کد خبر: ۳۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵ 10 May 2015
حال بازار فرش ایرانی با وجود تقلب و کپی برداری های چینی ها روز به روز خرابتر می شود و در این میان خواسته بسیاری از هنرمندان فرش باف، کور نشدن گره قالی ایرانی است.
به گزارش مهر، قالی بافی را از پدرش و مادرش آموخته است. فرش بافی پیشه خانوادگی آنهاست. دو هزار کارآموز فرش بافی در کارگاهش مشغول فراگیری این هنر اصیل ایرانی هستند. از گوشه گوشه ایران و دنیا برای یادگیری این هنر که پیوندی دیرینه با اقتصاد دارد نزد وی می آیند. صادرکننده نمونه فرش و مربی تراز اول فرش بافی فقط دو نمونه کوچک از موفقیت هایی است که در کارنامه این بانوی ایرانی به ثبت رسیده است.
سیده ناهید حسینی کارآفرین برتر استان البرز، اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی معنا کرده است. معتقد است با احیای هنرهای دستی که در کشور مظلوم واقع شده اند می توانیم تحریم ها را دور زده و در دنیا سری بالا بگیریم.
متولد تهران است به علت شرایط زندگی در بسیاری از شهرهای ایران زندگی کرده است دوران بچگی خود را در همدان گذرانده در بیجار کردستان روزهای خوبی را سپری کرده است. از زنجان و شهرستان خدابنده و خاطراتی که در این شهر دارد به خوبی یاد می کند و ۲۴ سالی است که در کرج ساکن است.   
فرش جزو لاینفک خاطراتش است می گوید: از مدرسه که می آمدم پس از اندکی استراحت پای دار قالی می نشستم.
در گره های قالی زندگی جریان دارد
بانو حسینی از عبارت «چاله پر کن» برای فرش بافان مبتدی استفاده می کند و می گوید: اولین فرشی که بافته ام فرشی شش متری بود.  
از وی می پرسم چه مدت زمانی طول می کشد تا یک فرش شش متری بافته شود؟ می گوید: بستگی به ذوق افراد دارد ولی برای کارآموزان مبتدی یکسال تا یکسال و نیم و برای حرفه ای ها شش ماه زمان کافی است.
حرفهای وی برخی اوقات از جنس دل است، می گوید: تار و پودهای قالی با من حرف می زنند در هر گره ای از قالی زندگی جریان دارد گاهی وقتها با گره های قالی درددل می کنم.
این بانوی هنرمند ایرانی، فرش بافی را برای دَمی فارغ شدن از هیاهوی این دنیا لذت بخش توصیف می کند و می گوید: کسانی که فرش بافی را پیشه می کنند معنای واقعی زندگی را درک خواهند کرد.
سیده ناهید حسینی گره به گره و تار و پود فرش را خاطره می داند و می گوید: هر گره ای که می زنید و اثری را خلق می کنید احساس خوب و حس آفرینندگی دارید این حس به شما کمک می کند تا هویت پیدا کنید.
درمان مبتلایان به بیماری افسردگی به وسیله فرش بافی
وی درباره حس معنوی فرش بافی می گوید: وقتی همسرم به خانه می آمد و دستی به فرش در حال بافتم نمی کشید ناراحت می شدم مانند بانویی که از سوی همسرش بی محلی دیده باشد دلخور می شدم.
از وی می پرسم با چنین حجم کاری چگونه توانسته است خانه را مدیریت کند؟ با اشاره به همسرش می گوید: از همسرم بپرسید که چگونه خانه را مدیریت می کنم.
داراب دارابی همسر بانو حسینی می گوید: در حوزه مدیریت خانه بسیار قوی عمل می کنند و وظایف مادری و همسری خود را به نحو احسن انجام می دهند همیشه همه کارها در وقت مناسب خود انجام می شود.
نکته ای جالب و قابل نقل در مورد بانو حسینی این است که؛ یکی از روانپزشکان کرجی، بیماران مبتلا به افسردگی حاد را به این بانوی هنرمند معرفی می کند. آموزش فرش بافی گویا از هر مُسکنی مُسکن تر است. بیمارانی که دارو دَر به رویشان بسته است در کارگاه فرش بافی در سلامتی به رویشان باز می شود.
غول مشکلات اقتصادی بر گلوی بازار فرش ایرانی چنگ می زند
بانو حسینی می گوید: بسیاری از بیمارانی که افسردگی حاد دارند با آموزش فرش بافی حالشان از این رو به آن رو می شود و به زندگی عادی بر می گردند. در میان شاگردانش افراد ناشنوا و کم توان ذهنی هم وجود دارد.
وی در ادامه حال فرش و بازار فرش ایرانی را ناخوش می داند و می گوید: غول مشکلات اقتصادی بر گلوی بازار فرش ایرانی چنگ می زند. بسیاری از افراد برای دریافت وام آموزش می بینند بسیاری هم دغدغه بیمه دارند و می خواهند از این طریق خود را بیمه کنند در این صورت فرش های بی کیفیت بافته می شود با این همه ظلمی که به فرش ایرانی می کنیم نباید انتظار داشته باشم که حال قالی ایران خوب شود.
وی با دل خونی از کپی برداری و تولید فرش توسط چینی ها یاد می کند و می گوید: در حال حاضر فرش با طرح های خاص بافته نمی شود بی توجهی به فرش ایرانی که بخشی از هویت ماست باعث شده که چینی ها طرح های ما را برداشته و به اصطلاح تقلب کنند.
وضعیت رقابت در بازار فرش ایرانی مناسب نیست
بانو حسینی درباره انواع گره های فرش ایرانی می گوید: گره ها در فرش ایرانی بسیار متنوع است ۴۰۰ نوع گره برای فرش بافی وجود دارد هر چقدر تعداد گره ها بیشتر باشد ارزش هنری کار بالا می رود ولی در حال حاضر فقط ۴ نوع از گره ها آموزش داده می شود که همین موضوع هم ظلمی دیگر به هنر فرش بافی است.
وی گره ها را هویت فرش ایرانی می داند که نباید به راحتی در اختیار غیر ایرانی ها قرار بگیرد و می افزاید: وقتی چینی ها فرش ایرانی را تولید می کنند باید منتظر به کُما رفتن این هنر باشیم.
این کارآفرین برتر با اشاره به اینکه باید با برنامه ریزی و رایزنی بازار فرش را بدست بگیریم، می گوید: وضعیت رقابت در بازار فرش ایرانی مناسب نیست در زمینه آموزش نیز وضع به همین منوال است آموزشگاهها فرش بافی برای جذب هنرجو با هم به رقابت پرداخته ولی قواعد بازی را فراموش می کنند و همین موضوع باعث شده است که بازار هر روز بدتر از دیروز شود.
کسی به دادخواهی فرش ایرانی برسد/چینی ها فرش دست باف ایرانی را کپی می کنند!
بانو حسینی یکی دیگر از دلایل، حال خراب فرش ایرانی را حسادت ها می داند و می گوید: باید کسی به دادخواهی فرش ایرانی برسد چینی ها فرش دست باف ایرانی را هم از روی نقشه های ما کپی می کنند.
وی در ادامه از صادرات فرش به کشورهای اروپایی می گوید: متقاضیان خارجی که عمدتا از کشورهای  آلمان، ایتالیا، کلمبیا و روسیه هستند فرش با نقشه های اصیل سفارش می دهند.
بانو حسینی از مشکلات بر سر راه توسعه صادرات و از ضعف در تبلیغات رنج می برد و می گوید: اگر دولت در این زمینه کمک کند می توانیم در صادارت فرش حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشیم.
وحدت شیعه و سنی در کنار کارگاه فرش بافی مورد نظر است
وی معتقد است توجه به صنایع دستی که ریشه در هنرهای اصیل ایرانی دارد می تواند اقتصاد را از چنگ نفت نجات دهد.
طراحی فرش یکی دیگر از هنرهای بانو حسینی است، وی می گوید: در حال حاضر دار قالی و مواد اولیه را آماده می کنیم و در اختیار کارآموزان می گذاریم پس از تحویل کار دستمزدها را پرداخت می کنیم.
وی که به تازگی عازم استان سیستان و بلوچستان است می گوید: در خاش به همت ارتش جمهوری اسلامی ایران کارگاه فرش بافی دایر خواهد شد، تفاوت این کارگاه با دیگر کارگاهها در این است، که در کنار هنر فرش بافی وحدت شیعه و سنی مورد نظر قرارگرفته است.
از وی می خواهم شاخص ترین خاطره خود را تعریف کند، خاطره ای از فرش فیروزه ای و آزادسازی خرمشهر بیان می کند و می گوید: زمانی که خبر آزادسازی خرمشهر را از رادیو شنیدم از پای دار قالی چنان با عجله بلند شدم و خبر را به پدرم که در باغ مشغول کار بود رساندم که پایم زخم شد.
در پایان گفتگو از وی می پرسم با توجه به حجم کاری که دارد اخبار ایران را دنبال می کند؟ می گوید: اخبار سیاسی و مذاکرات هسته ای را دنبال می کنم نسبت به مکر دشمن بدبین هستم ولی امیدوارم تحریم ها برداشته شود بلکه اقتصاد نفسی راحت بکشد.
در پایان باید گفت؛ بانو حسینی و بسیاری دیگر از بانوان ایران زمین مقتدرانه در عرصه هنر، فرهنگ و اقتصاد منشاء اثر هستند و باید الگوی برای دیگر بانوان سرزمینمان باشند چرا که وظیفه فرزندی، همسری، مادری و شهروندی را به خوبی عهده دار بوده و در هر زمینه ای حرفی برای گفتن دارند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
فاطمه مقدسی حاجی اباد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
شماره تماس شما در کجاست؟چگونه با شما درمورد بافت فرش تماس بگیریم.
مهوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
كارتان عالي وجاي تقدير داردلطفا ادرس وشماره تماستان را اعلام كنين تابتونيم باهاتون مشورت كنيم من خودم بافنده فرش هستم ولي متاسفانه ديگران ازدسترنج ما كوله باربزرگي بستن البته اعتقادمن اين است وتاكنون هركسي كه بافنده بوده ديدم هميشه نيازمند است ولي خريداران به اصطلاح تاجر روز ب روز به ثروتشان افزوده ميشود
حديث بيرانوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
باسلام خانم حسيني ما ميخواهيم كه فرش بافي رايادبگيريم وازاين طريق هم كسب درامدكنيم حالاماچگونه ميتوانيم باشماتماس داشته باشيم
زینب شمس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
من درهنرستان طراحی فرش خوندم وهمین طوکاردانی این رشته رو دارم ودرحال حاضربرای کارشناسی دررشته صنایع دستی ثبت نام کردم وقصدداریم باچندتاازدوستام کارگاه بزنیم لطفا شماره تلفنتونو بدین تا زودباشما تماس بگیرم.ممنون
زینب شمس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
سلام.من درهنرستان طراحی فرش خوندم وکاردانی این رشته رودارم وهمین امسال کارشناسی دررشته صنایع دستی ثبت نام کردم وقصدراهندازی گارگاه بادوتاازدوستانم رودارم میخوام ازیه طریقی باشما صحبت وکمک بگیرم لطفا شماره تماستون روبدین.باتشکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار