سرمای زودهنگام پاییزه خسارت های جبران ناپذیری به بخش کشاورزی استان قم وارد ساخت و با نابود ساختن درختان و مزرعه ها، لبخند کشاورزان را نیز خشکاند.
کد خبر: ۳۳۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹ 05 December 2016
به گزارش تابناک قم، تغییر ناگهانی آب و هوا، همواره یکی از مهمترین دغدغه های کشاورزان بوده است و آنها برای مقابله با این پدیده از روش مختلفی بهره می گیرند، اما در مواقعی تغییر دمای هوا و بارش باران و برف آنچنان غیرمنتظره است که راهکاری برای جلوگیری از خسارت های آن به محصول های کشاورزی وجود ندارد. 

سرمای زودهنگامی که در روزهای پاییزی سال جاری وارد کشور شد، فرصت هرگونه واکنشی را از کشاورزان گرفت و موجب شد بخش قابل توجهی از درختان و محصول های کشاورزی به صورت کامل نابود شود که در اثر آن خسارت های مالی گسترده ای متوجه بهره برداران شد. 

بخش کشاورزی استان قم نیز مانند سایر نقاط کشور از این سرمای شدید هوا در امان نماند و بسیاری از درختان و محصول های زراعی قم یا به طور کامل نابود و یا اینکه دچار آسیب های جدی شدند که برای جبران آن ها هزینه های فراوان و زمان زیادی لازم است. 

استان قم در منطقه گرم و خشک کشور قرار دارد و به همین دلیل بیشتر محصول های کشاورزی این استان را درختان و گیاهان گرمسیری تشکیل می دهد؛ درخت انار از جمله درختان مورد توجه کشاورزان در این منطقه است که توانایی تحمل سرمای زودهنگام را ندارد و به همین دلیل در جریان سرمای اخیر بسیاری از درختان انار استان قم به طور کامل نابود شدند. 

در کنار انار، درخت زیتون گیاه دیگری بود که نتوانست در مقابل سرمای شدید هوا استقامت کند؛ بسیاری از درختان زیتون کاشته شده در استان قم به طور کامل نابود شدند و دیگر توانایی باردهی را نخواهند داشت و این درحالی است که در سال های اخیر گرایش کشاورزان قمی به سمت کاشت این درخت به دلیل برداشت محصول مناسب از آن افزایش یافته بود. 

در همین رابطه خبرنگار ایرنا برای شناخت ابعاد مختلف موضوع، مصاحبه ای را با مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم انجام داد؛ مسلم ابراهیمی دراین گفت و گو اظهار داشت: در جریان سرمای اخیر هوا بیش از 70 درصد باغ های استان که مهمترین آن ها باغ انار و زیتون است دچار آسیب شدید شدند تا جایی که بسیاری از درختان موجود در این باغ ها باید به اصطلاح علم کشاورزی، «کف بر» شوند، یعنی فقط ریشه درخت سالم است و تنه آن باید به طور کلی قطع شود. 

بیش از 2 هزار و 800 هکتار از باغ های استان قم مربوط به درختان انار بوده و در 770 هکتار نیز درخت زیتون دراین استان کاشته شده است. 

درنخستین روزهای آذرماه جاری توده هوای بسیار سردی وارد ایران شد ودمای هوای بسیاری ازاستان های کشور از جمله قم را تا حد 10 درجه سانتیگراد زیر صفر کاهش داد. 

وی بیان کرد: در روزهای نخستین پاییز هنوز بسیاری از درختان به خواب زمستانی نرفته اند و به همین خاطر تحمل سرمای بیش از اندازه را ندارند که این مساله خود عامل مهمی برای بالا رفتن میزان خسارت های وارد شده به درختان است. 

وی ادامه داد: درختان سردسیری مانند گردو در برابر سرمای اخیر از خود مقاومت نشان دادند و خسارت وارد شده به محصول های زراعی مانند گیاه کلزا نیز قابل جبران است. 

ابراهیمی گفت: درختان در مقابل سرما و گرمای طبیعی مقاومت می کنند اما آمدن موج سرمای زودهنگام و کاهش شدید دمای هوا در زمانی که هنوز درختان سبز بودند، موجب شد که درخت در مقابل سرما آمادگی قبلی را نداشته باشد و به همین دلیل شدت خسارت ها افزایش یافت. 

وی با اشاره به این که فرآیندهای اداری مرتبط با بیمه محصول های باغی استان درسال جاری هنوز تکمیل نشده است و خسارت دیدگان نمی توانند از پوشش حوادث بیمه ای استفاده کنند، افزود: خسارت های وارد شده به باغ های انار و زیتون استان قم به حدی است که 70 درصد درختان آن ها باید کف بر شوند که در این حالت برای باردهی دوباره این درختان به سه الی چهار سال زمان نیاز است و این اتفاق به کشاورزان قمی در هر سال 400 میلیارد ریال و در طول دوره بیش از یکهزار و 200 میلیارد ریال خسارت وارد می کند. 

وی ادامه داد: کشاورزان توانایی مقابله با سرمایه شدید و ناگهانی را ندارند و اقدام هایی مانند درست کردن آتش در این گونه از مواقع کار ساز نیست، بنابراین سطح خسارت های وارد شده به درختان در مناطق مختلف استان قم قابل توجه است. 

وی بیان کرد: تغییر رنگ زیر پوست درختان به رنگ قهوه ای و مشکی به معنای سرما زدگی آن است و این درخت در بسیاری از مواقع دیگر قابلیت باردهی را ندارد. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به شرایط اقلیمی پیش آمده باید با درنظر گرفتن زیرساخت ها و امکانات موجود استان باغ های آسیب دیده احیا و همچنین الگوی کاشت کشاورزان قمی به سمت استفاده از گونه های گیاهی مقاوم تغییر کند و آنها در مناطق دارای آب کافی به سمت کشت گیاه گل محمدی و در سایر مناطق به سمت کشت درخت پسته روی آورند. 

وی با اشاره به این که سرمای شدید هوا به غیر از درختان، بسیاری از محصول های انار و زیتون کشاورزان را در باغ ها نابود کرد، افزود: سرمای شدید و خسارت های فراوان باعث شد سطح درآمد کشاورزان قمی کاهش پیدا کند که در همین رابطه کمک و حمایت سازمان ها و دستگاه های اجرایی استان از کشاورزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار