مدیرکل حریم شهر تهران گفت: صنایع آلاینده‌ای که در حریم پایتخت قرار دارند و فعالیت شان محیط زیست پایتخت را به خطر می اندازند، طبق یک جدول زمان بندی شده و براساس یک فرآیند کارشناسی، مکان‌یابی و منتقل می‌شوند.
کد خبر: ۳۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶ 09 May 2015
به گزارش  فارس،حسین خانلری با پرداختن به پیش‌بینی طرح راهبردی حریم پایتخت در خصوص صنایع آلاینده گفت: در طرح راهبردی پیش بینی شده که نباید هیچگونه صنایع آلاینده‌ای در حریم شهر تهران و حتی سایر شهرهای موجود در گستره حریم 6000کیلومترمربعی پایتخت فعالیت کنند. از سوی دیگر در قانون نیز قانونگذار عنوان کرده که صنایع آلاینده باید به خارج از شعاع 120کیلومتری شهرها منتقل شوند. رویکرد ما  این است که ضمن رعایت قوانین و دستور العمل‌های لازم در حریم؛ حریم پایتخت را عاری از هرگونه صنایع آلاینده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف صنایعی که به دلیل آلاینده بودن از داخل تهران به حریم منتقل شده‌اند، چه می‌شود، توضیح داد: در این زمینه یکسری مصوبه شورای شهر وجود دارد که به تمامی این مصوبات احترام می‌گذاریم و آن را اجرایی می‌کنیم. به عنوان مثال مصوبه راه اندازی شهرک صنعتی خاورشهر که برای انتقال صنوف مزاحم واقع در میدان شوش اکنون در حال شکل‌گیری است و اخیرا رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران به این مساله تاکید داشته و تمدید مجوز راه‌اندازی این شهرک به مدت سه سال دیگر توسط شورا نیز یکی از مواردی است که باید به ان اشاره کنم. اکنون مراحل مقدماتی اجرای این شهرک توسط کمیته‌های مربوطه انجام شده و با همکاری شورای شهر به زودی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: نگاه ما در اداره کل حریم تهران این است که انتقال صنایع آلاینده به حریم شهر تهران نباید به گستره حریم شهر لطمه‌ای وارد کند. در نتیجه ساخت چنین شهرک‌هایی در حریم شهر تهران باید کاملا مطابق با طرح راهبردی حریم باشد. اعتقاد داریم که شورای شهر به عنوان یک نهاد ذی صلاح در اداره شهر تهران باید به تطبیق چنین پروژه‌هایی با طرح راهبردی در کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی خود حساسیت بیشتری داشته باشد.

خانلری افزود: به رغم آنکه براساس جانمایی‌های لازم تاسیس شهرک‌های صنعتی و خدماتی در حریم شهر تهران دیده شده است اما باید به این مساله اشاره کنم که راه اندازی شهرک صنعتی خاورشهر با طرح راهبردی حریم شهر تهران منطبق نیست. البته مصوبه راه اندازی این شهرک قبل از تدوین و تصویب طرح راهبردی حریم شهر تهران صادر شده است. در واقع مطابق طرح راهبردی اگر می‌خواستیم چنین شهرکی را در حریم پایتخت ایجاد کنیم؛ در جنوب بزرگراه آزادگان و یا در محدوده پاکدشت که پهنه‌ای برای فعالیت‌های صنایع در نظر گرفته شده، باید راه اندازی می‌شد، اما همانطور که اشاره کردم چون این شهرک قبل از تصویب طرح راهبردی ایجاد شده است با شورای شهر پایتخت در این زمینه همراهی می‌کنیم و لکه صنعتی‌ای را که به این منظور در محدوده جنوب بزرگراه آزادگان در نظر گرفته بودیم، در طرح راهبردی به جنوب شرقی تهران انتقال دادیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم که کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران در بحث انتقال صنایع و مشاغل به حریم شهر تهران استعلام‌های لازم را براساس طرح راهبردی حریم پایتخت انجام دهند تا تمامی مصوبات در این خصوص براساس اسناد بالادستی محقق و اجرایی شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار