اگر ما واقعا مدعی تبدیل استان به قطب گردشگری هستیم باید ببینیم برنامه دراز مدت مسئولین برای ایجاد تسهیل در سفرها و آماده سازی زیرساختها وامکانات رفاهی واسکان مسافرین چیست؟ مسئولین حوزه گردشگری چه برنامه ای برای معرفی واستفاده بهینه از ظرفیت های گردشگری و تاریخی استان به گردشگران دارند؟
کد خبر: ۴۰۵۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ 10 April 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::بهار 96فرصتی مغتنم برای گردشگرانی بود تااستان زیبا و رنگارنگ ایلام را برای سپری کردن تعطیلات نوروز انتخاب نمایند .بدون شک بسیاری از ما به هردلیلی وبهانه ای به شهرهای مختلف کشور سفری ولو عبوری وکوتاه داشته ایم .برآیند مشاهدات ما از طبیعت وزیبایی شهرهایی که مقصد سفرما بوده یا از آنجا عبور کرده ایم وتطبیق آن با طبیعت بکرزیبای ایلام این خواهد بود که زیبایی طبیعت ایلام با تلفیقی از عوامل چندگانه کوه ،جنگل ،دشت وردوخانه های پر آب ،محیطی زیبا ودلنشین را رقم زده که نظیر آن در کشور وجود نداشته یا مشابه آن کم وانگشت شمار است.

شاید به همین دلیل بود در تعطیلات نوروز 96 با وجود شرایط آب و هوایی متفاوت در مقایسه با سال های گذشته،و از طرفی روزهای تعطیلی که با بارندگی همراه بود ولی یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر از جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری این استان دیدن کردند.

این در حالی است که استان ایلام با تنوع بی نظیر آب و هوایی و برخورداری از مجموعه ای از جاذبه های گردشگری، تاریخی، طبیعی، مذهبی و دفاع مقدس آنطور که باید در کشور معرفی نشده و جزو مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده محسوب می شود.

از سوی دیگر این استان با 2 میلیون هکتار گستره و داشتن یک هزار و 500 آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده در منطقه کوهستانی و مرتفع غرب کشور واقع شده و به سبب داشتن طبیعت بکر و زیبا، کوه های سر به فلک کشیده و دشت های سرسبز شهره به عروس زاگرس است اما با وجود داشتن منابع طبیعی خدادادی و آثار و ابنیه تاریخی فراوان و منحصر بفرد زیارتگاه ها و اماکن مذهبی و یادمان های دفاع مقدس از زیر ساخت های مناسب برای توسعه گردشگری برخوردار نیست، با این وجود استان ایلام در تعطیلات نوروزی امسال میزبان یک میلیون و 200 گردشگر بود.

روز گذشته که به اتفاق یکی از همکاران رسانه ای در خصوص موضوع فرصت های گردشگری ایلام ودیگر استانها وتاثیر این موضوع در اقتصاد استان ونقش مردم ودستگاههای اجرایی در مدیریت وانتفاع از این فرصت به بحث پرداختیم ،به موضوعی اشاره کرد که برایم جالب بود.

"ایشان با اشاره به این موضوع که مدیران وبرنامه ریزان استان سهم بسیار بالایی در مدیریت سفرها وتبدیل استان به قطب گردشگری دارند بیان داشت: در سفری که در خلال تعطیلات نوروز به استان فارس داشتم ،یک موضوع برایم زیبا بود آن موضوع این بود ؛علیرغم حجم بالای مسافران نوروزی که جاده های مملو از خودروهای به خوبی ان را نشان داد ،وتنوع آثار گردشگری عمدتا تاریخی این استان ،هیچگونه بی نظمی ،ازدحام ،ترافیک وکمبودی را شاهد نبودم . راهنمایی اصولی گردشگران ،اسکان فوری وبدون معطلی ،جاده ها وخیابانها روان وحضور کم کمرنگ پلیس راه ...همگی بیانگر این بود که ستاد تسهیلات سفر واستقبال واسکان مسافران نوروزی استان خوب کارشان را بلدند"

شما تصور کنید در همین استان خودمان در سه سال گذشته در اولین تجربه حضور پرتعدادزائرین اربعین به استان ،چه اتفاقی افتاد ؟! سردرگمی مردم ومسئولین ،ترافیک وقفل شدن جاده ها ،نبود راهنما و عدم توان برای اسکان فوری وضروری زائرین و دهها مشکل ریز ودرشت دیگر ،که واقعا اگر مردم مهمان نواز استان پای کار نمی آمدند چه مصائبی بر زائرین وارد نمی شد!

حال که سه سال از اولین تجربه ورود اولین حجم پرتعداد مسافر به استان را پشت سر گذاشته ایم وتاحدودی زیرساختها هم بهبود یافته اند، بازهم شاهد وقوع بی نظمی هایی در حوزه ورود گردشگران مذهبی و سیاحتی دراستان هستیم.امسال هم به یمن طبیعت زیبای استان وفرصت گردشگری تاریخی و دفاع مقدس براساس آمارهای موجود بیش از یک میلیون 200هزار نفر گردشگر به استان ورود کردند ودر همان ابتدا بسیاری از ضعف های ساختاری ومدیریتی در حوزه گردشگری استان سرباز کردند .نبود راهنمای گردشگران و مدیریت واحد اسکان آنان مهمترین وبارزترین مشکلی بود که این روزها در مسیر ورود گردشگران به استان قرار داشت

اگر ما واقعا مدعی تبدیل استان به قطب گردشگری هستیم باید ببینیم برنامه دراز مدت مسئولین برای ایجاد تسهیل در سفرها و آماده سازی زیرساختها وامکانات رفاهی واسکان مسافرین چیست؟ مسئولین حوزه گردشگری چه برنامه ای برای معرفی واستفاده بهینه از ظرفیت های گردشگری و تاریخی استان به گردشگران دارند؟فرصتهای اشتغالزایی و اقتصادی بالقوه  گردشگری چگونه بالفعل می شوند؟

باور کنید وقتی به طبیعت زیبا وچشم اندازهای بی نظیر وبکر آن ،آثار تاریخی تمدن هزاران ساله استان وفرصت گردشگری دفاع مقدس استان می نگرم که بدون هیچگونه برنامه ریزی و مدیریت اصولی در استفاده بهینه واقتصادی از آن رها شده است ،به حال استانم قبطه می خورم.

البته شاید بخشی از این مساله به مردم استان ایلام وعدم تمایل آنان برای نقش آفرینی در این حوزه مربوط شود که بازهم به نوعی به سوء مدیریت ها دراین حوزه بر می گردد. عدم آگاهی مردم واقدام برای توجیه وترغیب آنان برای ورود به این حوزه ونقش آفرینی فعال در آن ،موضوعی است که می تواند از سوء مدیریتها وکوتاهی مدیران این حوزه استنباط شود.

نکته ظریفی که روز شنبه هفته جاری استاندار ایلام در جلسه اقتصاد مقاومتی به آن اشاره کرد به همین مقوله برمی گردد. ایشان با اشاره به عدم تمایل مردم برای استفاده از ظرفیتهای گردشگری گفت :" در تعطیلات نوروز که به شهرستان مهران سفری داشتم ،حضور خیل عظیمی از گردشگران را در این شهرستان و مناطق جنگی آن شاهد بودم .نکته تعجب برانگیز برای بنده ،عدم تمایل مردم برای استفاده اقتصادی از این ظرفیت بزرگ بود."

وی گفت :"گرچه به عقیده بسیاری دست فروشی وپهن کردن بساط در مسیر جمعیتها و گردشگران شغل کاذب محسوب می شود ،اما  به هرحال کسب درآمد از روشهای مختلف برای مردم  بسیار خوب است وآنان می توانند از این فرصت برای کسب معاش وتامین درآمد استفاده مطلوب نمایند."

به هرحال انتظار می رود هم مسئولین وهم مردم استان ،براحتی از کنار این فرصت طلایی نگذشته وبا مدیریت صحیح ومنطقی زمینه تداوم و تثبیت حضور گردشگران در استان را  فراهم آورده و با آماده سازی زیرساختها وتوسعه مکانهای اسکان وهمچنین بازتعریف فرصتهای اقتصادی ناشی از آن ،همت خود را برای اقتصادی نمودن این فرصت مضاعف نمایند . بدون تعارف باید این نکته را یاد آوری نمایم اگر این فرصت در استان دیگری بود الان وضعیت به گونه ای دیگر رقم می خورد.....

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار