در حالی دونالد ترامپ نام ایران را در میان کشورهایی دیگر به عنوان تهدیدهای تروریستی قرار داده و قرار است فرامین اجرایی برای محدودیت ورود ایرانیان به خاک ایالات متحده را به امضا برساند که یک پرسش اساسی در این میان وجود دارد و آن اینکه بنا بر چه مبنایی دونالد ترامپ ایران و ایرانیان را جزو تهدیدات تروریستی برای آمریکا می داند؟ نگاهی به فهرست تروریست ها و نهادهای تروریستی در ایالات متحده، پاسخ این پرسش را می دهد.
کد خبر: ۳۶۷۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵ 26 January 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ در حالی دونالد ترامپ نام ایران را در میان کشورهایی دیگر به عنوان تهدیدهای تروریستی قرار داده و قرار است فرامین اجرایی برای محدودیت ورود ایرانیان به خاک ایالات متحده را به امضا برساند که یک پرسش اساسی در این میان وجود دارد و آن اینکه بنا بر چه مبنایی دونالد ترامپ ایران و ایرانیان را جزو تهدیدات تروریستی برای آمریکا می داند؟ نگاهی به فهرست تروریست ها و نهادهای تروریستی در ایالات متحده، پاسخ این پرسش را می دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری های مختلف، قرار است دونالد ترامپ به زودی فرامین اجرایی در خصوص ممنوعیت ورود اتباع برخی از کشورها به آمریکا را امضا نماید. ایران نیز در فهرست کشورهایی است که مشمول این محدودیت ها خواهد شد.

از مفاد مهم پیش نویس فرمان اجرایی ترامپ در این خصوص این است که رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر امنیت داخلی این کشور را موظف کرده با مشورت وزیر خارجه و مدیر اطلاعات ملی به تعیین این موضوع بپردازد که هر یک از کشورها لازم است چه اطلاعاتی به واشنگتن دهند تا بر اساس آن بتوان مشخص کرد، آن دسته از اتباع خارجی که تقاضای روادید یا پذیرش آنها در دست بررسی است، همان افرادی هستند که اعلام کرده‌اند و یا متضمن تهدید برای آمریکا نیستند.

همچنین رئیس‌جمهور آمریکا هر گونه ورود مهاجرتی و غیرمهاجرتی اتباع بیگانه از کشورهایی که به موجب مفاد قانونی، کشورهای متضمن نگرانی خوانده تشخیص داده شده‌اند را به مدت سی روز از زمان صدور این حکم، تعلیق می‌کند. از سویی، وزیر خارجه آمریکا باید «برنامه پذیرش پناه‌جویان آمریکا» را به مدت 120 روز تعلیق کند. در این دوره مدت، وزیر خارجه آمریکا به همراه وزیر امنیت داخلی، باید فرایندهای تقاضا و داوری در «برنامه پذیرش پناه‌جویان آمریکا» را بررسی کرده و مشخص کنند، با انجام کدام اقدامات اضافی می‌توان مطمئن شد افرادی که به عنوان پناهنده پذیرفته می‌شود، تهدیدی علیه امنیت و رفاه ایالت متحده ایجاد نمی‌کنند.

از این مفاد کاملا مشخص است که دولت دونالد ترامپ قرار است محدودیت های جدی را در راه مهاجرت و اخذ ویزا برای کشورهایی که به ادعای آمریکایی های تهدید تروریستی محسوب میشوند اعمال نماید. نکته مهم اما در این میان آن است که ایران نیز جزو کشورهایی است که نام وی در این میان ذکر شده است. سوال این است که چه تعداد از عملیات های تروریستی، نهادهای تروریستی و افراد مشخص شده به عنوان تروریست ایرانی هستند؟

پاسخ این پرسش را می توان از اطلاعات مندرج در وب سایت وزارت خارجه آمریکا به دست آورد. این وب سایت اقدام به گردآوری اطلاعات مربوط به نهادهای تروریستی و تروریست های مشخص و وارد شده به لیست سیاه آمریکا کرده است و نگاهی به این فهرست ـ که تحت فرمان اجرایی 13224 ایالات متحده جمع آوری شده ـ مشخص می کند، شمار ایرانیان حاضر در لیست سیاه آمریکا چند نفر است.

فهرست مندرج در وب سایت وزارت خارجه آمریکا (اینجا) که اداره ضد تروریسم این وزارت خانه تهیه کرده است، البته گروه هایی همچون حزب الله لبنان و یا حماس را نیز جزو گروه های تروریستی طبقه بندی کرده است. با وجود این، نگاهی به این فهرست، نشان می دهد، هیچ نهاد و فرد ایرانی در لیست سیاه تروریستی در ایالات متحده وجود ندارد. این فهرست از سال 2001 مرتب بروز رسانی شده و آخرین اطلاعات آن مربوط به 10 ژانویه 2017 است.

چند تن از تروریستها و نهادهای تروریستی مشخص شده در آمریکا ایرانی هستند؟

نکته جالب تر آنکه در میان 28 نفری که در وب سایت اف بی آی به عنوان خطرناک ترین تروریست ها به ثبت رسیده اند، حتی نام یک ایرانی نیز به چشم نمی خورد (اینجا)، بلکه تعداد شهروندان عربستان سعودی 5 نفر و همچنین 5 نفر نیز از مصر در این فهرست قرار دارند که هیچ یک از این دو کشور جزو کشورهای شامل ممنوعیت فرمان اجرایی دونالد ترامپ نیستند.

چند تن از تروریستها و نهادهای تروریستی مشخص شده در آمریکا ایرانی هستند؟

از سوی دیگر فهرست جرایم و اقدامات تروریستی انفرادی و سازمان یافته که از 1865 تا کنون در خاک آمریکا به ثبت رسیده و تعداد آن بالغ بر 150 مورد است، تنها 5 مورد مربطو به ایران و یک فرد ایرانی است که دو مورد آن مربوط به دوران قبل از انقلاب بوده و سه مورد دیگر موارد منسوب به ایارن است. (اینجا).

به گزارش «تابناک» در این شرایط، پرسش اصلی که به ذهن می رسد این است که دولت جدید آمریکا بر چه مبنایی، نام ایران را جزو کشورهای مشمول ممنوعیت جدید بیان کرده است، در حالی که عربستان سعودی و شهروندان این کشور، از فعال ترین تروریست های بین المللی بوده و حتی پاکستان را که به عنوان مهد افراط گرایی اسلامی می دانند، جزو این کشورها به شمار نیاورده است.

پاسخ به این سؤال نیازمند روانشناسی دقیق کابینه دونالد ترامپ است. بدون شک دیدگاه های جیمز ماتیس، مایک فلین و مایک پومپئو در این میان تأثیرگذار بوده است. شخصیت هایی که در توهمات خود ایران را پشت هر عملیات تروریستی علیه آمریکا می بینند و این توهمات در ذهن آنها به قدری جایگیر شده که واقعیات پیش روی نیز نمی تواند این پرده را کنار زند. این مسأله بار دیگر به ما یادآوری می کند، در ایالات متحده این کابینه است که سیاست ها را مشخص می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار