در متن این قطعنامه آمده است: «اسرائیل باید فورا و به صورت کامل تمام فعالیت‌های شهرک سازی را در اراضی اشغالی فلسطین از جمله در شرق قدس متوقف کند.» در این قطعنامه همچنین تاکید شده است: «شهرک سازی اسرائیل بقای راه حل دو کشوری را به شدت به خطر می‌اندازد و مانعی در برقراری صلح است.»
کد خبر: ۳۴۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 24 December 2016
شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه توقف فوری فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطینی و شرق قدس رای مثبت داد و در اتفاقی بی سابقه، دولت آمریکا نیز به جای وتوی این قطعنامه همچون قطعنامه پیشین ضدصهیونیستی، صرفاً به رای ممتنع اکتفا کرد و بدین طریق عملاً با تصویب این قطعنامه همراهی کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه ضد شهرک سازی اسرائیلی‌ها در اراضی فلسطینی رای مثبت داد. چهارده عضو این شورا در حالی به این قطعنامه رای مثبت دادند و اکثرشان پس از تصویب این قطعنامه دست زدند که آمریکا به عنوان حافظ منافع رژیم صهیونیستی حاضر به وتوی این قطعنامه نشد و با رای ممتنع، در عمل به تصویب این قطعنامه کمک کرد. بخش عمده قطعنامه هایی که تاکنون توسط دولت آمریکا در شورای امنیت لغو شده، مرتبط با رژیم صهیونیستی است.

در متن این قطعنامه آمده است: «اسرائیل باید فورا و به صورت کامل تمام فعالیت‌های شهرک سازی را در اراضی اشغالی فلسطین از جمله در شرق قدس متوقف کند... شهرک سازی اسرائیل بقای راه حل دو کشوری را به شدت به خطر می‌اندازد و مانعی در برقراری صلح است.»
 
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت: «آمریکا همچنان خود را به تامین امنیت اسرائیل متعهد می‌داند، اما رای ممتنع به معنی تاکید آمریکا بر تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل، به عنوان راه حل مساله فلسطین است... مشکل شهرک‌سازی‌ها چنان بد شده که "راه‌حل دو کشور" را به خطر انداخته است.»
 
بنیامین نتانیاهو، ‌نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ایالت متحده خواسته بود از رای وتوی خودش برای توقف این قطعنامه استفاده کند. او در پیامی توئیتری نوشته بود: «آمریکا باید قطعنامه ضد اسرائیلی را امروز در شورای امنیت سازمان ملل وتو کند.» اما دولت باراک اوباما در واپسین روزهای حضورش در قدرت، با خواسته رژیم صهیونیستی همراهی نکرد.
 
ران پروسور، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، از رای ممتنع آمریکا انتقاد کرد و گفت: «تردیدی ندارد که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و همچنین آغاز به‌کار دبیر کل جدید سازمان ملل، نقطه عطفی در روابط اسرائیل و سازمان ملل رقم خواهد خورد.»
 
حدود نیم میلیون یهودی در ۱۴۰ شهرکی زندگی می‌کنند که اسرائیل در زمین‌های اشغال‌شده پس از سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی ساخته است. این شهرک‌ها مطابق حقوق بین‌الملل غیرقانونی محسوب می‌شوند، اما اسرائیل این مساله را قبول ندارد و روند تجاوز به مناطق فلسطینی نشین از طریق تخریب خانه های فلسطینی ها و ساخت شهرک های تازه در این اراضی به صورت آهسته و پیوسته ادامه داشته و فشارهای بین المللی تاکنون نتوانسته مانع صهیونیست ها شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :