مقدم‌فر:
مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: اگر اشتباهات الجزایر با توجیه بی‌تجربگی و ناپختگیِ مسئولینِ تازه‌کار ایرانی قابل اغماض باشد، اشتباهات برجام هرگز توجیه‌پذیر نیست.
کد خبر: ۳۷۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 07 February 2017
 حمیدرضا مقدم‌فر مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز (سه‌شنبه، 19 بهمن) در مراسم رونمایی از کتاب‌های «فرجام مذاکره با شیطان به روایت اسناد و «رخدادهای امنیتی 1357» که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: بیانیه الجزایر بی‌تردید یکی از ضعیف‌ترین قراردادها و تعهدات حقوقی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: به دلیل ضعف عملکرد مسئولین اجرایی و مذاکره‌کنندگان ایرانی و هوشمندی و سوء استفاده طرف آمریکایی، این بیانیه نه‌تنها منافع ملی کشور را تأمین نکرد بلکه خسارات فراوان مالی و تعهدات سنگین حقوقی برای کشور به همراه داشت و پیروزی بزرگی را در عرصه سیاسی و حقوقی نصیب آمریکا کرد.

اصل قرارداد الجزایر در اختیار مجلس قرار نگرفت/ بهزاد نبوی صلاحیت عهده‌داری تیم مذاکره ایرانی را نداشت

مقدم‌فر با اشاره به مشکلات و عیوب فراوان ایران بیانیه، ادامه داد: سوء تدبیر و عدم صلاحیت تیم مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست بهزاد نبوی، بی‌تجربگی جمهوری اسلامی ایران در پرونده‌های حقوقی سنگین برخلاف آمریکایی‌های که از تشکیلات بسیار منظم و قوی و حرفه‌ای برای مدیریت این پرونده‌ها برخوردار بودند، از جمله مشکلات این بیانیه است.

مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشکلات فراوان داخلی و از هم گسیختگی سیستم اجرایی جمهوری اسلامی به نحوی که کشور در آن برهه هرگز آمادگی و تمرکز لازم را برای ورود به چنین عرصه دشواری نداشت را از عیوب این بیانیه دانست و اظهار داشت: عدم اطلاع‌رسانی صحیح به مجلس شورای اسلامی از جانب تیم مذاکره‌کننده تا جایی که اصل قرارداد در اختیار مجلس قرار نگرفت و مجلس در ناآگاهی کامل به سر می‌برد. حتی به جای «معاهده الجزایر» از لفظ «بیانیه الجزایر» استفاده شد تا حساسیت‌های داخلی کم شود و نیازی به تصویب مجلس نباشد.

متن قرارداد الجزیر را آمریکایی‌ها تدوین کردند/آمریکایی‌ها نسخه‌ فارسی قرارداد را امضا نکردند

معاون فرهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی با اعلام اینکه بی‌توجهی طرف ایرانی به فرایند تدوین و تنظیم و نگارش متن موافقتنامه و اتخاذ موضع شدیداً انفعالی نیز از عیوب این بیاینه بود، افزود: این اتفاق در حالی صورت گرفت که حتی متن را به صورت کامل آمریکایی‌ها تهیه کردند و طرف ایرانی بدون توجه کافی به مندرجات و بدون این‌که حتی معنای حقوقی بسیاری از مفاد آن را فهمیده باشد،‌ تنها اقدام به امضای متن کرد. جالب است که فقط نسخه انگلیسی متن به امضا رسید و آمریکایی‌ها نسخه فارسی را امضا نکردند.

مقدم‌فر با بیان اینکه متن موافقتنامه بسیار یک‌سویه طراحی شده بود و آمریکایی‌ها با استفاده از شگردها و شیطنت‌های حقوقی و ادبیاتی، عملاً هیچ تعهد حقوقی الزام‌آور و دارای ضمانت اجرایی را نپذیرفتند و صرفاً به ذکر تعهدات مبهم اخلاقی اکتفا کردند، گفت: شتابزدگی و ناهماهنگی و سردرگمی شدیدی در عملکرد تیم ایرانی وجود داشت که مورد بهره‌برداریِ حداکثری تیم مذاکره‌کننده آمریکایی قرار گرفت.

غرامت‌های معاهده الجزایر با ذلت پرداخت شد

وی با تاکید براینکه در نتیجه این مذاکرات، ایران تعهدات بسیار زیادی را پذیرفت و امتیازات ناچیزی دریافت کرد و مجبور شد از بسیاری از مطالبات اولیه خود چشم بپوشد، اظهار داشت: در اثر این بیانیه خسارت‌ها و غرامت‌های مالیِ فوق‌العاده گزافی به دولت ایران تحمیل شد که همگی در اوج ذلت پرداخت گردید و برداشت‌های سرسام‌آوری از اموال بلوکه شده ایران با بهانه‌های حقوقیِ واهی صورت پذیرفت. میزان عقب‌نشینی و امتیازدهی ایران در این عرصه به حدی بود که شگفتی فزاینده آمریکایی‌ها و خوشنودی و ذوق‌زدگی آن‌ها را برمی‌انگیخت.

معاون فرهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه درخواست آمریکا از ایران برای تغییر حقوق‌دانان ایران در دیوان داوری که در کمال ناباوری از سوی ایران مورد پذیرش قرار گرفت و به اخراج دکتر محمود کاشانی منجر شد، ادامه داد: در مقابلِ اوج بی‌تدبیری‌ها و خامیِ مذاکره‌کنندگان ایرانی، آمریکا در اوج کیاست عمل کرد و با سوء استفاده از نابسامانی اوضاع داخلی ایران، از ابتدا با شیطنت و نقض عهد، راه‌های فرار حقوقی فراوانی را در بندهای بیانیه گنجاند تا بتواند از عمل به تعهدات خود شانه خالی کند.

وی افزود: آمریکا عملاً به هیچ‌کدام از قول‌های خود پایبند نماند. اموال بلوکه شده ایران آزاد نشد، هیچ همکاری مؤثری در خصوص استرداد اموال شاه انجام نداد و سیاست‌های خصمانه آن علیه جمهوری اسلامی ایران تغییری نکرد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ابعاد دیگری از عیوب بیاینه الجزایر اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها همواره از قراراد الجزایر به‌عنوان یک پیروزی بزرگ برای خود یاد می‌کنند که توانستند بدون باج دادن به ایران و عذرخواهی بابت اقدامات کارکنان سفارت و نیز بازگرداندن اموال ایران، همه گروگان‌ها را به سلامت آزاد کنند و ایران را به چنین عقب‌نشینیِ باورنکردنی و خفت‌باری وادار سازند.

تجربه الجزایر باید چراغ راهنمای حرکت کشور می‌شد

مقدم‌فر با تاکید براینکه شکست تلخ الجزایر و مشاهده رفتارهای متقلبانه و غیرصادقانه استکبار جهانی می‌توانست برای مسئولین اجرایی جمهوری اسلامی بسیار درس‌آموز باشد، اظهار داشت:  توجیه اشتباهات فاحش میدان الجزایر، نوپا بودن نظام سیاسی ایران، نابسامانی‌های داخلی و بی‌تجربگی دستگاه دیپلماسی و حقوقی کشور بود که تا حدودی قابل درک است اما تجربه الجزایر باید چراغ راهنمای حرکت کشور می‌شد و راه را بر تکرار وقایع مشابه سد می‌کرد.

وی تصریح کرد: در سال‌های پس از الجزایر نیز کماکان می‌توان مواردی را از ساده‌لوحی و سهل‌اندیشی مسئولین کشور و غفلت آن‌ها از ذات استکباری ابرقدرت‌ها سراغ گرفت، که موجب اعتمادهای پرهزینه به غرب شده، برای مثال می‌توان به شکست تلخ دولت آقای هاشمی در همکاری بدفرجام با آمریکا در زمان جرج بوش پدر در ماجرای آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در بیروت، اعتماد دولت اصلاحات به سه کشور اروپایی در مذاکرات هسته‌ای اوایل دهه 80 و پذیرش تعلیق فعالیت‌ها و نهایتاً قرارداد پراشتباه و کم‌فایده «برجام»،اشاره کرد.

 گاف‌ها و اشتباهات دیپلماتیک و حقوقیِ بیانیه الجزایر در متن برجام تکرار شده است

مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: از رهگذر مقایسه برجام با قرارداد الجزایر بدین نتیجه می‌رسیم که متأسفانه بسیاری از گاف‌ها و اشتباهات دیپلماتیک و حقوقیِ بیانیه الجزایر در متن برجام نیز تکرار شده است به طوری که طرف ایرانی در برجام نیز تعهدات بسیار زیادی را پذیرفت اما نتوانست طرف مقابل را به اجرای تعهدات خود متعهد و ملتزم نماید.

مقدم‌فر ادامه داد: اگر اشتباهات الجزایر با توجیه بی‌تجربگی و ناپختگیِ مسئولینِ تازه‌کار ایرانی قابل اغماض باشد، اشتباهات برجام در 37 سالگی جمهوری اسلامی هرگز توجیه‌پذیر نیست. به نظر می‌رسد شدت تمایل جریان غربگرای داخل نظام به عادی‌سازی روابط با غرب به حدی است که موجب غفلت‌های ساده‌لوحانه آن‌ها از ذات عهدشکن و غیرقابل اعتمادِ استکبار جهانی می‌شود و این شکست‌های خسارت‌بار و پرهزینه را برای کشور به بار می‌آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :