معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان:
تابناک: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به اینکه یکی از شعارهای دانشگاه اصفهان رسیدن به قطب آموزش عالی کشور است سومین همایش قطب‌های علمی روز چهارشنبه در اصفهان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳ 17 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم ، نعمت‌الله اکبری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به همایش قطب‌های علمی کشور، اظهار داشت: دانشگاه‌ها پیش قراول چشم انداز 20 ساله کشور هستند که برای دستیابی به جایگاه نخست علمی و اقتصادی در بین 23 کشور حوزه چشم‌انداز در حال رقابت هستیم.

وی با بیان اینکه بدون کمک دانشگاه‌ها امکان دسترسی به نقشه جامع علمی کشور وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از شعارهای دانشگاه اصفهان رسیدن به قطب آموزش عالی کشور است سومین همایش قطب‌های علمی روز چهارشنبه در اصفهان برگزار می‌شود که مرکزیت، قدرت و جامعیت دانشگاه اصفهان ظرفیت برگزاری چنین همایشی را ایجاد کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان بیان کرد: اصفهان بعد از تهران بیشترین جمعیت دانشجویی را داشته و همواره 7 تا 8 درصد از جمعیت دانشجویی کشور در این استان تربیت شدند و ما پس از تهران اصلی‌ترین مرکز تربیت نیروی انسانی کشور هستیم که باید به همین میزان مورد توجه قرار بگیریم.

وی پیرامون برنامه‌ها برای ارتقای جایگاه کشور خاطرنشان کرد: راه میان بر برای بهبود وضعیت کشور توجه جدی به حوزه علوم و فناوری است، ما در تولید نیروی انسانی موفق بوده اما هنوز در دانشگاه‌های نسل اول باقی ماندیم که نیاز به روی آوردن به اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر دانایی نیاز است.

اکبری افزود: آیین نامه تشکیل کریدور علم و فناوری تصویب شده و استان اصفهان از سال 84 به عنوان پایلوت برای این موضوع انتخاب شده اما اکنون در سال 94 هنوز هیچ کاری در سطح کشور برای استان اصفهان انجام نشده است در حالی که تشکیل منطقه علم و فناوری می‌تواند شروع حرکت جدی در این سطح باشد.

وی با تأکید بر اهمیت بحث کیفی‌سازی فعالیت آموزش و پژوهش گفت: قرار شده 15 درصد از بودجه دانشگاه به امر پژوهش اختصاص یابد که دانشگاه اصفهان 16.5 درصد از بودجه خود را در سال گذشته صرف پژوهش کرده است و در سال 93 از 28 سهمیه فرصت مطالعاتی 6 ماهه دکتری 45 نفر را اعزام کردیم و برآورد اعزام در این حوزه در سال 94 بیش از 70 نفر است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان اظهار داشت: قطار علمی کشور دچار اشکال‌هایی شده و ما از نظر تولید مقاله نتوانستیم گوی سبقت را از سایر کشورها برباییم البته تولید مقاله صرفا تولید علم نبوده و زمانی مفید خواهد بود که به رفع مشکلات کشور منجر شود و رویکرد آینده کشور روی مقالات فارسی زبان و مجلاتی که به زبان فارسی بهترین خروجی را داشته باشد تأکید خاصی شده است.

علی اصغر میرباقری‌فر، دبیر قطب‌های علوم انسانی و هنر دانشگاه اصفهان در این جلسه بیان کرد: قطب‌های علمی کشور یک ساختار فرادانشگاهی متفاوت با دیگر ساختارهای موجود داشته که از سال 79 با رویکرد نقادانه در حوزه‌های مختلف علمی شکل گرفتند.

وی با بیان اینکه قطب‌های علمی باید برنامه محور باشند، خاطرنشان کرد: ایجاد محیط فعال و پویا در دانشگاه و جمع‌آوری اساتید و صاحب نظران دانشگاه‌ها برای تخصصی کردن فعالیت‌های علمی از دیگر اهداف قطب‌های علمی است.

دبیر قطب‌های علوم انسانی و هنر دانشگاه اصفهان افزود: متولی قطب‌های علمی کشور وزارت علوم است و شورای قطب‌های علمی کشور متشکل از وزیر علوم، معاون پژوهشی ویزر علوم، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری پژوهشی و شماری از صاحب نظران به ریاست وزیر علوم است و دبیرخانه آن از 5 کمیته فنی مهندسی، علوم انسانی، هنر، علوم پایه، کشاورزی و دام پزشکی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه 154 قطب علمی در دوره سوم همایش قطب‌های علمی حضور دارند، تصریح کرد: دانشگاه اصفهان 5 قطب علمی در رشته‌های علوم انسانی و 3 قطب در رشته‌های جبر باناخ، آلاینده‌های محیط زیست و تنش‌های گیاهی دارد و از دانشگاه‌های تهران، صنعتی اصفهان، شهید بهشتی و شیراز به بیان تجارب علمی خود در این همایش می‌پردازند.

میرباقری‌فر با اشاره نحوه قطب‌شدن یکی از رشته‌های علمی در دانشگاه گفت: پس از آنکه دبیرخانه علمی فراخوان پذیرش قطب علمی را اعلام کرد که دانشگاه‌ها شرایط خود را از جمله هسته علمی متشکل از اساتید داخل و خارج دانشگاه به دبیرخانه ارسال می‌کنند و باید برنامه 5 ساله خود را ارائه می‌کنند و نتایج آن را به شورای قطب‌های علمی کشور ارائه کنند.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار