کد خبر: ۳۲۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ 01 November 2016
الهه اسلامی
ورزش نه تنها سلامتی و نشاط را برای یک جامعه به ارمغان می‌آورد بلکه اهمیت‌دادن به آن، عامل دوری از انحراف در بین جوانان است. در زندگی امروزی همه اقشار جامعه به ویژه جوانان، ورزشکار حرفه‌ای یا آماتور هستند و یا این‌که به ورزش علاقه داشته و تماشاگر مسابقات گوناگون ورزشی هستند. اما نحوه ورزش کردن امروز با قدیم تا حدودی متفاوت است و شاید به گونه‌ای، سبک زندگی تجملاتی دامن ورزش را نیز فرا گرفته و کمتر کسی تنها برای سلامتی و نشاط و شادی به سراغ ورزش می‌رود.
جوانان معمولا برای پرورش اندام در کنار ورزش به مکمل‌های مختلف روی می‌آورند و به سلامتی خود آسیب می‌زنند. «صفر رادی» یکی از جوانان دیروز یزدی است که امروز با گذراندن 76 سال از زندگی‌اش، روزانه تا 20‌کیلومتر پیاده‌روی می‌کند و از وضعیت جسمانی خوبی بهره مند است. این پیرمرد ورزشکار عادات درست غذایی و زندگی به روشی سالم همراه با ورزش کردن روزانه را دلیل سلامتی امروز خود می‌داند و در موسیقی هم دستی بر آتش دارد و به خوبی فلوت می‌نوازد. همشهری با این پیرمرد ورزشکار که مقام‌های کشوری را در دو ماراتن و پیاده‌روی کسب کرده است، به گفت‌و‌گو پرداخته تا با نحوه زندگی کردن و آداب غذایی و ورزشی‌ وی آشنا شود. مشروح این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.
  • از چه زمانی به ورزش روی آوردید؟
با توجه به این‌که از جوانی، بنایی می‌کردم و کارگر ساختمان بودم، تحرک بدنی‌ام بسیار بالا بود و اکنون نیز بدنم برای فعالیت در حوزه ساخت و ساز و بنایی آمادگی لازم را دارد. در دوران جوانی هم پیاده‌روی می‌کردم. به یاد دارم که در آن دوران بارها مسیر میدان آزادی تهران تا آرامگاه شاه‌عبدالعظیم را پیاده طی می‌کردم. اما از زمانی که همسرم بر اثر تصادف، جان خود را از دست داد، تصمیم گرفتم برای تسلی این درد به ورزش جدی‌تر نگاه کنم و هر روز این تنهایی را با پیاده‌روی به مدت طولانی پشت سر بگذارم.
  • به جز پیاده‌روی، ورزش دیگری نیز انجام می‌دهید؟
پیاده‌روی ورزش اصلی من است که روزانه حدود 20‌کیلومتر را طی می‌کنم. اما در کنار پیاده‌روی به ورزش دوچرخه سواری هم علاقه مندم و در این زمینه فعالیت دارم. ورزش برایم به جز سلامتی، نشاط و شادی را به ارمغان می‌آورد و اوقات تنهاییم را پر می‌کند. همچنین با ورزش پیری را احساس نمی‌کنم و به دوران جوانی‌ام بر می‌گردم.
  • ظاهرا دو مقام هم در رشته دو ماراتن به دست آورده‌اید. در این مورد توضیح دهید.
بله، در مسابقات دو ماراتن کشوری که در اردبیل برگزار شد، مقام پنجم کشوری را کسب کردم. مسیر این مسابقه اطراف دریاچه‌ای در اردبیل به طول 21‌کیلومتر بود که از استان یزد، من و جوان بافقی 35 ساله در این مسابقه شرکت داشتیم.در مسابقات پیاده‌روی تند هم که در کرمانشاه برگزار شد و دارای مسیری 11‌کیلومتری بود به دلیل عدم آگاهی از قوانین مسابقه، باز هم مقام پنجم کشوری را کسب کردم؛ در غیر این‌صورت اگر با آگاهی شرکت کرده بودم می‌توانستم مقام اول را از آن خود کنم. به هر حال از مربی‌ام آقای «عباس نوذری» که زحمات زیادی کشیده‌اند تشکر می‌کنم.
  • وضعیت جسمانی‌تان چگونه است؟ آیا شما هم همچون دیگر سالمندان از بیماری‌های دوران پیری همچون فشار خون، دیابت، چربی خون و پادرد رنج می‌برید؟
تابستان امسال همایش پیاده‌روی بود که از میدان امیرچخماق به این گروه پیوستم. در این همایش چندین جوان را دیدم که با انرژی بسیار زیاد جوانی، پیاده‌روی می‌کنند؛ گویی که خستگی در آن‌ها اثر ندارد. عزم خود را جزم کردم و از یکی از آنها چندین مرتبه جلو زدم. آن جوان وقتی این صحنه را دید، شروع به دویدن کرد. من هم پا به پای او دویدم. پس از رسیدن به مقصد از من سوال کرد که این همه انرژی را از کجا آورده‌ای؟! با این اوضاع و احوال حتما فشارخون و چربی خون هم نداری! در پاسخ با خنده به او گفتم، از قدیم گفته‌اند: «دود از کنده بلند می‌شود.» به یاری خدا هیچ بیماری‌ای نداشته و بدنی سالم دارم. جالب است بدانید که پیش از شرکت در این همایش نیز از منطقه خیرآباد با پای پیاده به امیرچخماق آمدم.
  • چه عادات بدی را کنار گذاشته‌اید و یا برای خود منع کرده‌اید؟ توصیه‌تان به عنوان جوان دیروز، به جوانان امروز چیست؟
«هیچ وقت به سراغ دود، قلیان و سیگار نرفته‌ام و توصیه‌ام به جوانان امروز نیز این است که دور سیگار و قلیان و از این دست تفریحات ناسالم خطی قرمز بکشند تا سلامتی‌شان را دود نکنند!» از سوی دیگر از خوراکی‌ها و غذاهای سالم استفاده می‌کنم و فست‌فود را برای خود منع کرده‌ام. شاید احساس شود که این نوع زندگی کردن سخت است اما اگر خود را در مسیر سالم زیستن بیندازند متوجه می‌شوند نه تنها نخوردن فست و فود و نکشیدن قلیان، کار دشواری نیست بلکه با داشتن زندگی سالم، حتی میلی به این موارد ناسالم نیز نخواهند داشت.
  • چه پیشنهادی برای مسئولان در این زمینه دارید؟
با توجه به این‌که یزد، از جمله استان‌های مهاجر پذیر است و مهاجرت در این شهر در حال افزایش است، خواه ناخواه زندگی مردم یزد تغییر خواهد کرد؛ بنابراین از مسئولان خواهشمندم با ارائه راهکار و برنامه ریزی در زمینه درست زیستن برای شهروندان یزدی و نیز فرهنگ سازی و چگونگی تطبیق فرهنگ یزدی با دیگر فرهنگ‌های وارد شده به این شهر، این تغییر را به سمت مثبت سوق دهند و اجازه ندهند با رواج یافتن تفریحات ناسالم، جوانان ما به سمت زندگی ناسالم و عادات نادرست سوق داده شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار