مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: در راستای استفاده بهینه از آب و خاک افزون بر 400 هکتار از اراضی کشاورزی خاش زیرکشت دانه روغنی کلزا رفته است.
کد خبر: ۳۳۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵ 19 November 2016

امان الله طوقی افزود: در پی تغییر الگوی کشت محصولات جدید کم آب به جای محصولات پرمصرف برای اولین بار در شهرستان کشت دانه های روغنی کلزا (کانول) در 400 هکتار از اراضی کشاورزی انجام شد.

وی بیان کرد: این محصول از اهمیت زیادی به لحاظ ارزش اقتصادی برخوردار است و در مرحله نخست حدود 13 درصد از سطح زیرکشت استان را در خاش به خود اختصاص داده است.

این مسئول اظهار داشت: زمان زیر کشت این محصول اوایل آبان ماه بوده و در فروردین و اردیبهشت سال بعد برداشت آن آغاز که محصول برداشتی برای مصارف مورد نیاز به کارخانه های فرآوری که در خارج از استان فرستاده می شود.

وی ادامه داد: از مزایای این محصول تولید روغن خوراکی صنعتی، قرار گرفتن در تناوب زراعی با گندم، کمک به حاصل خیزی خاک و مبارزه با علف های هرز است.

به گفته طوقی کشت این محصول با ارزش در دو بخش مرکزی و نوک آباد انجام و باعث اشتغال 50 کشاورز به صورت مستقیم شده و در هر یک از این دو بخش، 200 هکتار زمین کشاورزی عملیاتی و آماده سازی برای کشت شده است.

طوقی گفت: یک تن بذر مورد نیاز آن که از نوع هیبری بوده تأمین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته و همچنین کود شیمیایی مورد نیاز سطح زیرکشت این محصول در بین کشاورزان توزیع شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب این مدیریت، بیمه این نوع محصول با ارزش به صورت همگانی و رایگان بوده و خرید آن به صورت تضمینی از کشاورزان توسط جهادکشاورزی صورت می گیرد.

وی گفت: پیش بینی می شود که در نخستین کشت این محصول بیش از 1200تن برداشت شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار