معاون صنایع دستی با بیان این‌که باید دیدی همه‌جانبه در زمینه توسعه صادرات داشت، گفت: علاوه بر صادرات به کشورهای اروپایی، به صادرات در منطقه هم فکر می‌کنیم. یکی از این کشورها عراق است و به‌زودی جلسه‌ای با صادرکننده‌ها به عراق پس از داعش داشته باشیم، البته اکنون به عراق پس از داعش فکر می‌کنیم تا دوباره بتوانیم صادرات به این کشور را به روزهای پیش از داعش بازگردانیم.
کد خبر: ۳۱۸۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳ 26 October 2016
 بهمن نامورمطلق با اشاره به اهمیت توسعه صادرات و تشویق صادرکنندگان در این حوزه، ادامه داد: امسال در روز ملی صادرات، دو صادرکننده برتر صنایع دستی داشتیم که توانستند از میان ۵۰ صادرکننده برتر در این روز توسط رئیس‌جمهور مورد تجلیل قرار گیرند، البته یکی از آن‌ها سال گذشته نیز صادرکننده برتر حوزه صنایع دستی بود، با این شرایط ما حتی می‌توانستیم تا چهار صادرکننده برتر نیز داشته باشیم. در حال حاضر می‌دانیم که صادرات صنایع دستی در حال رشد دوباره بوده و نشانه آن نیز همین صادرکنندگان برتراست. بنابراین توسعه صادرات با افراد جدید نشان‌دهنده این امر است که حوزه صنایع دستی به‌عنوان یکی از پایگاه‌های ثابت صادرات غیرنفتی شناخته می‌شود.

او با تاکید بر لزوم هم‌افزایی برای توسعه صادرات و افزایش مراکز فروش صنایع دستی در دنیا، اظهار کرد: در شش‌ماه اول سال، شاهد رشد دو رقمی بیش از ۱۰ درصد بودیم که امیدواریم بتوانیم آن را حفظ کنیم تا صادرکنندگانی که در حال حاضر انجمن مستقلی نیز دارند و به‌عنوان صادرکنندگان برتر شناخته می‌شوند بتوانند به صادرات صنایع دستی کشور بیش از پیش کمک کنند، بویژه این‌که خوشبختانه نقاط فروش صنایع دستی ما در دنیا در حال رشد است. به‌تازگی نیز یک مرکز بزرگ فروش صنایع دستی در کشور هلند افتتاح کردیم، امیدواریم این مراکز فروش و صادرات صنایع دستی را با همکاری بخش خصوصی بیشتر کنیم و به رونق آن بیفزاییم. وضعیت ما با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد، اما وضعیت فعلی نیز نسبت به سه سال گذشته که در این حوزه آغاز به فعالیت کردیم، فاصله بسیار دارد، اما نسبت به گذشته بسیار بهتر و امیدوارکننده است.

وی تاکید کرد: اگر از صنایع دستی و صادراتش حمایت بیشتری شود و با رفع برخی مشکلات در این حوزه مانند حمل و نقل، بسته‌بندی و ترانزیت کالا و مبادلات ارزی می‌توانیم صادرات خود را به آن وضعیت مطلوب پایان برنامه ششم که یک میلیارد دلار است برسانیم. همچنین بخش خصوصی باید بیشتر وارد حوزه صادرات شود، که با افزایش مشوق‌های صادراتی، رفع مشکلات صادرات و پیگیری بازارهای پایدار توسط بخش خصوصی جهش بزرگی در حوزه صاردات صنایع دستی رخ می‌دهد.

نامورمطلق ادامه داد: برنامه‌های مهمی در حوزه صنایع دستی داریم، اکنون بازارها رصد می‌شود که با رصد بازارهای جهانی تغییراتی هم در این حوزه صورت می‌گیردف از آن جمله می‌توان به جابه‌جایی بازارهای هدف اشاره کرد، بویژه پس از برجام که کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس به‌شدت در زمینه واردات صنایع دستی از ایران رشد یافته‌اند و در حال حاضر جزو کشورهای تک رقمی در این حوزه قرار گرفته‌اند. با این توصیف‌ها باید گفت صنایع دستی ایران در حال بازگشت به جایگاه پیش از تحریم‌های ناعادلانه است.

او بیان کرد: می‌دانیم کشورهای دیگر نیز برای صادرات به عراق در حال برنامه‌ریزی هستند، ما هم به‌عنوان یکی از این کشورها با توجه به اشتراکات فرهنگی و نزدیکی جغرافیایی باید بتوانیم بزرگترین صادرکننده به عراق باشیم. امیدواریم در سال آینده در سهم صادرکنندگان غیرنفتی حضور بیشتری داشته باشیم و از مرز دو صادرکننده برتر بگذریم، این نخستین‌بار است که دو برگزیده در حوزه صادرات صنایع دستی داشتیم، اما بضاعت ما بیش از این است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با تاکید بر اهمیت حمایت دولت از حوزه صنایع دستی برای رشد و شکوفایی آن، گفت: باید یادآوری کنیم که اگر دولت به همان اندازه که از سایر بخش‌ها حمایت می‌کند و با وجود تمام این حمایت‌ها این بخش‌ها یا به اندازه ما و یا کمتر از ما کار می‌کنند به همان اندازه از ما نیز حمایت کند، ما به صادرات بیشتری در زمینه صنایع دستی خواهیم رسید.

نامورمطلق با بیان این‌که همه شرایط برای یک جهش بزرگ در حوزه صنایع دستی فراهم است، افزود: به شرط این‌که مشوق‌های صادراتی داده شود، مشکلات صادرات مرتفع شود و صادرکنندگان ما به دنبال بازارهای پایدار در جهان بروند و بازارها را موقت نبینند جهش بزرگی در حوزه صنایع دستی در حال رخ دادن است. امیدواریم در گفت‌وگوهای اقتصادی کلان همیشه سهمی برای صنایع دستی دیده شود تا اگر سایر کشورها می‌خواهند تولیدات خود را به ایران صادر کنند، بازار خود را نیز روی ما باز کنند. امروزه بزرگترین مبادله، مبادله بازار است و بزرگترین سرمایه‌ها امروز خود بازارها هستند، ما باید سرمایه‌مان را با یک مبادله مثبت برای کشورمان افزایش دهیم و به این شکل در اقتصاد جهانی تعامل داشته باشیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار