سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملاير گفت:معرفی تیپ‌های ایده‌آل انگور برای شرایط اقلیمی مختلف و تلاش در جهت تولید این ژنوتیپ‌ها و تولید ارقام تجاری مقاوم به تنش‌های محیطی با استفاده از فناوری‌های نوین سلولی و مولکولی،‌جزو اهداف اين پژوهشكده است.
کد خبر: ۳۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 22 May 2015
سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملاير گفت: اين پژوهشکده با توجه به شرایط زمین‌شناسی، خاک‌شناسی، محیطی، اقتصادی و جغرافیایی ایران با هدف ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی باغداران احداث شد.

به گزارش ایسنا ، دکتر "حمید نوری" ، افزود: اين مركز با هدف راهنمايي و تقويت عملكرد تولیدکنندگان انگور و فرآورده‌های آن و صنعتگران و نیز نیاز استان‌های صاحب انگور با رویکرد ملی در سال 91 در دانشگاه ملایر احداث شده است.

وي ‌اظهار كرد: گروه‌هاي پژوهشی به‌زراعی، به‌نژادی، تبدیل و نگهداری، علوم محیطی و علوم اقتصادی و بازار‌ پنج گروه پژوهشی تشكيل‌دهنده این پژوهشکده هستند.

نوري ادامه داد: بهبود ذخایر توارثی انگور از طریق شناسایی همه ارقام انگور مورد کشت در کشور و واردات ژرم پلاسم ارقام تجاری و برتر خارجی و ایجاد بانک ژن استانی، ملی و بین‌المللی از جمله اهداف راهبردي اين پژوهشكده به شمار مي‌رود.

وي‌خاطرنشان كرد: بهبود سازگاری و افزایش مقاومت ارقام مختلف انگور در برابر شرایط سخت محیطی و نیز آفات و بیماری‌ها با شناسایی شرایط محیطی و‌ ترسیم نقشه پهنه‌بندی مناطق کشت ارقام مختلف انگور، آمایش سرزمین و ارائه نقشه امکان سنجی رشد و پهنه‌بندی مناطق کشت ‌از ديگر اهداف راهبردی 5 ساله ما است.

اين مدرس دانشگاه ‌به افزایش کارایی در استفاده هدفمند و بهینه از نهاده‌ها و منابع آب، خاک و کود در تولید محصول با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط جوی و تولید محصول ارگانیک با توجه به استانداردهای جهانی و ملی اشاره كرد.

وي ‌افزود: معرفی تیپ‌های ایده‌آل انگور برای شرایط اقلیمی مختلف و تلاش در جهت تولید این ژنوتیپ‌ها و تولید ارقام تجاری مقاوم به تنش‌های محیطی با استفاده از فناوری‌های نوین سلولی و مولکولی،‌جزو اهداف اين پژوهشكده است.

نوري‌ بر لزوم استانداردسازی در بسته‌بندی و کیفیت محصولات انگور و کشمش به ویژه با هدف صادرات و ورود به بازارهای هدف سطوح ملی و بین‌المللی ‌تأكيد كرد و گفت: ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و ترویجی در بخش‌های مختلف تولید و صنعت کشمش و انگور از طریق ایجاد دفتر ارتباط با صنعت، سایت تخصصی، مجلات تخصصی و ترویجی و گسترش مدل‌ها و روش‌های پیش‌آگاهی از مخاطرات محیطی و نوسانات شاخص‌های اقتصادی در بازارهای داخلی و خارجی در دستور كار ما قرار دارد.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملاير‌ در رابطه با طرح‌های تحقیقاتی در دست اجرا اظهاركرد: بررسی تنوع فنوتیپی و ارزیابی ترکیب ضدسرطانی در برخی از ارقام انگور،‌ بررسی و تعیین باکتری‌های اپی‌فیت القاکننده تنش سرما در انگور و مطالعه محتوای ترکیبات آنتی اکسیدانی برخی ارقام انگور سبز و قرمز در ملایر تحت تیمار سالیسیلیک اسید،‌ بررسی حضور مایکوتوکسین‌ها (آکراتوکسین A و آفلاتوکسین‌ها) و عناصر سنگین (کادمیم و سرب) در سه مرحله غوره، انگور و کشمش حاصل از انگور سفید بی‌‌دانه در تاکستان‌های شهرستان ملایر، در بخش دپارتمان تبدیل و نگهداری مدنظر است.

نوري ‌گفت: در بخش دپارتمان به‌زراعی و به‌نژادی بررسی فلور علف هرز تاکستان‌های شهرستان ملایر و جمع‌آوری و بررسی تنوع مورفولوژیکی ارقام و ژنوتیپ‌های امیدبخش انگور در استان همدان‌ در دستور كار قرار دارد.

اين مدرس دانشگاه خاطرنشان كرد: بررسی شاخص‌های ترمودینامیک و دینامیک جو در رخدادهای فرین دما در مراحل مختلف رشد و نمو گیاه انگور دراستان همدان و بررسی همدید جو در مراحل مختلف رشد و نمو گیاه انگور در سطح استان در دپارتمان علوم محیطی صورت خواهد پذيرفت.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار