این روزها حال و روز وضعیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در گلستان خوب نیست و برگزاری جلسات مختلف خبری و ارائه برنامه‌های جدید پیشگیرانه هم نتوانسته خبرخوشی از این حوزه به رسانه‌ها اعلام کند. این در حالی است اکنون دامنه این آسیب‌ها گریبان شهرهای کم جمعیت‌تر از جمله علی‌آباد را هم گرفته و افزایش 20 تا 25‌ درصدی آن نسبت به سال گذشته واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.
کد خبر: ۳۶۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ 30 January 2017

این روزها حال و روز وضعیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در گلستان خوب نیست و برگزاری جلسات مختلف خبری و ارائه برنامه‌های جدید پیشگیرانه هم نتوانسته خبرخوشی از این حوزه به رسانه‌ها اعلام کند. این در حالی است اکنون دامنه این آسیب‌ها گریبان شهرهای کم جمعیت‌تر از جمله علی‌آباد را هم گرفته و افزایش 20 تا 25‌ درصدی آن نسبت به سال گذشته واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

افزایش آسیب‌های اجتماعی در علی‌آباد کتول
مهین نورافروز در شماره جدید همشهری گرگان نوشت: اگرچه طی این مدت برنامه‌‌های زیادی در زمینه پیشگیری از شیوع آسیب‌ها از سوی مسئولان ارائه شده اما بسیاری از مدیران اجرایی این حوزه از جمله رئیس اداره بهزیستی علی‌آباد کتول معتقد است که جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این آسیب‌ها موجب شده تاسمت و سوی برنامه‌های پیشگیرانه مقصد مشخصی نداشته باشد.

تغییر نوع آسیب‌ها
«محمد زنگانه» معتقد است که دلیل این افزایش‌ها به علت تغییر نوع آسیب‌ها بوده و بی‌انصافی است اگر همه قصورها را به گردن مدیران این حوزه بیندازیم.
وی با بیان اینکه با ایجاد یک برنامه منسجم مدیریتی می‌توان در این حوزه به نتیجه مطلوب‌تری رسید، به همشهری گفت: تأسیس شوراهای پیشگیری که هم اکنون از سوی فرماندار علی‌آباد در دست اجراست، بر این پایه گذاشته شده تا همه دستگاه‌های متولی با توجه به نوع آسیب‌های موجود در این شهرستان با یک برنامه و هدف مشخص حرکت کنند و از برنامه‌ریزی‌های جداگانه بپرهیزند تا نتیجه بهتری عاید شهرستان شود.
این مسئول افزود: با توجه به موقعیت جمعیتی و قومی، این شهرستان نیازمند توجه بیشتری درحوزه اجتماعی و رسیدگی مسئولان به مشکلات شهروندان برای کاهش این آسیب‌هاست.
زنگانه در ادامه بیان کرد: افزایش آسیب‌هایی مانند کودک‌آزاری، همسرآزاری، اعتیاد، اختلافات خانوادگی و طلاق، مبتلایان به اختلالات هویت جنسی و کودکان‌کار خیابانی در 9 ماه گذشته نشان از آن دارد که باید با سرعت عمل بالاتری برای بررسی و ایجاد راهکارهای مناسب در این حوزه قدم برداریم.

ضرورت افزایش سطح اعتماد به یکدیگر
وی دلایل محیطی و رفتاری را از بارزترین علل عمده در افزایش آسیب‌ها عنوان کرد و گفت: پایین آمدن اعتماد برخی شهروندان در زمینه های اقتصادی و اعتقادی موجب شده تا زمینه بسیاری از این آسیب‌ها به شهرها و روستاهای استان هم برسد. معتقدم تنها راه کاهش این آسیب ها، فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی و افزایش سطح اعتماد و گذشت میان شهروندان و بازگشت دوباره رفتارهای مثبت میان آنان است.

شهرهای کوچک بیشتر در معرض آسیب هستند
زنگانه با بیان اینکه فقر، تورم و بیکاری بی‌تأثیر در این افزایش آسیب‌ها نبوده است، اظهار کرد: وقتی شهرهای بزرگ‌تری چون گرگان و گنبد که امکاناتی به مراتب بیشتر از دیگر شهرهای استان گلستان دارند، درگیر مسأله بیکاری، فقر و پیامدهای ناشی از آن شده‌اند، نمی‌توان انتظار زیادی از شهرهای کوچک‌تر و کمتر توسعه‌یافته‌تری چون علی‌آباد در افزایش این آسیب‌ها داشت.
وی افزود: شاید اگر از سال‌ها پیش مسائل اقتصادی و اجتماعی این شهرها مورد بررسی جدی قرار می‌گرفت و از پنهان کاری‌ها در ارائه آمار جلوگیری می‌شد، امروز با افزایش آسیب‌ها رو‌به‌رو نبودیم. این مسئول، اولین قدم در برنامه‌های پیشگیری را شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و آسیب‌خیز این شهرستان عنوان کرد و افزود: سعی کرده‌ایم در اجرای برنامه‌های شورای آسیب‌های اجتماعی با بررسی مشکلات شهروندان در آن مناطق، ایجاد مراکز مشاوره و حتی مهارت‌آموزی و اطلاع‌رسانی، برنامه‌های پیشگیری را اجرا کنیم که نتایج آن در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.

کم‌توجهی برخی مدیران در گذشته
یکی از مددکاران فعال درحوزه اجتماعی با بیان اینکه سکوت برخی مدیران در برابر آسیب‌ها موجب افزایش آنها شده است، به همشهری گفت: استفاده بسیار اندک مدیران از کارشناسان حوزه اجتماعی در دوره‌های گذشته و حتی هم اکنون موجب شده تا همواره نه فقط از‌درصد آسیب‌ها کاسته نشود که دامنه آن به شهرهای کوچک‌تر استان هم کشیده شود.
«‌افسر صحتی» افزود: در دوره‌های قبل برخی از پژوهشگران علوم اجتماعی و کارشناسان حوزه اجتماعی دستاوردهای تحقیقی خود را بارها و بارها نزد مدیران اجرایی بردند، اما به دلیل کم‌توجهی آنان، آسیب‌های اجتماعی در مرکز استان و شهرستان‌ها به اندازه‌ای رشد یافته که حالا مدیران مجبور به صرف هزینه‌های کلان برای کاهش آنها هستند. هزینه‌ای که می‌توانست امروز برای ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: به غیر از تغییر پیدا کردن نوع آسیب‌ها که مدیران آن را دلیلی برای افزایش آسیب‌ها عنوان می‌کنند، پنهان‌کاری آنان در دوره‌های قبل موجب شد تا حساسیتی به شیوع این مسأله نشان داده نشود، اما حالا با افزایش استفاده شهروندان از فضای مجازی و کسب اخبار روزانه، مدیران مجبور به باز کردن درهای دفاتر خود به روی رسانه‌ها و انعکاس اخبار این حوزه شده‌اند که البته تا حاصل شدن نتایج مثبت، راه طولانی را پیش رو داریم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار