معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ نماز اسلامی صورت کامل از عبادت و زیباترین جلوه پرستش است که نه تنها شامل احکام ظاهری است، بلکه شامل ابعاد معنوی و اخروی نیز می‌شود و این نماز علاوه بر شکل ظاهری، صورت باطنی هم دارد.
کد خبر: ۳۲۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷ 10 November 2016
به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در همایش استانی نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد:‌ در ابتدا باید بدانیم آسیب‌های اجتماعی چه رخداد یا واقعه‌ای بوده و در اثر چه عواملی به ‌وجود می‌آیند که انتظار داریم به وسیله نماز این مسائل رفع و یا از توسعه آن پیشگیری کند.
 
حجت‌الاسلام محمدیان تصریح کرد: بر اساس نظر روان‌شناسان و جامعه‌شناسان، بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی ریشه در خودکم‌بینی افراد دارد که بسته به نوع شرایط هر فرد در شکلی از انواع هنجارشکنی خود را نشان می‌دهد که نمونه‌ای از آن را می‌توان انواع اعتیاد، خودکشی، خودزنی و سایر رفتارهای نامتعارف نام برد.
 
وی با اشاره به مطالعاتی که در زمینه مسائل دینی در داخل و خارج از کشور انجام شده است، تاکید کرد: نتایج این مطالعات نشان می‌دهد عبادت و نیایش با خالق، ‌حس ارزشمندی به فرد می‌دهد و حتی طبق پژوهش‌های روان‌شناسی، افرادی که معتقد به قیامت هستند در برابر ناملایمات صبورتر هستند، بر همین اساس می‌توان گفت عبادت و نیایش به خدا می‌تواند در حفظ حس ارزشمندی فرد موثر باشد.
 
حجت‌الاسلام محمدیان، بر اهتمام به اقامه نماز اسلامی تاکید و خاطرنشان کرد: نماز اسلامی صورت کامل از عبادت و زیباترین جلوه پرستش است که نه تنها شامل احکام ظاهری است، بلکه شامل ابعاد معنوی و اخروی نیز می‌شود و این نماز علاوه بر شکل ظاهری، صورت باطنی هم دارد که پرداختن به هر یک از آن فصلی جداگانه برای بحث و طرح نیاز دارد.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان نیز گفت: اقامه نماز جماعت اول وقت باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 
آیت‌الله علی خاتمی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی اقدامات زیادی در مورد برپایی نماز صورت گرفته است، تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته ستاد اقامه نماز و همکاری مدیران دستگاه‌‌ها، اقامه نماز در سطح استان از رونق خوبی برخوردار است اما مهم‌ترین مسئله‌ای که باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد اقامه نماز جماعت اول وقت است.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان خاطرنشان کرد:‌ هیچ دین الهی بدون نماز وجود ندارد و همه پیامبران الهی تاکید ویژه‌ای برای برپایی نماز داشتند و حتی در آخرین لحظات عمر خود نیز بر اقامه این فریضه دینی تاکید داشتند و در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است که هر مومنی که خواستار شفاعت ما است باید بر اقامه نماز اول وقت خود توجه ویژه داشته باشد.
 
استاندار زنجان نیز گفت: نماز ظهر عاشورا در زنجان با حضور گسترده مردم اقامه می‌شود.
 
اسدالله‌ درویش‌امیری اظهار کرد: با توجه به تاکیدی که در قرآن کریم و سیره ائمه اطهار (ع) بر اقامه نماز شده است در جامعه کنونی نیز باید این مسئله مورد توجه باشد، زیرا طبق نص صریح قرآن، تاثیر نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.
 
درویش‌امیری با بیان اینکه یکی از اقدامات قابل توجه ستاد اقامه نماز کشور، برپایی نماز ظهر عاشورا بود، تاکید کرد:‌ زنجان یکی از استان‌ها در سطح کشور است که نماز ظهر عاشورا با جدیت و حضور گسترده عموم عزاداران برپا می‌کند.
 
استاندار زنجان با اشاره به اینکه در کاهش آسیب‌های اجتماعی بر پایه خدامحوری تردیدی نیست، گفت: خانواده‌ها، ائمه‌جماعات و هیئت امنای مساجد باید نهایت سعی خود را در جذب حداکثری جوانان به مسجد و اقامه نماز داشته باشند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار زنجان نیز گفت: 24 دستگاه اجرایی استان، فرم عملکرد نماز ارائه کرده‌اند.
 
رحیم عصفوری اظهار کرد: برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه نماز برای 25 دستگاه فرم مربوطه ارسال شد که تا این لحظه 24 دستگاه فرم مربوطه به همراه عملکرد خود در حوزه نماز را ارائه کرده‌اند.
 
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته، تصریح کرد: برگزاری گفتمان‌های نمازشناسی، برگزاری حلقه‌های صالحین، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و خانواده آن‌ها در دستگاه اجرایی، اجرای نمایش خلاق با موضوع دام‌های شیطان در راه نماز و ایستگاه‌های پرسش و پاسخ، از جمله این برنامه‌ها به‌شمار می‌رود.
 
مدیر ستاد اقامه نماز استان زنجان نیز در ادامه گفت: استفاده از تجربیات افراد موفق در حوزه نماز می‌تواند الگوی خوبی در زمینه اشاعه این فریضه دینی باشد.
 
سعید ناصری، هدف از برگزاری این همایش را اجرایی کردن پیام مقام معظم رهبری در اجلاس سراسری نماز عنوان کرد و گفت: نتایج این همایش در ستاد اقامه نماز کشوری که آذرماه امسال در کرج برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: استفاده از تجربیات افراد موفق در حوزه نماز می‌تواند الگوی خوبی در زمینه اشاعه این فریضه دینی باشد و قطعا اگر آحاد جامعه نمازگزار واقعی شوند ناهنجاری‌ها به حداقل خواهد شد.
برچسب ها: نماز ، زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار