رئیس برنامه‌ی کاهش طلاق بهزیستی خراسان رضوی گفت: از اول خرداد ماه گذشته تا پایان سال 95 بیش از 12 هزار تقاضای طلاق در سامانه‌ی مداخله در طلاق بهزیستی خراسان رضوی ثبت شده است.
کد خبر: ۴۰۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸ 12 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،دکتر غلامحسین حقدادی افزود: 59 درصد این درخواست‌ها به صورت توافقی مطرح شده و 41 درصد نیز به شکل یک طرفه از سوی زوج یا زوجه بوده است.
وی از صدور 1150 سازش طی سال 95 بین متقاضیان طلاق خبر داد و افزود: از کل 7 هزار تقاضایی که در مشهد تعیین تکلیف شده‌اند یک‌هزار زوج به سازش رسیده‌اند، 5 هزار تقاضا بدون سازش برای پیگیری روند قضایی به دادگستری معرفی شده‌اند و 1000 زوج نیز به صورت داوطلبانه از ادامه‌ی پروسه‌ی طلاق، انصراف داده‌ و برای پیگیری، اقدام نداشته‌اند.
وی بیشترین مراجعه‌ی زوجین برای طلاق در ماه‌های سال 95 را در مردادماه گذشته ذکر کرد و گفت: میانگین مراجعه‌ی زوجین متقاضی طلاق توافقی به مراکز مداخله‌ی بهزیستی در 6 ماه اول طرح یعنی تا اول دیماه گذشته 930 مورد بوده است.
وی خاطر نشان کرد: از اول دیماه به جهت اینکه طلاق‌های یک طرفه هم به مراجعین اضافه شده، میانگین مراجعات به 1800 مورد در ماه رسیده که نشان می‌دهد طلاق یک طرفه تقریبا 50 درصد کل طلاق‌ها را شامل می‌شود.
حقدادی در خصوص سطح سواد و تحصیلات متقاضیان طلاق اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که متقاضیان طلاق در سامانه‌ی مداخله‌ در طلاق بهزیستی ثبت کرده‌اند خانم‌ها در 13.3 درصد مراجعات کم‌سواد، 15.8 سواد راهنمایی، 14.9 دیپلم، 14 فوق دیپلم، 13.4 لیسانس، 12.6 فوق لیسانس بوده‌اند.
وی اضافه کرد: در میان آقایان مراجعه کننده نیز 16.8 درصد کم‌سواد، 16.8 درصد راهنمایی، 15 درصد دیپلم، 13.7 درصد فوق دیپلم، 13.6 درصد لیسانس و 14.4 درصد فوق لیسانس بوده‌اند.
رئیس برنامه‌ی کاهش طلاق خراسان رضوی گفت: مقایسه‌ی این ارقام نشان می‌دهد که میزان سواد و تحصیلات، تأثیر بسیار کمی در شیوع طرح تقاضای طلاق یا تلاش برای جدایی زوجین دارد و زنان و شوهران کم سواد یا تحصیل‌کرده تقریبا به یک اندازه به جدایی فکر می‌کنند.
وی در عین حال گفت:‌ اما تفاوت زیاد سطح تحصیلی زن و شوهر، تأثیر قابل توجهی در خراب شدن ارتباطات کلامی و اجتماعی و تقویت تصمیم زوجین به جدایی دارد.
وی در خصوص عدم سازش متقاضیان گفت: اغلب طلاق‌هایی که به درخواست زوجه مطرح می‌شود به سازش نمی‌انجامد زیرا به نظر می‌رسد که گرفتن حق طلاق توسط زوجه نیازمند مقدمات قانونی است که چون خانم‌ها مراحل زیادی را طی می‌کنند تا دارای این حق شناخته شوند، وقتی که برای طلاق یک‌طرفه مراجعه می‌کنند تمام تلاش‌ها و برنامه‌هایی را که برای تعامل در یک زندگی خانوادگی لازم است اجرا کرده و به نتیجه نرسیده‌اند به همین جهت حاضر به بازپس‌گیری این فرایند نیستند.
وی در این گفتگو از کاهش میزان مراجعات خشونت خانگی به بهزیستی یاد کرد و گفت: چون بخشی از مراجعات تقاضای طلاق به علت خشونت خانگی می‌باشد ما آمار مراجعین خشونت به اورژانس اجتماعی را بررسی کردیم و مشخص شد که در یکی دو سال اخیر، به جهت اینکه خانم‌ها ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به اورژانس اجتماعی، به پزشکی قانونی و مراجع قضایی مراجعه کنند تا مدارک و اسنادی برای خشونت بدست بیاورند، مراجعات این گونه افراد به اورژانس اجتماعی کاهش یافته است.
وی گفت: خانم‌هایی که مورد خشونت قرار می‌گیرند چون حق طلاق ندارند به دنبال اسناد و مدارکی هستند که بتوانند حق طلاق را به دست بیاورند به همین جهت به پزشکی قانونی و دادگاه می‌روند تا مقدمات عسر و حرج را فراهم کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار