یک روانشناس در خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به اینکه زنان از مهم‌ترین ارکان شادابی و سلامت هر خانواده به شمار می‌روند، افسردگی آنان می‌تواند کانون گرم خانواده را به خطر بیندازد.
کد خبر: ۳۱۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶ 22 October 2016
بهناز زال  اظهار کرد: افسردگی زنان در دوره‌های مختلف زندگی زنان پدیدار می‌شود همچنین فیزیولوژی بدن آن‌ها از نظر هورمونی، شرایط را برای بروز افسردگی و اختلال‌های خلقی مهیا می‌کند. 

وی با بیان اینکه افسردگی زنان بعد از بارداری، زایمان و یائسگی و حتی بعد از ازدواج زنان بروز می‌کند، بیان کرد: وضعیت هورمونی در خانم‌ها به خصوص با تغییرهایی که قبل از قاعدگی، بعد از زایمان و یائسگی در بدنشان ایجاد می‌شود، احتمال بروز افسردگی را در آن‌ها بیشتر خواهد کرد.

این روانشناس عنوان کرد: با توجه به نقش مهم خانم‌ها در خانواده و اجتماع  همچنین وظایف مهمی مثل بارداری و حفظ بقای بشر که به آن‌ها محول شده، افسردگی‌شان، هزینه بیشتری را متوجه خانواده و اجتماع خواهد کرد.

زال، پیشیگیری از افسردگی در خانم ها را مهم دانست و گفت: توجه به حالت‌های روانی خانم‌ها و پیشگیری و درمان به موقع افسردگی‌شان باعث ارتقاء سطح بهداشت روانی خواهد شد. 

وی افزود: مهم‌تر از دوران بارداری، دوران پس از بارداری است که به علت کاهش سریع هورمون‌ها، احتمال افسردگی در خانم ها بالا می‌رود.

این روانشناس تاکید کرد: در دوران یائسگی بعد از کاهش هورمون‌های زنانه و تغییر فیزیولوژی خانم‌ها، تغییرات خلقی مشاهده می‌شود که به صورت زودرنجی، احساس گرگرفتگی و اضطراب خواهد بود.

زال با بیان اینکه استرس‌های ناشی از زندگی اجتماعی و فرهنگی نیز نقش مهمی را در این زمینه استرس دارند، ادامه داد: در حادترین انواع افسردگی بهره‌گیری از درمان درست، بیماری را از بین خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از متداول‌ترین درمان‌ها برای بیماری افسردگی داروهای ضد افسردگی، روان درمانی و یا ترکیبی از هر دو روش است. 

این روانشناس یادآور شد: هر کدام از این درمان‌ها می‌تواند با در نظر گرفتن ماهیت و شدت افسردگی در افراد مختلف به کار گرفته شود.

زال خاطرنشان کرد: فراهم نبودن امکانات اجتماعی و دسترسی پیدا نکردن به فرصت‌های مناسب تحصیلی و شغلی نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند سبب ناخشنودی و افسردگی دختران و زنان را فراهم آورد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار