مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری کشور با بیان اینکه بوم گردی فرصتی برای بهره برداری بیشتر از همه ظرفیت های روستایی است، گفت: استان کرمانشاه بیش از استان های دیگر کشور از این ظرفیت برخوردار است.
کد خبر: ۳۲۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 02 November 2016

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، محمدعلی فیاضی در دیدار با بخشداران و مدیران میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی اگر بخواهد در کمترین زمان و با حداقل هزینه اتفاقی رخ بدهد که جوامع محلی از آن بهره مند شوند، گردشگری و نوع خاص آن یعنی بوم گردی است که این ویژگی را دارد.
وی با بیان اینکه در سال 82 تنها 25 اقامتگاه بوم گردی در کشور ایجاد شده بود، گفت: در سه سال دولت تدبیر و امید برنامه های توسعه آن کاملاً نهادینه شده است و امروز پس از ابلاغ دستورالعمل های لازم ما شاهد فعالیت 340 اقامتگاه بوم گردی در سطح کشور هستیم که تا پایان برنامه ششم توسعه برای2هزار مورد افزایش، هدف گذاری شده است.
فیاضی افزود: آنچه که بوم گردی را از سایر انواع گردشگری متفاوت کرده است تنوع فرهنگی و آداب و رسوم در نقاط مختلف کشور است که جذابیت های آن را دوچندان کرده است.
مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری کشور با اشاره به اینکه جاذبه های گردشگری به دو نوع ملموس و ناملموس تقسیم می شوند گفت: جاذبه های ناملموس با توجه به تنوع بیش از حد تمام نشدنی هستند.
وی اظهار کرد: گردشگری باید مکمل سایر فعالیت های روزمره بخش روستایی شود و در کنار آن امکان فروش محصولات صنایع دستی و سایر تولیدات روستائیان فراهم گردد.
وی با بیان اینکه اکنون تسهیلات یک میلیارد ریالی با سود 4 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، گفت: اکنون پرونده 45 میلیارد ریال تسهیلات بوم گردی در حال پرداخت است.
فیاضی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور و سازمان بین المللی یونیدو در جهت استفاده از ظرفیت های جوامع بومی و محلی خبر داد و گفت: استان های کردستان، کرمانشاه و سمنان به عنوان پایلوت این پروژه انتخاب شده اند که در مرحله اول بحث توریست سلامت را دنبال می کند و در مرحله بعد به مبحث بوم گردی خواهد پرداخت.
** سیستم آموزش روستاهای هدف گردشگری به دفاتر آی تی سی واگذار می شود
مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری کشور با بیان اینکه بسته آموزشی روستاهای هدف گردشگری در اختیار دفاتر آی تی سی روستایی قرار می گیرد، گفت: در قدم اول در 75 روستا به عنوان پایلوت دفاتر آی تی سی کار اطلاع رسانی گردشگری را انجام خواهند داد.
وی تصریح کرد: این دفاتر علاوه بر راهنمایی می توانند در مجاورت روستا اقدام به تورگردانی نمایند.
فیاضی با بیان اینکه توسعه بوم گردی توسعه روستاها را به دنبال دارد، گفت: آموزش و معرفی نقش تعیین کننده ای دارند که در این میان صدا و سیما می تواند بسیار یاری گر باشد.
فیاضی در ادامه به برنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای ترویج گردشگری عشایری اشاره کرد و گفت: به همین منظور در شورای عالی عشایر کشور با تشکیل کارگروهی برنامه های این بخش در دست اقدام است.
وی با تاکید بر ظرفیت بالای کرمانشاه در گردشگری عشایری، گفت: در این حوزه 11 پهنه در سطح کشور شناسایی و تفکیک شده است که استان های کرمانشاه، کردستان و ایلام در یک پهنه جای دارند.
وی تاکید کرد: استان کرمانشاه در حوزه بوم گردی ظرفیت های بی نظیری دارد که در صورت برنامه ریزی و معرفی مناسب می تواند بیشترین سهم را در این حوزه داشته باشد.

**بخشداری ها در توسعه بوم گردی بسیار تاثیر گذار هستند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه، نقش بخشداری ها را در توسعه بوم گردی و ایجاد خانه های مسافر بسیار تاثیر گذار دانست و اظهار امیدواری کرد بخشداری ها در این مسیر به مجموعه گردشگری استان کمک کند تا این روند با شتاب بهتری شکل بگیرد.
جلیل بالایی با تاکید بر نقش بسیار مهم بخشداری ها در شکل گیری و توسعه بوم گردی و خانه های مسافر روستایی، افزود: باید قبول کرد که بخشی از گردشگران ما امروزه چه به لحاظ مباحث روحی و روانی و چه به خاطر مباحث مادی تمایلی به اسکان در هتل های لوکس و چند ستاره ندارند و یک شب اقامت در یک محیط روستایی را بر آن ترجیح می دهند.
وی گفت: در گذشته همه تمرکز ما در روستاها بر روی توانمندی های باغداری، کشاورزی و دامداری بود و از وجود ظرفیت های طبیعت گردی و بوم گردی غافل بودیم.
وی ادامه داد: علاوه بر توسعه این بخش های اصلی امروز باید مباحث گردشگری و بوم گردی را به عنوان یک امکان جدید مورد توجه قرار دهیم.
بالایی با اعلام اینکه انجمن حامیان میراث فرهنگی در همه روستاهای استان شکل خواهد گرفت، گفت: ما باید مردم را با میراث فرهنگی عجین کنیم و خوشبختانه این اتفاق با تشکیل انجمن ها در حال شکل گیری است و حداقل به لحاظ نهادسازی اقدام ارزشمندی است.
وی تصریح کرد: ما اگر از این فرصت استفاده نکنیم در آینده دچار مشکل می شویم.
بالایی رسمی کردن خانه های مسافر را فرصتی برای تبلیغ و معرفی آن ها دانست و تاکید کرد برای توسعه گردشگری و بوم گردی به مشارکت مردم در قالب انجمن ها نیاز داریم.
او همچنین حفظ میراث فرهنگی، رونق صنایع دستی و توسعه گردشگری را سه شاخصه اصلی برنامه های این اداره کل دانست و افزود: با برنامه ریزی و جدیت در راستای تحقق این برنامه ها تلاش می کنیم.
در این نشست بخش داران استان کرمانشاه نکته نظرات و خواسته های خود را در خصوص توسعه بوم گردی عنوان کردند.
بیش از دو هزار و 200 اثر تاریخی ثبت ملی شده در استان کرمانشاه وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی با چهار هزار و 800 سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه 100هزار سال قدمت دارد.
در 6 ماه اول امسال نزدیک به 10 هزار گردشگر خارجی و نزدیک به 700 هزار گردشگر داخلی از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بازدید کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار