رئیس منابع طبیعی مشگین‌شهر خبر داد
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری مشگین‌شهر از توقف 40 کامیون احشام عشایر کوچنده زودهنگام در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۳۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷ 18 May 2015


به گزارش فارس ، علی اسماعیل‌اوغلی در جلسه صیانت از منابع طبیعی و مراتع در مشگین‌شهر اظهار کرد: یگان حفاظت این شهرستان با هرگونه کوچ زودهنگام برخورد جدی کرده و جلوی آن را می‌گیرد.

وی بیان کرد: در چند روز گذشته بیش از 40 بار کامیون از احشام عشایر کوچنده توسط این یگان توقیف و پس از طی مراحل قانونی به منطقه مغان برگشت داده شده‌اند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مشگین‌شهر گفت: تا اعلام تقویم کوچ بهاره از سوی مراجع ذیصلاح یگان حفاظت منابع طبیعی موظف به حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی تا موعد قانونی است.

اسماعیل‌اوغلی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بارش برف در ییلاقات دامنه‌های سبلان و سردی هوا رویش علوفه در مراتع را به تعویق انداخته و ورود هر نوع دام به منطقه موجب از بین رفتن جوانه‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به بارش مناسب باران و برف در ارتفاعات، امسال سالی پر بار برای عشایر منطقه است.

شهرستان مشگین‌شهر با داشتن 250 هزار هکتار اراضی مرتعی، همه ساله در فصل بهار و تابستان پذیرای 30 هزار نفر از جمعیت عشایری استان در قالب 5 هزار و 500 خانواده است که به نگهداری بیش از یک میلیون و 200 هزار رأس دام مشغول هستند.

عشایر استان اردبیل همه ساله 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز، 43 هزار تن شیر، 5 هزار و 400 تن پنیر، یک‌هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 مترمربع صنایع دستی تولید می‌کنند.

برخی از عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند، اما در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی 2 هزار و 300 میلیارد ریال است.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند، معمولاً همه‌ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین‌شهر و در دامنه‌های سبلان سپری می‌کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار