم با سینما بود، نتیجه این رویکرد مثبت است. از جمله اقدامات مهم دولت تدبیر و امید پس از بازگشایی خانه سینما، ترغیب فیلمسازان به تولید مشترک و اکران برخی فیلم ها در کشورهای خارجی، تاسیس و راه‌اندازی گروه هنر و تجربه دستاوردهای سینما در این دوره بود.‎ 
‎‎به گفته تابش، احیای احترام مجدد به فیلمسازان سینمای نجیب ایران که در عرصه‌های داخلی و خارجی برای این آب و خاک آبرو و اعتبار کسب کردند، مورد اهتمام ویژه دولت مردان و سازمان سینمایی در دولت تدبیر و امید بوده است. 
‎این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: این دوره (سال های 92تا 95) برای سینمای ایران یک دوره گذار بود از نظر تکنولوژی، در حوزه تولید و نمایش فیلم، پایان عمر نگاتیو و پوزیتیو در سینما با آغاز کار دولت تدبیر و امید تقریبا همزمان شد. مهمترین چالش این دولت مدیریت منطقی و قابل دفاع این دوران بود. در حوزه تولید سینمایی انصافا در شرایطی هستیم که وضعیت قابل قبولی داریم. 
‎تابش استقبال بخش خصوصی از ساخت پردیس ها و سالن های سینمایی در تهران و شهرستانها در این چهارسال را نشان از امیدواری سرمایه گذاران به بازگشت سرمایه و رشد اقتصاد سینما دانست و گفت حمایت های دولت یازدهم در عرصه ساخت سالن ها و دیجیتال شدن سیستم پخش فیلم در سراسر کشور ، حکایت از رکوردی متفاوت و شاخص در عرصه مدیریت سینمایی کشور دارد و طعم این خدمات را مخاطبان سینما در این چند سال چشیده اند. 
گستره فرهنگ از عمق و مولفه های بیشتری نسبت به عرصه های دیگر برخوردار است. از این رو بسیاری از تحلیلگران معتقدند که مشکلات ، معضلات اجتماعی و اقتصادی ریشه و ماهیتی فرهنگی دارد. از این رو سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرای مولفه های فرهنگی، امری غیر قابل کتمان است. 
با این حال در مناظره دوم کمتر به فرهنگ پرداخته شد، البته به طور موردی برخی از مباحث در زمینه فرهنگ مدنظر قرار گرفت. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار