یکی از طرح های بسیار شاخص در بحث آلودگی و کنترل خشکیدگی بلوط که از طرف سازمان جنگل ها موظف به اجرای آن هستیم بحث خروج تنه های خشکیده،آفت زده، مریض و فرتوت از جنگل های استان است
کد خبر: ۳۳۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲ 23 November 2016

این روزها در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی تصاویر و فیلم هایی دست به دست می شود مبنی بر اینکه منابع طبیعی اقدام به قطع و فروش درختان بلوط و تبدیل به ذغال نموده است که با واکنش کاربران فضای مجازی و مردم مواجه شده است.

برای جواب این سوال که این تنه های درختان بلوط چرا از عرصه های منابع طبیعی  خارج می شوند به سراغ مدیرکل منابع طبیعی و معاون فنی این اداره رفتیم
رضا احمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام گفت:یکی از طرح های بسیار شاخص در بحث آلودگی و کنترل خشکیدگی بلوط که از طرف سازمان جنگل ها موظف به اجرای آن هستیم بحث خروج تنه های خشکیده،آفت زده، مریض و فرتوت از جنگل های استان است و از آنجایی که اجرای این کار برای دولت هزینه بر است، ما اجرای این طرح را با نظارت منابع طبیعی به تعاونی ها سپردیم و بر اساس اماربرداری از قبل انجام گرفته،  درختانی وه باید از عرصه جنگل حذف شود را نشانه گذاری کردیم.
مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه  در عرضه های جنگلی به صورت طبیعی باید دو پایه در هکتار درخت خشک داشته باشیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالای ده درصد خشکیدگی در سطح جنگل های بلوط استان داریم که این تعداد پایه های اضافی حتما باید از جنگل خروج پیدا کند .
وی ادامه داد: عدم خروج این پایه های خشک و مریض باتوجه به ماده ای که از خود ترشح می کنند (فرمون) باعث هجوم آفات به جنگل برای تغدیه از این ماده می شود. پس برای جلوگیری از ورود این افات باید تنه خشکیده غیر طبیعی که براثر بیماری ذغالی  سوسک چوبخوار و افات امراض دچار شدند خروج پیدا کنند.

وی با بیان اینکه پایه درختاتی که به صورت طبیعی و به علت پیری خشک شده اند همچنان باقی می مانند، و کسی حق خروج این درختان ندارند گفت: ما از قبل گروه های کارشناسی را به عرصه فرستادیم و و پایه های خشک شده غیر طبیعی شناسایی و نشانه گذاری شدند.
احمدی گفت : دلیل دوم انتقال درختان خشک، بحث اتش سوزی است، چون این درختان خشک همانند بنزین برای جنگل می باشند و یکی از مولفه های شعله وری هستند که باید از جنگل خارج شوند.
مدیرکل منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد: به دنبال حذف این درختان خشک ما باید احیا هم انجام دهیم به این صورت که افرادی که اجازه قطع را دادیم مجاب کردیم  به ازای هر پایه که قطع می کنند سه تا پنج اسلح کاشته شود. که این گونه کاشت شده  هم با توجه شرایط منطقه توسط منابع طبیعی مشخص می شوند و قرار است بعد از بارندگی پاییزه شروع به کاشت نهال کنند.
وی ادامه داد: بحث سلامت و بهداشت جنگل خیلی مهم است, با توجه به وسعت زیاد خشکیدگی در جنگل های استان نیازمند هرس بهداشتی یا پاکسازی قطع و برش هستد که جزیی از جنگل ها را پاکسازی کردیم در طی سالهای آینده با کسب مجوز از سازمان جنگلها به تناوب این کار انجام می گیرد.
حجت اله فتحی معاون فنی منابع طبیعی و ابخیزداری استان هم دراین خصوص اظهار کرد:با توجه به پدیده خشکیدگی در سطح جنگلهای زاگرس که متاسفانه جنگل های استان رتبه اول در این خشکیدگی را داشت ,هرچند اقدامات در مقابله با این پدیده به خوبی انجام گرفت و  با بارش های خوبی که پارسال داشتیم این تنش تقریبا سرعت  کندی در پیش گرفت و حتی در برخی مناطق به طور کلی متوقف شد. ولی پایه هایی که خشک شده اند به عنوان تهدیدی برای جنگل های استان بودند.
وی ادامه داد: با پیگیری های انجام گرفته و نشستی که با رییس سازمان جنگل های کشور داشتیم مجوز های لازم را برا انتقال درختان خشک شده گرفتیم. از قبل این درختان شناسایی و تهیه نقشه انجام گرفت ودر یک فرجه زمانی در سه شهرستان ایلام و ایوان و ملکشاهی به صورت ویژه بحث جمع اوری درختان و سرشاخه های خشکیده را دنبال کردیم.

معاون فنی منابع طبیعی استان ادامه داد:با نظارت کارشناسان اداره کل منابع طبیعی محل و تعداد درختان خشیکده ای که باید قطع و از جنگل خارج شوند با رعایت موارد فنی و بهداشتی به منظور جلوگیری از سرایت آفات و امراض به دیگر درختان توسط مجریان آموزش دیده طرح قطع و از مناطق جنگلی خارج می شود و در محلی مطمئن، نزدیک و خارج از محدوده جنگل تبدیل به ذغال و برای مصارف مختلف در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد

فتحی با اشاره به اینکه خروج تنه های خشک و عامل انتشار بیماری های درختی تا حدود زیادی موجب پاکسازی و حفظ بهداشت محیط جنگل از امراض و آفات می شود،  گفت: با خروج این پایه های خشک عوامل شیوع و انتشار آفات درختی از بین می رود و نیز در صورت بروز آتش سوزی به علت نبود تنه های خشک و مستعد حریق، آتش در سریع ترین زمان مهار می شود.

وی تاکید کرد: فرایند قطع، خروج و تبدیل به ذغال این تنه ها با نظارت کامل و دقیق کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و توسط بهره برداران و مجریان بومی مناطق نزدیک به جنگل ها صورت می گیرد و این عملیات در مناطق حساس و بحرانی نسبت به وقوع آتش یا آفات و امراض جنگلی شهرستان های ایلام، ایوان، مهران،ملکشاهی، بدره و سرابله در حال انجام است.

 فتحی با اشاره به گزارش چند مورد سو استفاده سودجویان به منابع طبیعی و برخورد قانونی با این افراد،افزود: برای جلوگیری از سواستفاده و قاچاق چوب از مناطق جنگلی مجریان بهره برداری از سوی اداره کل منابع طبیعی شناسایی شده اند و با مجوز و نظارت این اداره کل قطع، خروج و ذغال گیری تنه ها را انجام می دهند و در صورت مشاهده هرگونه خروج بدون مجوز و نظارت چوب از جنگل با متخلفان و حاملان این فرآورده های جنگلی برخورد می شود.

وی تاکید کرد: به همه مجریان طرح یادآوری شده است که به ازای هر تنه قطع شده با نظارت کارشناسان اداره کل منابع طبیعی بین سه الی پنج نهال در نقاطی که این کارشناسان مشخص می کنند توسط مجریان کاشته و آبیاری و نگهداری شود تا چرخه احیای جنگل با خروج تنه درختان بیمار و خشکیده و جایگزینی این تنه ها با نهال های سالم و مقاوم دچار اختلال نشود.
فتحی  در پایان از پایگاه های اطلاع رسانی و شبکه های مجازی خواست  بدون آگاهی داشتن از اصل موضوع اقدام به درج مطالبی که جز تشویش اذهان عمومی و دوستداران طبیعت حاصلی را در بر ندارد خودداری کنند و مردم تنها به مطالب منتشرشده از سوی منابع رسمی و رسانه های معتبر اکتفا و اعتماد کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار