گزارش اختصاصی تابناک یزد؛
حوادث رانندگی در یزد اینبار مرگ یک گونه جانوری رو به انقراض را رقم زد.
کد خبر: ۴۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳ 28 May 2015
به گزارش تابناک یزد، ‌‌در استان یزد گونه های جانوری زیادی همچون یوزپلنگ آسیایی، هوبره، کاراکال، آهو، جبیر، شاه روباه، روباه شنی، گربه شنی، بالابان، گورخر ایرانی، زاغ بور و گربه پالاس در معرض انقراض هستند.به رغم اینکه یزد از نقاط غنی به لحاظ گونه‌های گیاهی و جانوری به شمار می‌رود، اما آمار گونه‌های در معرض خطر انقراض آن نیز بالاست.در حال حاضر در استان یزد 12 گونه جانوری در معرض خطر انقراض هستند که از آن جمله می‌توان به یوزپلنگ آسیایی، هوبره، کاراکال، آهو، جبیر، شاه روباه، روباه شنی، گربه شنی، بالابان، گورخر ایرانی، زاغ بور و گربه پالاس اشاره کرد.

وضعیت یوزپلنگ آسیایی از هوبره به مراتب وخیم‌تر است به این وجود، استان یزد به دلیل بهره‌مندی از چند زیستگاه مناسب برای زندگی یوزپلنگ آسیایی، یکی از نقاط امید برای نجات این گونه در معرض تهدید به شمار می‌رود.

گرچه تلفات گونه‌های جانوری به دلیل خشکسالی گزارش نشده اما خشکسالی به طور غیرمستقیم تاثیرات دیگری بر زیست گونه‌های جانوری داشته که در این راستا 100 آب‌انبار در مناطق مختلف استان یزد و عرصه زندگی حیات وحش، احیا و بازسازی شده است.

از این موضوع نیز نباید غافل شد که معادن نیز می توانند تهدید جدی برای گونه های گیاهی و جانوری در حال انقراض باشند در حال حاضر 6هزار درخواست معدنی در استان یزد وجود دارد که اگر برای این درخواست‌ها، مجوز استخراج و بهره‌برداری صادر شود، دیگر چیزی از حیات وحش استان باقی نخواهد ماند.

اینبار هم يك قلاده كاراكال در منطقه شواز شهرستان تفت در استان يزد به دليل تصادف با يك خودرو، جان خود را از دست داد.

 ماموارن يگان حفاظت  اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تفت به دنبال تماس تلفنی مبنی بر تصادف جاده‏‎‎اي گونه‌ای از گربه وحشی از روستاي شواز در اين شهرستان، بلافاصله عازم منطقه شدند ولي پس از حضور آنان، اين گونه به علت شدت مصدوميت در اين حادثه تلف شد.

يادآور مي‎‎شود؛ كاراكال جزو گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض کشور به شمار می‌رود که متاسفانه کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار