رئیس انجمن صادرکنندگان کشمش استان همدان با بیان اینکه کشور ما تنها تولیدکننده کشمش در دنیا نیست افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله ترکیه و آمریکا به عنوان رقبای کشور ما در بازار جهانی کشمش بوده و بیشتر از ما کشمش تولید می‌کنند.
کد خبر: ۳۲۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۱ 05 November 2016
رئیس انجمن صادرکنندگان کشمش همدان با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید میزان برداشت کشمش در واحد سطح را افزایش دهد، گفت: با پرداخت یارانه نقدی به قیمت هر کیلو بین 500 تا یک هزار تومان می‌توان در این زمینه حمایت کرد.

 به گزارش فارس؛ کشاورزان سالانه بیش از 220 هزار تن انگور از باغات این شهرستان برداشت می کنند که از این میزان نیمی از آن به کشمش تبدیل می‌شود.

در سال جاری با توجه به بارش‌های خوب بهاره و نبود سرمازدگی در هنگام شکفتن محصول، سالی پربرکت برای باغداران این شهرستان بود و بیش از 250 هزار تن انگور از باغات شهرستان برداشت شد.

درآمد باغداران ملایری از این محصول است که البته امسال قیمت کم کشمش گلایه باغداران را به دنبال داشته است.

با وجود پیگیری‌های انجام شده از سوی مسوولان و نمایندگان مردم شهرستان ملایر در مجلس و با توجه به وعده‌های داده شده دولت در خصوص حمایت از باغداران برای بالا بردن قیمت کشمش تاکنون اقدام عملی برای رفع مشکل صورت نگرفته است.

منوچهر رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر با اشاره به مشکلات بخش کشمش و گلایه باغداران از قیمت پایین این محصول در سال جاری اظهار داشت: کشمش یک محصول جهانی است که مصرف آن در سبد غذایی ضرورت نداشته و به عنوان یک کالای غیر ضروری محسوب می‌شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان کشمش استان همدان با بیان اینکه کشور ما تنها تولیدکننده کشمش در دنیا نیست افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله ترکیه و آمریکا به عنوان رقبای کشور ما در بازار جهانی کشمش بوده و بیشتر از ما کشمش تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: حتی در سایر کشورها مانند شیلی، قرقیزستان و حتی افغانستان نیز کشمش تولید می‌شود، در سال‌های اخیر نیز برخی کشورهایی که واردکننده این محصول بوده‌اند اکنون خودشان به عنوان صادرکننده وارد بازار شده‌اند.

رئیس انجمن صادرکنندگان کشمش استان همدان با اشاره به اینکه امسال عملکرد باغات انگور در سراسر دنیا عالی بوده است گفت: به همین دلیل عدد تولید جهانی انگور بسیار بالا بوده است.

رضایی با بیان اینکه تولید انگور امسال در عدد جهانی بین 150 تا 200 هزار تن افزایش داشته است؛ گفت: در این راستا با توجه به مازاد تولید همه کشورهای تولیدکننده کشمش نگران فروش محصول خود بوده و قیمت را پایین آورده تا برای فروش محصول متضرر نشوند.

وی بیان داشت: در این زمینه با توجه به مولفه قیمت جهانی کشمش کشور ما نیز با تولید مازادی که در این محصول داشته مستثنی از این وضعیت نیست.

رئیس انجمن صادرکنندگان کشمش استان همدان یادآور شد: ما نیز باید خود را با قیمت جهانی منطبق کرده تا بتوانیم محصولمان را به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه با توجه به این امر باید تابع بازار جهانی باشیم گفت: شاید بتوان گفت برخی سیاست‌های داخلی نیز نمی‌تواند بر این موضوع تاثیرگذار بوده و کشاورزان و باغداران ما باید این امر واقعی را پذیرفته و با واقعیت اقتصادی کنار بیایند.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه طی جلسات برگزار شده با وزیر و مسوولان وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاداتی از سوی بنده برای رفع مشکلات این بخش مطرح شده است گفت: هدف ما خدمت به کشاورزان و باغداران و رفع مشکلات این بخش است.

وی تصریح کرد: مدیران، مسوولان امر و نمایندگان مجلس باید تلاش کنند وزارت جهاد کشاورزی را متقاعد کنند تا کمیت و کیفیت محصول را ارتقا دهد.

رئیس انجمن صادرکنندگان کشمش استان همدان با اشاره به اینکه برای رفع مشکل نیازمند سه برنامه بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت هستیم افزود: در این راستا باید وزارت جهاد کشاورزی میزان برداشت محصول در واحد سطح را افزایش داده و همچنین کیفیت محصول را ارتقا دهد.

وی تصریح کرد: اگر میزان برداشت ما در در سطح محصول بالا برود قیمت تمام شده محصول پایین می‌آید و اگر بتوانیم کیفیت محصول را ارتقا دهیم خود به خود همراه با کیفیت، قیمت هم افزایش پیدا می‌کند.

رضایی اظهار کرد: در برنامه میان مدت باید روش پهن کردن انگور تغییر پیدا کند و زیرانداز مخصوص به صورت رایگان در اختیار باغداران قرار گیرد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی  استان همدان یادآور شد: همچنین باید روش انبارداری توسط باغدار یا واحد فرآوری اصلاح شده و سبد جایگزین کیسه شود، در این زمینه نیز می‌توان سبد را به صورت رایگان در اختیار باغدار و با تسهیلات کم بهره در اختیار واحدهای فرآوری قرار داد.

وی افزود: یکی دیگر از ملزومات افزایش کمیت و کیفیت محصول باغداران ما استفاده کودهای حیوانی، نباتی و بقایای ریزمغزی‌هاست که این مورد نیز باید به صورت رایگان در اختیار باغداران ما قرار گیرد.

رضایی تصریح کرد: همچنین روغن و کربنات پتاسیم به عنوان محلول تیزاب برای کشمش استفاده شده که این محلول نیز باید به صورت رایگان در اختیار باغداران برای تهیه محصول با کیفیت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این موارد می‌تواند به راحتی قابل اجرا باشد گفت: باید این موارد برای یک دوره پنج ساله اجرایی شود تا باغداران ما مورد کمک و حمایت قرار گیرند.

رئیس انجمن صادرکنندگان کشمش استان همدان اظهار کرد: مطمئنا با اجرای این برنامه میان مدت باغداران ما خود به خود با انجام موارد فوق برای بالا بردن کیفیت محصول خود تشویق شده و همه تلاش خود را برای ارائه محصول با کیفیت به بازار مصرف خواهند داشت.

وی افزود: همچنین نیاز است دولت در برنامه کوتاه مدت در حمایت از باغداران و بخش کشمش با پرداخت یارانه نقدی به قیمت هر کیلو بین 500 تا یک هزار تومان حمایت لازم را از باغداران داشته باشد.

رضایی همچین یادآور شد: مسوولان امر و نمایندگان به صورت کارشناسانه و منطبق با واقعیت‌های اقتصادی این محصول به جد پیگیر حل معضلات پیش آمده در خصوص کشمش باشند.

وی خاطرنشان کرد: باغداران ما نیز باید خودشان تصمیم بگیرند که با چه روش‌هایی می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند و منتظر وعده‌هایی که مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی نیست نباشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار