تابناک : سازها كوك شدند تا صدايشان در گوش تک‌تک آجرهاي تاريخي دانشكده معماري در قلب توحيد خانه بنشيند اركستر ملي اصفهان با اجرا در حياط دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه هنر اصفهان همه محيط اطرافش را درگير موسيقي خود كرد.
کد خبر: ۳۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴ 23 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دانشکده هنر اصفهان جمعه -اول خرداد ماه- میزبان گروه ارکستر ملی اصفهان بود. این گروه به رهبری مرتضی شفیعی و خوانندگي فریدون فراهانی به روي صحنه رفتند.

مشکی پوشان گروه اركسترملی قطعه آغازین خود را با هدایت دستان شفیعی آغاز کردند این قطعه که با فرازوفرودهای ویولن‌ها آغاز شد با شور ترومپت به پایان رسید. صداي ترومپت‌ها در قطعه بعدی با صدای ویولن‌ها در هم تنيدند تا فضا براي ورود گیتاریست‌ها آماده شود.

قطعه دیگری را که گروه ملی اصفهان نواختند آرام شروع شد اما کم‌کم فرازهای آن به نسبت بالا رفت و ترومپت‌ها به یاری سازها آمدند و با اتمام این قطعه مرتضی شفیعی با تعظیم کوتاهی رو به حاضرین و تشویق آن‌ها صحنه را ترک کرد. بعد از کمی انتظار فریدون فراهانی و مرتضی شفیعی این بار باهم و در میان تشویق حضار به روی سن بازگشتند تا فراهانی شروع به خواندن آهنگ " مو به مو دارم سخن‌ها، نکته‌ها از انجمن‌ها " كند و در ادامه "شب چون فراز آید افسانه‌ساز آید / گویم ز تنهایی جان بر لب من جان بر لب من " بخواند.

شور صداي فراهاني و هماهنگي سازها كسالتي را كه براي حاضران که قبل از شروع کنسرت به خاطر تأخیر ایجادشده بود با خود برد بخصوص وقتي آهنگ "روزم سیه کردی ای بی‌وفای من/ای آشنا بادل، چه کردی برای من " شروع شد.

به دلیل احترام به نزديك شدن به زمان اذان موقتاً برنامه قطع شد اما با روشن شدن، چراغ‌ها و سازها دوباره گرم شدند تا پويا جهان دار آهنگ محمد را اجرا کند. والا پیام‌دار... محمد
قطعه " game of throns" نقطه پايان اجراي گروهي بود و فضا را آماده کرد تا فراهانی با تاربیس خود در میان تشویق‌ها بر روی سن بيايد و بعد از تک‌نوازی‌ها کم‌کم ضرب هم به یاری اين هم‌نوازی آمد و این قطعه با یک ریتم تند تمام شد.

فراهاني "لالا لالا گلم باشی هميشه همدمم باشی "را شروع و با صداي سوت ريتميك پايان رساند تا "امان از این عشق جگرسوز امان "آخرين آهنگي باشد كه می‌خواند.

در پايان عارف مهر آهنگساز و نوازنده گیتار گروه بعد از تشکر از ریاست و مدیر حراست دانشکده هنر گفت: این‌که یک گروه موسیقی در بنای تاریخی اجرا داشته باشد اتفاقی است که کم پیش‌آمده است.

او با اعلام اینکه دانشکده هنر رتبه اول را در دانشگاه‌های ایران به دست آورده افزود: تقریباً نزدیک 20 سال از آخرین اجرای موسیقی گروه ملی در فضای تاریخی گذشته است و ما امیدواریم دیگر نگوییم 20 سال و همین‌طور این اجراها در این فضاهای تاریخی ادامه پیدا کند.

كنسرت امشب بعد از 9 سال اولین برنامه مهم من بود

فریدون فراهانی خواننده اركستر ملي اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان اظهار کرد: تحصیلات من در رشته ریاضی در استعدادهای درخشان در اراک بود بعد ازآن هم در رشته معماری در دانشکده هنر ادامه دادم در همان سال‌ها هم موسیقی کار می‌کردم اما وقتی تحصیلاتم تمام شد به خاطر کارهای پژوهشی که در معماری انجام می‌دادم موسیقی کمرنگ شد.

این خواننده ادامه داد: تقریباً 9 سالی بود که کنسرتی در سطح وسیع انجام نداده بودم بعد از 9 سال این اولین برنامه مهم من بود. قبل از این، در کنسرت استاد شاه زیدی ساز زده بودم، در شب‌شعرها شرکت داشتم ولی برنامه مهم به این وسعت نداشتم.

وی درباره کارهای اجراشده در کنسرت افزود: کار اصلی من آواز خواندن و ترانه ساختن است ترانه‌هایی را که می‌خوانم اغلب کار خودم است کار " ای خدا دستم بگیر " که اجرا شد شعر و آهنگش را خودم در سال 77 کارکردم و باز آهنگ "روزم سیه کردی و " لالایی " نیز شعرش از خودم است.

فضاهای تاریخی آرامش‌بخش و درون‌گرا هستند

فراهانی در رابطه با اجرای گروه در یک محیط تاریخی و فضایی باز گفت: ظرف و مظروف یکی است. هویت این بنا کلاسیک است ارکستر سمفونیک با این‌که اصیل ایران نیست اما یک ساختار منظم و کلاسیک دارد همه‌چیز در جای خود قرار می‌گیرد حتی موسیقی ایرانی که خیلی هم بداهه‌نوازی دارد و قانون‌گریزی‌های قشنگی در آن وجود دارد بازهم به خاطر یک سری چارچوب‌هایی که طی سالیان طولانی در آن به وجود آمده بهتر است در چنین مکانی برگزار شود.

وی اضافه کرد: فضاهای تاریخی آرامش‌بخش و درون‌گرا هستند و درعین‌حال فقط ساختمان نیستند فضا دارند، حس تعلقات و حس خاطره در این فضاها نمو پیدا می‌کند که من در پایان‌نامه فوق خودم روی نقش مکان اجرا بر موسیقی کارکردم آقای سراج استاد من بودند که بر روی شباهت معماری و موسیقی کارکردند کلاً معماری و موسیقی ذاتاً مثل هم هستند همان‌طور که گوته می‌گوید که "معماری موسیقی منجمد شده است. تمام هنرمندان بزرگ دنیا آرزو دارند در فضای تاریخی ساز بزنند چون این کار به بنای تاریخی روح می‌بخشد".

این خواننده افزود: درزمینهٔ معماری دو جلد کتاب دارم و یک پژوهش در مورد معماری بستک در جنوب ایران انجام دادم که مهم‌ترین کار معماری من است و درزمینهٔ موسیقی اولین متد فارسی‌ساز دیوان را نوشتم که بعد از دیگر کمتر کارکردم.
شهر باید زندگی فرهنگی داشته باشد

علیرضا عارف مهر آهنگساز و گیتاریست گروه ارکستر ملی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در رشته مهندسی نساجی و مدیریت اجرایی دانشگاه صنعتی اصفهان تحصیل کردم و کار موسیقی را به‌طور حرفه‌ای 18 سال است که کار می‌کنم.

وی درباره ارکستر ملی گفت: ارکستر ملی یعنی ارکستر سمفونیک غربی که با سازهای ملی تقویت‌شده است. در ایران ما دو ارکستر ملی داریم یکی از آن‌ها دولتی است و درواقع حقوق می‌گیرند و مدتی هم حضور نداشت و قرار است احیا شود و دیگری همین گروه است که خصوصی اداره می‌شود که از سال 82 فعالیت خود را به رهبری مرتضی شفیعی شروع کرده است فعالیت‌های زیادی داشته کارهای بی‌کلام و اجراهای با کلام با آقای سالار عقیلی و با خواننده‌های دیگر اصفهانی اجرا داشتیم.

عارف مهر ادامه داد: هدف ما این است که تلاش کنیم و نهادهای ذی ربط کمک بکنند که موسیقی را در مکان‌های تاریخی برگزار کنیم یک شهر باید زندگی فرهنگی داشته باشد و می‌تواند تمدن ساز باشد به‌خصوص شهر اصفهان که 400 سال پیش تمدن ساز بوده و اکنون نیز بزرگ‌ترین تمدن را در چند صدسال اخیر اصفهان داشته است ما در اصفهان موسیقی خوبی داریم معماری و شهرسازی خوبی هم داریم این خیلی خوب است که گالری‌های نقاشی در فضاهای تاریخی برگزار شود تئاترها در فضاهای شهری به ایفای هنر بپردازند.

وی گفت: این اتفاق‌ها باید بیفتد چون بناها، جامعه و هنرمندان به آن‌ها نیاز دارند که شهر زندگی فرهنگی داشته باشند حدود 20 سال پیش ارکستر ملی به رهبری آقای فخرالدین و خواننده آقای شجریان در چهل‌ستون اجرا شد و اکنون ما با کمک دانشکده هنر توانستیم در این بنا اجرا داشته باشیم که من از آن‌ها بسیار تشکر می‌کنم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار