فاطمه جمشید زاده در گفتگو با تابناک:
کارشناس ارشد تغدیه و رژیم در مانی گفت: توصیه می شود ورزشکاران حدود ۱۵ دقیقه قبل از شروع تمرینات ۴۰۰ تا ۶۰۰ سانتی متر مکعب آب یا نوشیدنی مناسب دریافت کنند، چون پر بودن معده از مایعات به عنوان عامل ناخوشایند برای فعالیت های ورزشی مطرح است بنابراین روی رقم اندک بالا تکرار دفعات نوشبدن مایعات تاکیده شده است.
کد خبر: ۴۰۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 08 April 2017
فاطمه جمشید زاده امروز در گفتگو با خبرنگار تابناک از کرمانشاه، اظهار داشت: در برخی از ورزش های استقامتی که زمان فعالیت نسبتا طولانی است ورزشکاران برای جبران تشنگی  آب فراوان می آشامند که در صورتی سدیم کافی دریافت نکنند، خطر کاهش سدیم و پیامدهای آن در این افراد وجود دازد که اصطلاحا به آن * مسمومیت  آب* می گویند.

وی با بیان اینکه نوشیدنی های خنک سریعتر از نوشیدنی های گرم از معده عبور می کنند، افزود: به هیچ عنوان نوشیدنی های بسیار سرد در حین فعالیت های ورزشی توصیه نمی شود، و سفارش می شود ورزشکار حتی اگر احساس تشنگی نکند باید مایعات کافی بیاشامد، و به هنگام تمرینات نیز از نوشیدن مایعات غفلت نکرده و گمان نشود که تامین آب مورد نیاز فقط برای زمان مسابقه است.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی  ادامه داد:  عده ای براسالس مطالعات صورت گرفته معتقدند، نوشیدنی با غظلت ۶ درصد قند از نظر سرعت جذب تقریبا معادل سرعت آب خالص شده است، در حالیکه مطالعات دیگر نشان می دهد با افزایش غلظت قند در نوشیدنی از سرعت جذب آن کاسته می شود، ولی شربت های رقیق قند ضمن تامین آب به تامین انرژی لازم نیز کمک می کنند.

جمشید زاده تصریح کرد: شاید بتوان  انواع آب میوه و یا شربت های تهیه شده با میوه جات را به عنوان مناسبترین نوشیدنی توصیه کرد و به ورزشکاران توصیه می شود به هنگام مسابقه به ازای هر پنج کیلو گرم وزنی که از دست می دهد دو لیوان آب، بیاشامند  و در وعده غذایی قبل از مسابقه دو تا سه فنجان آب یا نوشیدنی مناسب دیگر بیاشامند.

او با اشاره به تامین آب کافی قبل، همزمان و بعد از پایان تمرینات و مسابقات، خاطر نشان کرد: در شروع فعالیت های ورزشی  یک جهت گیری و توجه آب از پلاسما به داخل سلول های عضلات فعال صورت می گیرد، که موجب کاهش حجم پلاسما و افزایش ترشح هورمون  « ADH » شده که این باعث افزایش  جذب مجدد آب از کلیه ها می شود و از سوی دیگر کاهش حجم پلاسما سبب کم شدن گردش خون کلیوی و فشار خون می شود.
گفتگو از حدیث جمشیدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار