معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان مطرح کرد
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: سال گذشته یک لغو دائم داروخانه و سه مورد تعطیلی یک الی سه ماهه داروخانه به دلیل فروش داروی خارجی و تاریخ گذشته انجام شد.
کد خبر: ۳۱۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 23 October 2016

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: سال گذشته یک لغو دائم داروخانه و سه مورد تعطیلی یک الی سه ماهه داروخانه به دلیل فروش داروی خارجی و تاریخ گذشته انجام شد.
حمیدرضا جوشقانی صبح امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: در سال جاری 386 مورد بازدید از داروخانه‎های استان صورت گرفت.

وی از فعالیت بیش از 170 داروخانه خصوصی در استان خبر داد و تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال 428 مورد بازدید از مراکز عرضه لوازم بهداشتی صورت گرفت که 113 مورد منجر به کشف شد.

* چاقی رابطه مستقیم با سرطان معده دارد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به اینکه فقط یک متخصص طب سنتی در استان فعالیت می‎کند، افزود: این متخصص طب سنتی در کلینیک دزیانی به مردم ارائه خدمات می‎دهد، هیچ مطب پزشکی مجاز به ارائه دارو نیست چرا که این اقدام از نظر قوانین وزارت بهداشت خارج از شبکه توزیع و قاچاق محسوب می‎شود.

جوشقانی با اشاره به اینکه زمانی استان گلستان در کمربند سرطان مری قرار داشت، گفت: طی یک سال گذشته شیوع سرطان معده، دو صدم درصد افزایش یافته است، چاقی رابطه مستقیم با سرطان معده دارد، آفلاتوکسین در استان گلستان رابطه مستقیم با سرطان دارد و هر جا که گندم آلوده مشاهده شود در آنجا میزان سرطان بیشتر است.

وی افزود: سن سرطان سینه در زنان بسیار کاهش یافته و در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است که علت آن داروهای هورمونی است، از طریق دستگاه ماموگرافی در مراحل اولیه این نوع سرطان قابل شناسایی و کنترل است، هر چه سن افزایش پیدا کند شیوع سرطان نیز افزایش می‎یابد.

*رسانه‎ها تغذیه اصولی را فرهنگسازی کنند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به شعار سازمان جهانی مبنی بر «آب و هوا در حال تغییر است کشاورزی و غذا باید تغییر کند»، ابراز کرد: ایران در زمینه عادات بد غذایی در جهان سردمدار است در مصرف نمک، چربی، شکر، روغن و اسیدهای چرب ترانس چندین برابر سرانه مصرف دنیا در کشور ایران مصرف می‎شود.

جوشقانی با تاکید بر اینکه ذائقه مردم باید تغییر کند، نقش رسانه‎ها را در فرهنگسازی تغذیه اصولی مهم خواند و گفت: فرهنگ مصرف باید توسط رسانه‎ها در جامعه به درستی نهادینه شود، با دستورالعمل نمی‎توان عادات بد غذایی را در بین مردم تغییر داد.

وی افزود: اشتباهی که باعث شده در بسیاری از پرونده‎های بهداشتی موفق نباشیم این است که عده‎ای فکر می‎کنند تنها دانشگاه علوم پزشکی باید به ایفای نقش بپردازد در حالی که بسیاری از آیتم‎ها اثرگذار هستند در هر شهر و روستایی که میانگین سواد پایین باشد میزان خطرپذیری بالاست، ما جزء کوچکی از سلامت و امنیت غذایی هستیم ارگان‎ها و رسانه‎ها هم باید نقش‎آفرین باشند.

*سبوس دامی در سبد غذایی مردم/ سازمان بهداشت برای سبوس خوراکی مجوز داد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در خصوص میانگین مصرف عادات نادرست غذایی در استان تصریح کرد: مطالعه‎ای در استان‎ها با ارائه جزئیات مصرف عادات نادرست غذایی نشده است اما میانگین کشوری نشان می‎دهد 2.5 تا 3 برابر مصرف استانداردهای جهانی نمک در ایران مصرف می‎شود.

جوشقانی بر لزوم تغییر باورهای غلط در جامعه تاکید کرد و گفت: سه الی چهار سال گذشته تب سبوس در گرگان و شهرهای بزرگتر پیش آمد، سبوس یک شمشیر دولبه است بسیاری از سبوس‎های مصرفی از نوع دامی و غیرفرآوری بوده است که به دلیل واکنش با عناصر بدن مانع جذب برخی عناصر موردنیاز بدن می‎شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت برای سبوس خوراکی مجوز داد، ابراز کرد: سبوس فرآوری شده که اسید فیتیک آن غیرفعال است باید مورد استفاده قرار بگیرد.

* گلستان و خراسان شمالی می‎تواند قطب شیر شتر باشند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به معضل جدیدی که همچون موج، باور مردم را نشانه رفته اشاره کرد و گفت: مصرف لبنیات سنتی این روزها در جامعه باب شده استما فقط به ماست سنتی مجوز دادیم اما می‎بینیم که پنیر و شیر سنتی یا محلی توزیع می‎شود که هیچکدام از الزامات در آن رعایت نمی‎شود.

جوشقانی با بیان اینکه گلستان و خراسان شمالی می‎تواند قطب شیر شتر باشند، ابراز کرد: باید صنعتگر را تشویق کرد که در جای بهداشتی اقدام به عرضه محصول یا فرآورده کند که این رویه در ایجاد اشتغال نیز موثر است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار