معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب قم گفت: دوره های مختلفی برای مدیریت مصرف آب دراین استان برگزار شده تا روش های صرفه جویی مصرف آب در منازل ، محیط های اداری و تبیین اهمیت این کار برای قشرهای مختلف روشن شود.
کد خبر: ۳۴۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ 20 December 2016
به گزارش تابناک قم، مهدی نظرزاده با اشاره به این که بحث صرفه جویی باید مورد توجه همه مردم قرار بگیرد، اظهار داشت: دوره آموزشی با حضور پرسنل دستگاه های دولتی، بسیج ادارات، بسیج مهندسی ،سایر نهادها و اقشارمختلف مردم درسالجاری ترتیب یافته که این روند همچنان ادامه دارد. 

وی افزود: دراین دوره ها چگونگی صرفه جویی در مصرف آب، روش های صرفه جویی مصرف آب در خانه، فضای سبز، محیط های اداری، تبیین حداقل مورد نیاز و الگوی بهینه مصرف،تبیین حداقل مورد نیاز و الگوی بهینه مصرف و سایر موارد ارائه شده است. 

معاون بهره برداری شرکت آب وفاضلاب قم به ارائه آموزش ها درمدارس استان اشاره کرد و گفت: کتابچه ها و سی دی های آموزشی درقالب فیلم های کوتاه آموزشی و تصاویر به دانش آموزان درمقاطع مختلف ارائه شده است تا از این طریق بتوانند ضمن مصرف صحیح آب، خانواده های خویش را در مدیریت آب سهیم کنند. 

وی افزود: هرقدر برای آموزش در راستای پیشگیری از مصرف بی رویه ارائه شود شاهد نهادینه سازی استفاده صحیح از آب در جامعه خواهیم شد. 

وی با اشاره به تاثیر بحران آب درجامعه گفت: کمبود آب باعث ایجاد مشکلاتی از جمله حاشیه نشینی،تنش های اجتماعی و سیاسی، آوارگان زیست محیطی، رقابت شدید بین متقاضیان وبحران کیفی و کمی می شود. 

نظرزاده ادامه داد: امروز باید بحران آب به صورت جدی مورد توجه همه عموم مردم قرار گیرد تا بتوانیم سهم آب آیندگان را تامین کنیم. 

وی در همین حال به این نکته اشاره کرد که بهره گیری از ظرفیت رسانه ها برای فرهنگ سازی مصرف آب یکی از اولویت های مهمی است که باید به آن توجه جدی شود. 

سرانه مصرف آب در قم 200 لیتر در روز 

وی گزارشی از وضعیت قم از نظر منابع آب ارائه کرد و گفت: سرانه مصرف آب در استان 200 لیتر در روز می باشد، این درحالی است که تولید آب 250لیتر در روز می باشد. 

وی بیان داشت: متوسط 30 ساله بارندگی سالیانه استان قم 163 میلیمتر است که معادل 65 درصد بارش متوسط کشور می باشد ضمن این که در اکثر سفره های آب زیرزمینی موجود افت سطح آب و کاهش کیفیت آب به یک پدیده دائمی و مستمر تبدیل شده است به گونه ای که میانگین افت سطح ایستابی در استان حدود یک متر و در بعضی نقاط به 2 متر در سال نیز می رسد. 

450 هزار مشترک آب در قم 

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب قم درادامه با بیان این که تعداد مشترکین آب 450 هزار مورد است گفت: طول شبکه و خطوط انتقال آب در استان قم 2 هزار و 100 کیلومتر، طول شبکه و خطوط انتقال شبکه دوم آب 180 کیلومتر است. 

وی با اشاره به الگوی بهینه مصرف گفت: حداقل آب مورد نیاز مصارف بهداشتی برای هر نفر 150 لیتر در روز است که باید این امر مورد اهتمام مردم قرار گیرد. 

به گفته وی،آب استان از سد 15خرداد، سرشاخه های دز، چاه های شهری و چاه های علی آباد تامین می شود که کمتر از 30 درصد آب شرب قم از منابع آبی داخل استان و 70 درصد ازفاصله 300 کیلومتری قم از سد دز در استان لرستان است. 

مدیریت آب در فضای سبز 

نظرزاده بر مدیریت مصرف آب در فضای سبز تاکید کرد و گفت: آبیاری باید در ز مان مناسب از جمله شب و اوایل صبح و غیر از مواقع وزش باد صورت بگیرد همچنین خاموش کردن آب نماها در ساعات آفتابی روز و استفاده از آب آنها برای آبیاری باغچه ها انجام شود و از آبیاری در مواقع بارندگی باید خودداری کرد. 

وی، استفاده از گونه های کم مصرف و متناسب با اقلیم، کاشت گیاهان مشابه از نظر نیاز آبی در کنار هم، کاهش چمن و جایگزینی با درخت و درختچه و سایر گیاهان،هدایت آب معابر به باغچه ها، تراس بندی در شیبها و جمع آوری آب جمع شده در پایین شیب، آبیاری در محدوده گیاه، استفاده از مواد متخلخل درباغچه ها و گلدانها برای افزایش ظرفیت جذب خاک و استفاده از روش های مدرن و مکانیزه را از جمله راهکارهای مدیریت مصرف در فضای سبز برشمرد. 

وی با اشاره به این که با شهرداری قم تعامل های برای جداسازی آب شرب از آبیاری صورت گرفته است گفت: در این طرح شهرداری سه حلقه چاه حفاری و از منابع آب های زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز استفاده می کند تا از این طریق بتوان از آب شرب تصفیه شده در آبیاری ها استفاده نکند. 

تعویض کنترهای خراب برای جلوگیری از هدر رفت آب 

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب قم از تعویض کنترهای خراب برای جلوگیری از هدر رفت آب نیز خبر داد و گفت: دراستان قم حدود 20 درصد هدر رفت آب وجود دارد که برای مدیریت در این حوزه سالانه 12 الی 13 هزار کنتر تعویض می شود. 

وی افزود: 16کیلومتر لوله کشی فرسوده درهشت ماهه امسال صورت گرفته است همچنین با اقدامات فنی که صورت گرفته از ترکیدگی های لوله درسطح شهر جلوگیری شده است. 

وی با بیان این که 50 درصد حادثه شبکه انشعاب آب کاهش پیدا کرده است گفت: از سال 1387 تاکنون با ارتقای وضعیت شبکه انشعاب شاهد مدیریت صحیح آب بوده ایم ضمن این که در سال 1386 برای اولین بار کنترل شبکه توزیع آب هوشمند شد تا با نصب فشارکن ها آب در ساعت های مصرف زیاد و کم مدیریت شود. 

نصب شیرهای کم مصرف 

نظر زاده با اشاره به نصب شیرهای کم مصرف گفت: با مصرف کنندگان بزرگ آب از جمله حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران تعامل برقرار شده است تا با ارائه طرح های مشارکتی و نصب شیرهای کم مصرف شاهد کاهش مصرف دراین مکان ها باشیم. 

وی خاطر نشان کرد: یادآوری ارزش و اهمیت آب از طرق مختلف به کارکنان، استفاده از آب باران و آب خاکستری برای مصارف غیر شرب، نصب شیرآلات و تجهیزات کم مصرف یا کاهنده مصرف، استفاده از کولرهای کم آب بر و نصب سایه بان کولرهای آبی، استفاده از گیاهان همخوان با اقلیم و کاشت گیاهان با نیاز آبی یکسان در کنار هم، انتخاب زمان آبیاری گیاهان فضای سبز در اوایل روز یا شب و عایق کاری لوله های آب از جمله اقدامات مدیریت مصرف آب برای کارکنان در نهادهای مختلف است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار