بارندگی در قم ۲۰ درصد کاهش یافت
مدیر کل هواشناسی استان قم از وقوع خشکسالی شدید در شمال قم و حوزه دریاچه نمک طی ۱۲ ماه گذشته خبر داد. قم در ۳ ماهه پاییز ۵۵ میلیمتر بارندگی داشته که به نسبت همین دوره در سال گذشته کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشته است.
کد خبر: ۳۵۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵ 02 January 2017
به گزارش تابناک قم، مدیر کل هواشناسی استان قم در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با اشاره به وضعیت خشکسالی در استان قم اظهار کرد: طی ۱۲ ماه گذشته شمال استان دچار خشکسالی شدید و بقیه مناطق خشکسالی متوسط و خفیف را داشته‌اند.

یحیی زارع با اشاره به نقاط بحرانی خشکسالی در استان، افزود: حوزه دریاچه نمک و به خصوص بخش شرقی این دریاچه که استان قم قرار دارد از نقاط بحرانی خشکسالی محسوب می‌شود.

وی با ابراز نگرانی از بارندگی بسیار کم قم در ۳ ماهه پاییز امسال، تصریح کرد: بارندگی در سه ماهه پاییز به نسبت سال گذشته کاهش داشته است اما ما دمای منفی ۱۱ درجه را که کاهش دمای شدیدی محسوب می‌شود در فصل پاییز داشته‌ایم و بارندگی‌های چند روز اخیر مقداری از کمبود بارش در فصل پاییز را جبران کرد.

زارع با پیش بینی وضعیت بارش در سه ماهه زمستان، تأکید کرد: براساس پیش بینی‌ها ما در سه ماهه دی، بهمن و اسفند و فصل بهار بارش‌ها را به صورت نرمال خواهیم داشت اما پیش بینی می‌شود که دما در بهار بیشتر از نرمال باشد.

مدیرکل هواشناسی استان قم تصریح کرد: می‌توانیم امید داشته باشیم طی دوره بارشی زمستان و بهار دوره ۶ ماهه بهتری را به نسبت پاییز که دوره ناخوشایندی بود در پیش داشته باشیم.

بارندگی در قم ۲۰ درصد کاهش یافت

رئیس اداره پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان قم نیز اظهار داشت: در هفته گذشته با شدت بارندگی‌ها و هشدارها در زمینه سیل و آب‌گرفتگی نخستین جلسه هشدار سیل استان قم برگزار شد.

محمدرضا قاضی بیشترین حجم بارندگی‌های ثبت‌شده را مربوط به ایستگاه طایقان با 10 میلی‌متر دانست و افزود: با توجه به عبور یک سامانه بارشی و کم دامنه از مرکز کشور ما شاهد افزایش ابر برای استان قم در هفته آینده خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه بارش‌های روزهای گذشته از شدت آلودگی‌ها در قم کاسته است، خاطرنشان کرد: این بارش‌ها در کنار وزش باد باعث کم شدن آلودگی‌ها شده ولی هنوز ما از برنامه بلندمدت عقب هستیم.

رئیس اداره پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان قم میزان ثبت‌شده بارش در ایستگاه کوشک نصرت را کمتر از بقیه قسمت‌های قم ذکر کرد و گفت: بیشترین میزان بارندگی هم مربوط به ایستگاه فوجرد با 166 میلی‌متر بوده، تاکنون میانگین وزنی بارش‌ها 55 میلی‌متر بوده که هنوز 5 میلی‌متر کمتر از سال گذشته هستیم.

وی تصریح کرد: در قسمت شمالی استان شاهد خشکسالی شدید و 7 ساله‌ هستیم، همچنین در آبریز دریاچه نمک و قسمت شرقی استان هم شاهدخشکسالی شدید هستیم و این خطر جدی است.

قاضی با اشاره به کاهش آمار بارندگی‌ها در استان قم و کشور، افزود: بارندگی‌های امسال با توجه به پیش بینی‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر ازحد نرمال خواهد بود که لزوم استفاده درست از منابع آبی را مطرح می‌کند و دستگاه‌های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی لازم است سیاست‌های مرتبط با کم آبی را در پیش بگیرند.

وی از کاهش بارندگی‌های استان قم در سه ماهه پاییز نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل خبر داد و تأکید کرد: بارندگی‌های سه ماهه نسبت به سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است که کاهش بسیار چشمگیری است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار