کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه از همه افراد خواست مراقب آجیل‌های آلوده به کپک "آسپرژیلوس فلاووس" باشند و آجیل تازه خریداری کنند.
کد خبر: ۳۸۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲ 01 March 2017


به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا بهمن خدادادیان ، با بیان اینکه مردم جهت حفظ سلامت باید نکات بهداشتی را هنگام خرید آجیل مدنظر قرار دهند، گفت: تاکید ما این است که مردم یا آجیل نخرند و یا درصورت خرید آجیل حتما نکات بهداشتی لازم را در نظر بگیرند.

وی افزود: اولین نکته‌ای که باید مد نظر قرار داد این است که آجیل با کیفیت را هیچ وقت ارزان نمی‌فروشند و مردم باید بدانند آجیلی که ارزان فروخته می‌شود، قطعا کیفیت لازم را ندارد.

وی تصریح کرد: ترجیح ما خرید آجیل خام است، زیرا آجیل‌های بو داده هم نمک بیشتری داشته و هم عمدتا از رنگ‌های غیرمجاز در آنها استفاده می‌شود.

این کارشناس بهداشت با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر مراکز عرضه آجیل و خشکبار در ایام نزدیک به عید نوروز، گفت: هفته گذشته حکم تعطیلی سه واحد صنفی را به خاطر استفاده از رنگ غیرمجاز و نمک صنعتی در آجیل صادر کردیم.

خدادادیان اظهار کرد: افراد باید به ظاهر آجیل دقت کنند که تازه بوده و کپک زده و یا کرم خورده نباشد.

وی با اشاره به وجود کپک "آسپرژیلوس فلاووس" در آجیل کهنه، گفت: این نوع کپک مسمومیت‌ها و ناراحتی‌های گوارشی ایجاد کرده که با علائمی همچون تب روده، حالت تهوع و اسهال همراه است.

این کارشناس بهداشت افزود: علاوه بر این، کپک "آسپرژیلوس فلاووس" نوعی سم به نام "آفلاتوکسین" تولید کرده که این نوع سم بسیار سرطان زا بوده و سلامت افراد را تهدید می‌کند.

خدادادیان با بیان اینکه بهتر است افراد در روزهای پایانی سال و نزدیک به عید اقدام به خرید آجیل کنند، گفت: به طور معمول خرید آجیل از 20 اسفند به بعد پیشنهاد می‌شود، زیرا نگهداری آن کوتاه مدت بوده و احتمال کپک زدن پایین می‌آید.

وی افزود: آجیل خام در صورت خریداری باید در جای خنک و خشک و تاریک نگهداری شود، تا از کپک زدن در امان بماند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه نسبت به خرید آجیل از دستفروشان هشدار داد و افزود: قطعا اگر تخلفی در این خرید صورت گیرد قابل پیگیری نیست و سلامت آجیل دستفروشان به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست.

خدادادیان از همه افراد خواست سلامتی خود را با پرداخت هزینه کمتر برای خرید آجیل از دستفروشان معاوضه نکنند و بدانند خرید حجم کم آجیل، اما با کیفیت بهتر از این است که حجم بالایی از آجیل بی‌کیفیت و ناسالم اما ارزان خریداری شود.

وی در پایان از همه شهروندان تا هر نوع تخلف بهداشتی در این زمینه را به سامانه 190 پیامک کرده و یا در تماس با شماره 97277983 به ماموران بهداشت گزارش دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار