معاون فنی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: زائرشهر بزرگ رضوی در ۳ فاز در محور باغچه- مشهد احداث می‌شود.
کد خبر: ۳۴۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 10 December 2016
به گزارش تابناک رضوی، خلیل اکبری اظهار داشت: با دستور تولیت آستان قدس رضوی و براساس منشور 7 ماده‌ای مقام معظم رهبری موضوع اسکان شایسته و در خورشأن زائران کم‌درآمد امام رضا(ع) مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: پس از بررسی‌های صورت گرفته براساس تعداد کل زائران و مکان‌های اقامتی اعم از هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانسراها و منازل شخصی به این نتیجه رسیدیم که 27 میلیون زائر امام رضا(ع) در طول سال به طور متوسط 3 شب اقامت در مشهدالرضا(ع) را دارند.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی با بیان اینکه براساس آمار موجود 100 هزار تخت کمبود فضا داریم، خاطرنشان کرد: این عدد در ایام خاص سال همچون ایام سفرهای نوروزی، ایام سفرهای تابستانی، ایام ولادت امام رضا(ع)، ایام شهادت امام رضا(ع) و غیره که با اوج حضور زائران امام رضا(ع) همراه است، بیشتر هم می‌شود.

اکبری با بیان اینکه بخش عمده‌ای از زائران کم‌درآمد امام رضا(ع) از طریق وسایل نقلیه عمومی به مشهد مقدس می‌آیند، تصریح کرد: 65 درصد از زائرانی که با وسلیه نقلیه شخصی خود سفر می‌‎کنند از مسیر باغچه به مشهد می‌آیند و به همین دلیل و با تشخیص کارشناسان و مسئولان تصمیم گرفتیم زائرشهری را در محور ورودی مشهد از باغچه راه‌اندازی کنیم.

وی در رابطه با موقیعیت مکانی زائرشهر رضوی، تأکید کرد: برای احداث زائر شهر زمینی به مساحت 35 هکتار واقع در حاشیه اتوبان باغچه به مشهد و ابتدای شهرک طرق و داخل محدوده شهری شهرداری منطقه 7 مشهد تأمین شد.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی قالب‌های فضای زائرشهر رضوی، بیان کرد: فضای این مکان در دو قالب احداث سوئیت و هتلینگ و فضای سالنی و هیئتی طراحی شده که ظرفیت سوئیت بین 4 تا 6 نفر و ظرفیت هر سالن 90 نفر است.

اکبری با اشاره به اینکه این زائرشهر براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در 3 فاز ساخته می‌شود، گفت: زمان اجرای هرفاز در 12 ماه تعریف شده و در صورتی که مشکلی به‌وجود نیاید حتی زودتر از این زمان به اتمام می‌رسد.

وی افزود: فاز نخست طرح زائرشهر از اول مردادماه امسال آغاز شد و بخش عمده‌ای از این فاز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد تا جهت استفاده زائران نوروزی امام رضا(ع) مهیا باشد، در این فاز که به مساحت 10 هکتار است ظرفیت 4500 نفر زائر دیده شده که در قالب 31 بلوک (28 بلوک سوئیتی با 700 سوئیت 40 متری و 3 بلوک سالنی با 6 سالن بالای 500 متری) ساخته می‌شود.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی عنوان کرد: فاز دوم این طرح هم که بنا بود از سال آینده آغاز شود با دستور تولیت آستان قدس رضوی از نیمه دوم مهر ماه امسال آغاز شد و تا پایان سال جاری فندانسیون و اسکلت این فاز به اتمام می‌رسد.

اکبری تصریح کرد: فاز سوم زائرشهر رضوی متفاوت با فازهای اول و دوم آن است و تعداد طبقات آن تفاوت دارد که هم‌اکنون در حال مذاکره با مسئولان بالادستی هستیم و این فاز نیز در 6 ماهه نخست سال 96 کلید می‌خورد.

وی درباره ساخت پروژه زائرسرای رضوی، تأکید کرد: در محدوده نزدیک به حرم مطهر رضوی هم زائرسرا می‌سازیم و در محدوده‌های دورتر زائر شهر ساخته می‌شود، زائرشهر باید دارای تمامی امکانات اولیه و مورد نیاز زائر باشد و امکانات آن باید از امکانات زائرسرا که دسترسی آسان‌تری برای زائر دارد بیشتر باشد.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: زائر شهر فضاهای مورد نیازی را در حد یک شهرک دارد تا موارد مورد نیاز زائر تأمین باشد و نوع این خدمات در زائرسرا کمتر است، زیرا در محدوده حرم مطهر رضوی واقع شده و تمامی فضاها و مکان‌های لازم در بحث خدمات شهری مورد نیاز زائر در این محدوده موجود است.

اکبری در رابطه با موقعیت مکانی زائرسرای رضوی، گفت: زائرسرای رضوی در زمینی به مساحت 8 هکتار و زیربنای 1.6 هکتار با ظرفیت 4500 زائر واقع در تقاطع میرزاکوچک‌خان و چمن در حال ساخت است که این زائرسرا در قالب دو فاز ساخته می‌شود و زمان اجرای هر فاز نیز در کمتر از یک سال تعریف شده است.

وی افزود: زائرسرای رضوی در قالب 376 بلوک (374 بلوک سوئیتی با 9350 سوئیت 50 متری (هر بلوک 25 سوئیت) و 2 بلوک سالنی با 4 سالن بالای 500 متری (هر بلوک دو سالن در دو طبقه) ساخته می‌شود که از این تعداد 124 سوئیت و 2 سالن هیئتی در فاز اول و 250 سوئیت و 2 سالن هیئتی در فاز دوم ساخته می‌شود.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی درباره امکانات موجود در سوئیت‌های اقامتی و سالن‌های هیئتی، خاطرنشان کرد: هر سوئیت اقامتی که دارای یک تراس، سرویس بهداشتی، حمام و آشپرخانه کوچک است و هر ورودی‌ سالن‌های هیئتی دارای سرویس‌های بهداشتی و حمام عمومی بوده و در محوطه جلوی این بلوک‌ها نیز فضاهایی به عنوان آشپرخانه در نظر گرفته شده است.

اکبری تصریح کرد: کار ساخت فاز نخست زائرسرا از نیمه اول مهرماه امسال آغاز شد و ظرفیت این فاز 900 نفر است و فاز دوم این زائرسرا هم قبل از اتمام فاز نخست آن آغاز می‌شود که زیربنای فاز اول 10 هزار متر مربع و زیربنای فاز دوم 15 هزار متر مربع است.

وی در رابطه با بودجه مورد نیاز این پروژه‌های در حال ساخت، تأکید کرد: برای اتمام فاز نخست زائر شهر بودجه‌ای به مبلغ 35 تا 40 میلیارد تومان و برای اتمام فاز نخست زائرسرا هم بودجه‌ای به مبلغ 6 تا 7 میلیارد تومان برآورد شده است و مبالغ موردنیاز سایر فازهای زائر شهر و زائر سرا هم پس از برآوردهای صورت گرفته براساس نرخ روز اعلام می‌شود.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی بیان کرد: با دستور تولیت آستان قدس رضوی بودجه ساخت این دو مجموعه اقامتی زائران امام رضا(ع) از طرف آستان قدس رضوی تأمین شده، هرچند که در این راه شاهد مشارکت پرشور مردم خیر و نیک‌اندیش هم بودیم که از همکاری‌های آنها سپاسگزاریم.

اکبری میزان مشارکت‌های مردمی را تا این لحظه خیلی خوب و حتی فراتر از در حد تصور اعلام کرد و گفت: حسابی جهت مشارکت مردم باز شده است و بسیاری از شهروندان کمک‌های قابل توجهی داشتند، اما اولویت نخست بودجه آستان قدس رضوی بود ولی هرچه‌قدر که میزان مشارکت مردمی بالاتر باشد فازهای بعدی سریع‌تر شروع می‌شود و میزان مشارکت‌های مردمی تا این لحظه خیلی خوب و حتی فراتر از در حد تصور بوده است و زائران و مجاوران امام رضا(ع) در این کار خیر و خداپسندانه به‌طور ویژه سهیم بودند.

وی افزود: خیران نیک‌اندیش می‌توانند هدایای نقدی خود در بحث مشارکت‌های مردمی در جهت احداث زائرشهر رضوی به شماره حساب 85388388.71 نزد بانک ملت واریز کنند و در این کار خیر و خداپسندانه که در جهت خدمت‌‌رسانی شایسته و در خورشأن زائران کم‌درآمد امام رضا(ع) است شریک شوند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار