سرمای زمستان زمانی گرم می شود که بدانیم چگونه باید با خطرات آن مواجه شد ، در غیر اینصورت باید خود را آماده مبارزه با چنگال قاتلی به نام مونواکسیدکربن بکنیم.
کد خبر: ۳۲۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 07 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین گاز منو اكسيدكربن يك قاتل نامريي است؛ گازي ست بدون رنگ و بو كه از سوختن ناقص مواد سوختني ايجاد مي شود و قربانيان خود را بخصوص در فصل سرما در محيط هاي بسته و بدون تهويه مناسب به دام مي اندازد و آرام و بي صدا، فرد قربانی را از پای در می آورد.
چراغ هاي خوراك پزي، بخاري ها و آبگرمكن هاي نفتي يا گازی و شومينه ها وسايل گرمازايي هستند كه عمدتاً مورد استفاده قرار مي گيرند و در اثر ناقص سوزی مواد سوختنی در اين وسايل، گاز منو اكسيدكربن ايجاد مي شود كه فوق العاده خطرناك، سمي و كشنده است .
علائم مسموميت با منوكسيد كربن :
علايم اوليه ناشي از تنفس اين گاز تا حدي شبيه به آنفلوآنزا است، با اين تفاوت كه در آن تب وجود ندارد و علائم آن عبارتند از : سردرد،تنگی نفس، بي حالي، سرگیجه، تهوع و بیهوشی بوده که درصورت مواجهه طولانی و غلظت هاي بالا مي تواند به سرعت موجب مرگ شخص قربانی گردد .
راهكار نجات از مسموميت :
اگر فكر مي كنيد درمعرض منوكسيد كربن قرارگرفته ايد ، بايد فوراً هواي آزاد تنفس كنيد و
چنانچه كسي با گاز منوكسيد كربن دچار مسموميت شده باشد بايد او را به سرعت از محيط آلوده خارج نمود و در تماس با هواي آزاد قرار داد .
توصیه های ایمنی :
1-    اگر درمحيط هاي بسته قرار داشتيد و علائم مسمومیت با گاز را درخود يا ديگران مشاهده كرديد، هر چه سريع تر پنجره ها را باز كنيد و به هواي آزاد برويد ؛ به ديگران نيز اطلاع دهيد كه ممكن است در محيط منو اكسيد كربن زيادي انتشار پيدا كرده باشد .
2-    فصل زمستان همه روزنه ها را در منزل يا محيط كار مسدود نكنيد،مخصوصاً در اتاق خواب كمي جريان هوا ايجاد كنيد.
3-    همواره از وسايل گرمايشي استاندارد استفاده نمائید و جهت راه اندازی و نصب اینگونه وسایل از نمایندگی های مجاز و معتبر استفاده کنید .
4-    از وسايل گازسوز و گرمايشي بدون دودكش براي گرم كردن منازل مسكوني يا محيط هاي بسته و كوچك كه جريان هوا در آن وجود ندارد، استفاده نكنيد.
5-    قبل از استفاده از وسايل گرمايشي دودكش را كنترل كنيد. از باز بودن مسير آن اطمينان حاصل کنید .
6-    براي گرم كردن خانه و ساير محيط هاي بسته از چراغ هاي خوراك پزي مانند پيك نيك، اجاق گاز و... استفاده نكنيد.
7-    رنگ شعله وسايل گرمايشي يا پخت و پز بايد آبي باشد؛ در غير اين صورت نشانه وجود  نقص در سيستم سوخت رساني وسیله مذکور و يا کمبود اکسیژن در محيط می باشد.
8-    دقت و توجه به داغ بودن دودكش نيز بهترين آزمايش سلامت دودكش است .اگر لوله دودكش بخاري شما سرد است دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهاي سمي از دودكش است .
9-     در صورت استفاده وسايل گرمايشي مانند بخاري و شومينه، نبايد تمام روزنه هاي جريان هوا در منزل بويژه اتاق خواب مسدود گردد ؛ شومینه وسیله ای مطمئن برای گرمایش نیست زیرا آلاینده ها را مستقیما وارد محیط خانه می کند .
10-    انتهای تمام دودكش ها بايد حداقل يك متر از سطح پشت بام و حداقل يك متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته باشد  و داراي كلاهك مخصوص به شكل H   باشد.
11-    قطر لوله دودكش بايد مساوي يا بزرگتر از قطر لوله خروجي دستگاه گاز سوز باشد.
12-    از قرار دادن لوله خروجي بخاري به داخل ظرف آب جداً خودداري كنيد.
13-    هر وسيله گاز سوز بايد داراي يك دودكش مستقل و منتهي به فضاي بيرون باشد.
14-     شیلنگهای پلاستیکی معمولی در در برابر ترکیبات گازی و نفتی به سرعت فاسد می شوند ، به همین دلیل برای اتصال اجاق گاز و سایر وسایل گاز سوز از شیلنگ مخصوص گاز ( تقویت شده و چند لایه ) استفاده گردد .
15-    جهت اتصال شیلنگ گاز حتماً از بست های مخصوص و استاندارد استفاده گردد و می بایست محل کلیه اتصالات و بستها به منظور اطمینان از عدم نشت گاز حتما با کف صابون مورد آزمایش قرار گیرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار