استاندار خوزستان گفت؛
بانک‌های عامل خوزستان در پرداخت تسهیلات احیاگر واحدهای تولیدی، محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه بانکی بپذیرند
کد خبر: ۳۲۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰ 10 November 2016
 غلامرضا شریعتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه مدیریت و راهبری اقتصاد مقاومتی که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: عمده بانک‌های عامل خوزستان در پرداخت تسهیلات احیاگر واحدهای تولیدی، محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه بانکی می‌پذیرند و بانک‌های استان همینطور که از منابع و منافع استان استفاده می‌کنند، باید در قبال آن خدماتی نیز ارایه دهند وگرنه باید از استان بروند.

وی با بیان این‌که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید طرح‌های تولیدی که دارای توجیه هستند، تسهیلات دریافت کنند، خاطرنشان کرد: اگر طرحی دارای توجیه نباشد، امکان پرداخت تسهیلات آن وجود ندارد اما اینکه بانکی سرخود از پذیرش محل اجرای طرح به عنوان وثیقه بانکی برای پرداخت یک طرح تولیدی مصوب، امتناع کند در جایگاه قانونگذار قرار ندارد که این کار را انجام دهد.

شریعتی گفت: همچنین اگر آن طرح تولیدی که برای دریافت تسهیلات به بانک سینا معرفی شده، فقط مشکل وثیقه بانکی دارد، باید بانک سینا تسهیلات آن را پرداخت کند و اگر این بانک در استان خدمات ارایه ندهد، استان هیچگونه همکاری با این بانک نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: ‌طبق بخشنامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خصوص پرداخت تسهیلات احیاگر، پذیرش محل اجرای طرح متقاضی تسهیلات به عنوان وثیقه بانکی مصوب شده است و بانک سینا هم اجازه نداشته که مصوبه‌ای برخلاف این مصوبه وضع کند. کشور قانون دارد و ملت هم بیکار نیستند که بانک سینا مصوبه‌ای وضع و مردم را معطل کند.

استاندار خوزستان گفت: بانک سینا در جایگاه قانونگذاری نیست که مصوباتی را برای پرداخت تسهیلات احیاگر وضع و اعمال کند. بانک‌های استان باید خدمات به مردم ارایه کند وگرنه باید از استان بروند و بانک سینا هم اگر خدماتی را ارایه نکند، دیگر استان هیچگونه همکاری با این بانک نخواهد داشت.

وی در واکنش به عملکرد بانک سینا در زمینه پرداخت تسهیلات احیاگر واحدهای تولیدی اظهار کرد:‌ در ارایه تسهیلات احیاگر محل اجرای طرح باید به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته شود. در صورتی که بانک سینا ادعا دارد که طبق مصوبه خودشان محل اجرای طرح به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته نمی‌شود.

شریعتی در انتقاد به غیبت مدیر عامل بانک سینا در این جلسه افزود: چرا مدیرعامل بانک در این جلسه حاضر نشده است؟ این بانک ادعا دارد که یکی از طرح‌های تولیدی که برای دریافت تسهیلات به این بانک معرفی شده بود، انصراف داده است. سوال این است که آیا واقعا این متقاضی انصراف داده و یا بانک سینا باعث انصراف دادن این متقاضی شده است.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات به شرکت فارسیت اهواز گفت: شرکت فارسیت در گذشته به علت مسایلی با مشکل مواجه شد اما با برگزاری جلساتی، مقرر شده تا شهرداری‌ها بدهی‌های این شرکت را بپردازند و همچنین از شهرداری‌های استان در ادارات آب و فاضلاب خواستیم تا خریدهای خود را از این شرکت انجام دهند. باید به این شرکت شوکی وارد کنیم تا مجددا حرکت کند.

استاندار خوزستان ادامه داد: مشکلات و مسایل شرکت فارسیت اهواز کمک و حمایت ما را می‌طلبد تا این صنعت در استان مدفون نشود. در ضمن فعالیت این شرکت باعث می‌شود تا اشتغالزایی خوبی تدریجا ایجاد و همچنین خطوط تولید جدیدی نیز در این شرکت راه‌اندازی شود اما فعلا باید شرکت فارسیت را از وضعیت کنونی خارج کنیم و تسهیلات باید به این شرکت پرداخت شود.

شریعتی گفت: شهرداری‌ها موظفند که به علت مشکلات شرکت فارسیت بدهی‌های این شرکت را ظرف دو ماه آینده بپردازند. در غیر اینصورت ما نیز عوارض و مالیات بر ارزش افزوده شهرداری را پرداخت نمی‌کنیم. شهرداری موظف است این کار را انجام دهد تا ما نیز مالیات بر ارزش افزوده را به شهرداری بپردازیم.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت فارسیت اظهار کرد:‌ ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید باید به شهرداری‌ها و ادارات آبفا استان ابلاغ کند که خریدهای خود را از شرکت فارسیت انجام دهند. البته شرکت فارسیت نیز باید کیفیت تولید خود را مثلا با کیفیت کفپوش‌های کرمانشاه هم‌تراز کند و کیفیت تولید را ارتقا دهد.

استاندار خوزستان، همچنین در واکنش به مشکلات شرکت دل‌آوای دز در دریافت تسهیلات احیاگر تصریح کرد:‌ در استان از آن طرح‌های اشتغالزایی حمایت می‌شود که منجر به تولید و کسب سود برای واحدهای تولیدی شوند. یعنی اشتغالی که در استان ارزش افزوده ایجاد می‌کند، مدنظر قرار دارد. منابع بانک‌ها از بیت‌المال است و بانک‌ها باید به طرح‌هایی که دارای توجیه هستند، تسهیلات پرداخت کنند.

در این جلسه مدیران عامل شرکت های آرین چوب اروند، دل آوای دز، ‌فارسیت، کارمهر پیشه جنوب و دو شرکت دیگر مشکلات خود را در زمینه دریافت تسهیلات احیاگر بیان کردند و این مشکلات در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار