در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بیرجند عنوان شد:
فرماندار بیرجند بر لزوم بروزرسانی تجهیزات و امکانات مورد نیاز در زمان بحران تاکید کرد و گفت: دستگاه ها وضعیت تجهیزات و امکانات بحران و کارآیی آن ها را مورد بررسی قرار دهند.
کد خبر: ۳۴۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 21 December 2016
علی ناصری صبح امروز چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بیرجند با بیان اینکه  در حال حاضر زلزله مهمترین حادثه طبیعی در خراسان جنوبی است.گفت: دوسوم مساحت استان در منطقه با خطر زلزله خیزی خیلی زیاد و زیاد قرار دارد، و در هر ۵۰ سال اخیر شش زمین لرزه ویرانگر با بزرگی بالای ۶.۵ تا ۷.۳ ریشتر در استان رخ داده است.
به گفته فرماندار بیرجند همچنین از ۴۳ بلای طبیعی شناخته شده در جهان، حدود ۳۴ مورد در ایران اتفاق می افتد که ۲۶ مورد آن در خراسان جنوبی است.
ناصری افزود: از این رو انتظار می رود دستگاه های عضو شورای مدیریت بحران آمادگی و پیش بینی های لازم برای مقابله با بحران ها از جمله زلزله را داشته باشند.
وی با اشاره به فعالیت کارگروه های تخصصی در ذیل شورای هماهنگی مدیریت بحران، بیان کرد: کارگروه تخصصی مخابرات و ارتباطات، مخاطرات زیست محیطی، بهداشت و درمان، زلزله، کارگروه خشکسالی و سرمازدگی، تامین سوخت و مواد نفتی و کارگروه تامین مسکن از جمله این کارگروه ها هستند.
فرماندار بیرجند اضافه کرد: انتظار داریم که اعضا کارگروه ها ضمن بررسی و پایش مستمر وظایف کارگروه، جلسات آن را به صورت منظم برگزار کرده و ارتباط مناسب را با کارگروه استانی نیز داشته باشند.
ناصری همچنین بر لزوم بروزرسانی تجهیزات و امکانات مورد نیاز در زمان بحران تاکید کرد و گفت: نیاز است که دستگاه ها یک بررسی از وضعیت تجهیزات و امکانات بحران داشته باشند و کارآیی آن ها را بررسی کنند.
وی با بیان اینکه برخی از تجهیزات دستگاه در انبارها نیاز به بروزرسانی دارند، بیان داشت: سال گذشته موردی وجود داشت که تجهیزات برقی دچار مشکل بودند و از بروز این گونه مشکلات در سال جاری باید جلوگیری کنیم.
فرماندار بیرجند همچنین با تأکید بر لزوم استانداردسازی ساخت و ساز ها، گفت: در حال حاضر برخی از واحدهای مسکونی که در حاشیه شهر ساخته می شوند استانداردهای لازم را نداشته که به طور حتم در زمان حادثه خسارت زیادی به بار خواهند آورد.
 خراسان جنوبی رکورددار بیشترین زلزله های بالای هفت ریشتر در 50 سال اخیر است
 هاشمی مسئول شبکه لرزه نگاری بیرجند نیزگفت: خراسان جنوبی در 50 سال گذشته رکورد بیشترین زلزله های بالای هفت ریشتر کشور را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: رکورد بزرگترین شکستگی سطحی کشور در کل تاریخ ایران به طول 125 کیلومتر در استان مربوط به زلزله اردکول زیرکوه در سال 1376 است و این نشان می دهد وضعیت زلزله و گسل های خراسان جنوبی به نحوی است که میزان تخریب ها زیاد خواهد بود.
وی گفت: در 10 سال گذشته میزان زلزله های اتفاق افتاده در خراسان جنوبی زیاد است که نشان می دهد وضعیت استان از لحاظ زلزله خیز بودن باید مورد توجه واقع شود.
هاشمی با بیان اینکه شبکه زلزله نگاری خراسان جنوبی سال 84 بعد از زلزله بم با چهار ایستگاه در استان آغاز بکار کرد و امروز 10 ایستگاه فعال در استان وجود دارد، اظهار کرد: هفته جاری بعد از پیگیری های مکرر چندین ساله، 2 ایستگاه روستای شاخن و بصیران که متعلق به پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی بود تحت پوشش استان قرار گرفت.
وی ادامه داد: برای ساخت این 2 ایستگاه حدود 6 میلیارد ریال بودجه نیاز است که در این مبلغ صرفه جویی و از موازی کاری نیز جلوگیری شد.
وی به اقدامات انجام شده در زمینه زلزله نگاری در استان اشاره کرد و یادآور شد: سالانه حدود هزار تا 2 هزار نفر از دانش آموزان استان به صورت خود جوش آموزش های لازم را فر می گیرند.
مسئول شبکه لرزه نگاری بیرجند یادآور شد: یکی از مشکلات ما در زلزله نگاری این است که از 10 ایستگاه استان پنج ایستگاه دارای سیستم قدیمی هستند که سبب شد امسال 2 هفته متوالی هیچگونه ثبت زلزله ای نداشته باشیم.
هاشمی افزود: نیاز ضروری شبکه لرزه نگاری بیرجند این است که پنج ایستگاه به تجهیزات جدید بروزرسانی شود تا هنگام ثبت زلزله با مشکل مواجه نشویم چراکه هیچگونه تجهیزات فنی نیز در این پنج ایستگاه قدیمی وجود ندارد.
زدن چسب ضربدری به شیشه ها هیچ هزینه ای ندارد
وی بیان کرد: چندین سال است مانورهای زلزله در کشور و استان برگزار می شود اما کار علمی در این زمینه انجام نمی شود.
وی اظهار کرد: پیشنهاد می شود به عنوان یک کار پایلوت در استان با همکاری دانش آموزان، معلمان و مدارس شیشه های مدارس و منازل را با استفاده از چسب های ضربدری و بدون هیچ هزینه ای ایمن سازی کرد.
هاشمی گفت: درب های خروجی بیشتر مدارس، مساجد و منازل به داخل باز می شود که هنگام وقوع زلزله بسیار حادثه ساز است با مشورت تیم فنی درب های خروج مدارس و جاهایی که ازدحام است باید به گونه ای باشد که به خارج گشوده شود.
وی عنوان کرد: قرار گرفتن زیر میز که برای همه زلزله ها آموزش داده می شود، در صورتی که باید هشدار داد برای سقف های یک پارچه بتنی رفتن زیر میز خطرناک ترین عامل است در مانورها نوع آوار باید آموزش داده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار