معاون نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد گفت:
این جنگل ها به عنوان یک موزه زنده طبیعی در جهان شناخته می شوند و حفظ این جنگل ها توسط ایران برای جهان افتخارآمیز است ولی از سویی نیز از بین رفتن این جنگل ها در سایر مناطق دنیا بسیار غمبار است.
کد خبر: ۴۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 27 May 2015
به گزارش تابناک گیلان ،  بالاسوبرامانیام مورالی ( Balasubramaniam Murali) روز سه شنبه در اولین نشست کمیته هماهنگی منطقه ای طرح بین المللی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در رشت افزود: موضوع بهره برداری چندجانبه از جنگل های هیرکانی (خزری) به عنوان میراث طبیعی بشر، بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: این جنگل ها به عنوان یک موزه زنده طبیعی در جهان شناخته می شوند و حفظ این جنگل ها توسط ایران برای جهان افتخارآمیز است ولی از سویی نیز از بین رفتن این جنگل ها در سایر مناطق دنیا بسیار غمبار است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل حفاظت و پایداری از این جنگل ها اهمیت پیدا می کند و کمیته هماهنگی منطقه ای طرح بین المللی مدیریت چند منظوره نیز که امروز در شمال ایران تشکیل شده، می تواند نقش مهمی در این خصوص داشته باشد .

مورالی درگیر کردن و بهره مند شدن جوامع محلی در بهره برداری چند جانبه از جنگل های هیرکانی را مهم دانست و یادآور شد: این رویکرد جدید، اجازه می دهد که از ظرفیت های جوامع محلی در حفظ محیط زیست و پایداری آن استفاده شود.

وی تاکید کرد: طرح مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی با تغییر رویکرد از چوب محور به همه جانبه محور ، می تواند توانمندسازی جوامع محلی و از سوی دیگر بهره برداری پایدار از طریق تامین معیشت و رفاه را به همراه داشته باشد.

معاون نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد پیشرفت های طرح مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی را خیلی خوب ارزیابی کرد و گفت: علاقه مندی جوامع محلی نیز در این طرح به خوبی قابل مشاهده است.

وی تحقق اهداف این طرح را مستلزم پشتیبانی بالای سیستم مدیریت در سطح استانی و ملی دانست و افزود: برنامه عمران ملل متحد (UNDP) هم از این طرح پشتیبانی و حمایت می کند تا اهداف عالی آن تحقق یابند.

مایک موزر مشاور ارشد بین المللی پروژه چندمنظوره هیرکانی نیز در این نشست گفت: جنگل های هیرکانی برای ما یک قطعه جواهر است و اهمیت زیادی در سطح بین المللی دارد که هم اکنون بیش از 200سایت بین المللی در این زمینه فعالیت می کنند.

وی افزود: مهمترین چالش در شرایط کنونی این است که مدیریت این جنگل ها به یک سازمان واگذار شده درحالی که بسیاری از سازمان دولتی و مدنی از آن ها بهره برداری می کنند.

موزر یادآور شد: نهادهای دولتی هر کدام در این مناطق به دنبال وظایف خود، طرح هایی نظیر انتقال انرژی ، راهسازی و پروژه های متعددی را دنبال می کنند که این یک جانبه گرایی، موجب فرسایش سیستم های طبیعی این مناطق می شوند.

مشاور ارشد طرح ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی نیز اولین نشست کمیته هماهنگی منطقه ای را آغاز فرایند تدوین استراتژی توسعه سبز جنگل های هیرکانی ذکر کرد و گفت: هدف از تشکیل این کمیته، برقراری ارتباط و هماهنگی با وزارتخانه های مرتبط و اطمینان از مشارکت موثر جوامع محلی است.

محمدرضا خسروی افزود: چشم اندازهای توسعه جنگل های هیرکانی در قالب اقتصاد و مشاغل پایدار مرتبط با جنگل ، بهبود وضعیت تنوع زیستی ، انطباق با تغیرات آب و هوایی ، جوامع محلی تاب آور و توانمند و تفرج و بازدید کنندگان آگاه و گردشگران همسو با طبیعت را دنبال می کند.

اولین نشست کمیته هماهنگی منطقه ای طرح بین المللی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی، با شرکت اعضای این کمیته و جمعی از مدیران استان های گیلان ، مازندران و گلستان و با حضور بالاسوبرامانیام مورالی ( Balasubramaniam Murali) معاون نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد، مایک موزر مشاور ارشد بین المللی پروژه چندمنظوره هیرکانی در استانداری گیلان برگزار شد.

جنگل های هیرکانی (خزری) در شمال ایران در طول ساحل جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته کوه های البرز واقع شده و این جنگل های کهنسال پهن برگ شامل اراضی پست و کوهستانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی است و بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند.

این جنگل ها علاوه بر داشتن تنوع زیستی با اهمیت و چشم اندازهای ارزشمند ، دارای اهمیت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بی نظیر نیز هستند. 

پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی با همکاری برنامه عمران ملل متحدد (UNDP) و با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) در چهار محدوده پایلوت به وسعت 120 هزار هکتار در استان های گیلان، مازندران و گلستان در حال اجراست.

چهار سیمای جنگلی منتخب برای اجرای این پروژه شامل فریرود - زیلکی رود در استان گیلان، چهل چای در استان گلستان، دو هزار - سه هزار و بلیران در استان مازندران است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار