کد خبر: ۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷ 08 February 2015

«محمدعلی عزیزاقلی مدیرکل هواشناسی استان تهران در گفت و گو با ایرنا در مورد بارور کردن ابرها افزود: پروژه بارورسازی ابرها باید با برنامه ریزی و انجام مطالعات دقیق و کارهای میدانی در مناطقی که میزان بارندگی سالانه آن کم است صورت بگیرد.

وی با تاکید براینکه انجام این پروژه ها هزینه های بالایی دارد افزود: در عملیات اجرایی این پروژه با استفاده از هواپیما مقداری مواد مانند یدور نقره و یخ خشک بر روی ابرهایی که مستعد باروی و بارش باران هستند پاشیده می شود.

عزیزاقلی با اشاره به عملکرد کشورهای پیشرفته در رابطه با بارورسازی ابرها گفت: در این کشورها از باروری ابرها به عنوان متداولترین و بهترین روش برای تعدیل آب و هوا استفاده می شود.

وی در تشریح این موضوع گفت: در برخی از این مناطق که بارندگی شدید و یا حجم بارش تگرگ زیاد است با بارورسازی ابرها باعث کاهش شدت باران و یا از بین رفتن تگرگ شده و در نتیجه به دانه های ریز و بارانی ملایم تبدیل می شود.

عزیزاقلی به بارورسازی ابرها در مناطق کم باران نیز اشاره کرد و گفت: در این مناطق نیز با وجود ابرهای مستعد، با استفاده از این روش افزایش نزولات جوی موجب می شود.

وی با تاکید بر اینکه بارورسازی ابرها فقط تا 10 درصد باعث افزایش بارندگی خواهد شد افزود: برای مثال در صورتیکه بارش سالانه در شهری 100 میلمتر باشد با اجرای مستمر بارورسازی این مقدار به 110 میلیمتر در سال خواهد رسید.

عزیزاقلی تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای اجرای این عملیات، آیا ارزش دارد بخاطر افزایش 10 میلیمتر بارندگی در سال اقدام به بارورسازی ابرها شود.

وی گفت: 10 میلیمتر بارش باران در مناطق خشک کشور پیش از آنکه به زمین جاری شود بخشی تبخیر و قسمت باقیمانده نیز ممکن است جذب زمین نشود.

عزیزاقلی با تاکید براینکه اجرای عملیات بارورسازی ابرها نیاز به کسب نظر از سازمان هواشناسی دارد اظهارکرد: شاید در طول روزهای مختلف در آسمان شاهد ابرهای زیادی باشیم ولی هر ابری قابلیت بارورسازی و بارندگی را ندارد.

وی با بیان اینکه برای بارورسازی ابرهای مستعد نیز، نیاز به ارتفاع مناسب است افزود: ابرهایی که به صورت بالقوه آمادگی باروری را دارند امکان دارد به دلیل استقرار در ارتفاعی بالاتر و یا پایین تر از سطح مناسب، شرایط بارورسازی و بارش باران را نداشته باشد.

عزیزاقلی به عوامل تشکیل ابر باران زا اشاره کرد و گفت: برای تشکیل ابر باران زا باید سه عامل ساسی شامل هسته تراکم، رطوبت مناسب و سرد شدن هوا در کنار هم فراهم شود که با نبود یکی از این عوامل امکان تشکیل ابر و ریزش باران میسر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع در تهران موقعیت جزیره حرارتی ایجاد می شود، افزود: وجود منابع حرارتی متعدد در سطح شهر و حرکت صعودی هوای گرم مانع از تشکیل هوای سرد شده و در نتیجه برای بارورسازی ابرها مشکلاتی ایجاد می شود.

این مقام مسوول در هواشناسی استان تهران به لزوم وجود هسته تراکم در تشکیل ابر باران زا تاکید و تصریح کرد: باید مقدار هسته تراکم به اندازه کافی باشد نه کمتر نه بیشتر، چرا که در هر دو حالت اثر منفی در تشکیل ابر باران زا خواهد داشت.

عزیزاقلی افزود: شهر تهران همواره به دلیل متصاعد شدن آلاینده های جوی از منابع متحرک ( اگزوز خودروها) و ثابت (دودکش کارخانه ها و منازل) با افزایش هسته تراکم مواجه است.

وی افزود: در صورت بروز این شرایط حتی اگر ابرهای باران زا بر روی سطح شهر نیز قرار بگیرد یا مانع بارش باران می شود و یا قطرات باران را ریز و پراکنده و در نتیجه از سطح شهر خارج می کند.

عزیزاقلی گفت: برای اجرای این امر پس از مطالعات دقیق میدانی باید از زمان عبور ابرها و وضعیت آنها بر روی منطقه آگاهی لازم کسب و با اطلاع از پیش بینی های چندروزه هواشناسی اقدام به اجرای عملیات بارورسازی ابرها کرد.

مدیرکل هواشناسی استان تهران تصریح کرد: در صورتیکه باورسازی ابرها به صورت علمی و دقیق انجام نشود بجای افزایش مقدار بارندگی با کاهش میزان بارندگی مواجه خواهیم شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار