توجه ویژه دولت به برنج کاران مازندرانی سبب شده است تا کشاورزان این استان وسوسه باغداری را کنار گذاشته و بر گسترش کشت انواع محصولات کشاورزی بویژه برنجکاری متمرکز شوند .
کد خبر: ۳۶۹۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷ 30 January 2017
 ایرنا ، بزرگ ترین گام را در این مورد کشاورزان بابلسری برداشته اند که به گفته رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان 800 هکتار از زمین های خشکه زاری را برای کشت برنج در روزها و ماههای پیش رو آماده کراند.
مدیر جهاد کشاورزی بابلسر روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در سال زراعی جدید 800 هکتار از سطح زیر کشت آبی شهرستان افزایش می یابد و به کشت شالی تبدیل می شود.
حسن رزاقی افزود : این میزان از اراضی خشکه شهرستان با پیگیری مالکان و همکاری آب منطقه ای بعد از اخذ مجوزهای لازم و ایجاد زیرساخت از سوی مردم و آب منطقه ای استان برای برنجکاری آماده شده است.
 
وی توضیح داد : 500 هکتار از این اراضی در روستای تازه آباد ، عربخیل و افراتخت واقع ، 200 هکتار مربوط به روستای باقرتنگه و 100 هکتار بقیه هم اراضی متعلق به اداره نیروی هوایی شهرستان است .
رئیس اداره جهاد کشاورزی بابلسر گفت : با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر ، دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به کشت برنج در استان های گیلان و مازندران دارد و بسیار مصمم است که در تثبیت تولید این محصول راهبردی در شمال کشور تلاش کند.
وی افزود : دسترسی به آب و افزایش سطح زیر کشت برنج و رواج کشت رتون و کشت مجدد می تواند گامی در خودکفایی این محصول باشد.
رزاقی اظهار داشت : افزایش درآمد کشاورزان در کشت برنج، در بالارفتن انگیزه جوانان روستایی در کار کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها نیزموثر بوده است.
دولت تدبیر و امید علاوه بر اختصاص تسهیلات ارزان قیمت مکانیزاسیون برای بخش کشاورزی بویژه شالیزاری ، در فصل زراعی گذشته همزمان با برداشت برنج در استان های شمالی ، واردات این محصول را ممنوع کرد.
این اقدام دولت که با حمایت مدیران ارشد استانی و ممنوع اعلام کردن ورود برنج خارجی به مازندران همراه بود سبب شد تا برای نخستین بار پس از سال ها کشاورزان برنج کار طعم فروش محصول به قیمت مناسب را در بازار داخلی بچشند.
 
در حالی که سال های دهه 80 و حتی تا 2 سال پیش برنجکاران مازندرانی همزمان با برداشت محصول جدید با سقوط قیمت برنج به علت واردات بی رویه و اشباع شدن بازار مصرف مواجه می شدند ، امسال با دست پر به فصل استراحت و سیاحت و زیارت رفتند.
هر کیلوگرم برنج طارم مازندران امسال حتی در اوج برداشت کمتر از 80 هزار ریال در هر کیلوگرم به فروش نرفت و
هم اکنون نیز با قیمت 100 تا 110 هزار ریال در بازار خرید و فروش می شود.
شهرستان بابلسر دارای 13 هزار و 500 هکتار زمین شالیزاری ، 2 هزار و 300 هکتار باغ مرکبات ، یک هزار و 200 هکتار مزارع گندم ، 700 هکتار مزرعه توت فرنگی و 150 هکتار مزرعه نیشکر است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار